Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari November, 2018

Hati kecil si anak

Masih ingat lagi cerita kawan Fatihah yang mengadu ibu ayahnya nak bercerai tempohari?

Semalam,

"Tadi kat sekolah kawan² tiha satu kumpulan semua marahkan tiha. S menangis."

"Hah, apa tiha dah buat sampai S menangis?"

Fatihah ketawa.

"Bukanlah mak. Tiha tak buat apa² pada S. Cikgu suruh nyanyi ikut kumpulan. S kan duduk sebelah tiha. Masa giliran kumpulan tiha nyanyi, S tiba² menangis. Tiha nyanyi tak keluar suara. Tu yang diorang marah tiha sebab tak dengor suara. S dah menangis takde suara dah."

"Oooo.. Ok baru mak faham. Cikgu suruh nyanyi lagu apa sampai S menangis? Tiha kenapa tak nangis sama?"

"Tiha tak nangis. Hihi.. Biasalah, tiha Kan baru belajar nak kuatkan suara. Pertama kali nyanyi memanglah tak dengor suara tiha. Tapi lepas diorang marah tiha, kali kedua Tu baru tiha nyanyi keluarkan suara. Kuuuat- kuaaaatttt! Baru semua terdiam.. Cikgu suruh nyanyi lagu Dalam buku teks Tu BM Tu. Nanti tiha tunjuk. Entahlah kenapa S menangis. …

Iradah

"Mak, macamana tsunami tu boleh rosakkan semua yang ada tepi laut?" tanya Fatihah.
"Tsunami tu terjadi sebab gempa bumi berlaku Di tengah lautan selepas berlaku Di daratan. Bila satu tanah ternaik, satu tanah lagi jatuh ke bawah ombak yang besar akan terhasil Dari situ. Impak dia ombak besar akan terjadi Dan menuju ke tepi pantai. Sampai jejak je daratan, ombak tu sapu habis apa yang ada kat situ sampai musnahlah semuanya dibawa air." Gigih mak menerangkan sunnatullah fenomena alam.
"Tapi mak, kenapa Allah nak musnahkan semuanya? Kesian rumah kat tepi tu semua roboh. Habis tu, dia nak duduk kat mana?"
Erk. Soalan budak umur 5 tahun ni memang mengikut logik akal semata. Mujur masa tu mak baru habis mengaji masih ada wudhuk lagi. Minta petunjuk Allah nak jawab soalan ni macamana. Tup tup.. Mak dapat ilham
"Sebab Allah nak beri yang baru yang lebih baik! Macam fahmi main lego. Fahmi buat apa untuk buat binaan Lego yang baru? Fahmi terpaksa musnahkan bi…

Sembang KIK di Telaga Biru

Little determined fighter

Semalam, terima mesej daripada seorang ibu yang baru melahirkan bayi pra matang pada 24minggu. Allah..๐Ÿ˜ฅ

Beliau minta untuk dicarikan ibu susuan. Semasa itu, saya tak yakin ibu susuan adalah jalan penyelesaian mudah bagi kes begini.

Saya menerangkan bahawa komposisi susu ibu untuk bayi pra matang berbeza dengan komposisi susu ibu yang melahirkan anak cukup bulan.

Setiap susu ibu sudah dijadikan auto set dengan keperluan tubuh bayinya sendiri. Namun, masalah utamanya adalah dia tidak dibenarkan memegang bayinya sendiri apatah lagi membawa bayi keluar dari inkubator walaupun sekejap. Makanya, skin to skin Dan latching untuk stimulate pengeluaran susu tidak dapat dilakukan sekarang.

Tak lama selepas itu, suaminya menelefon saya untuk bercakap terus. Katanya, dia tak mahu isterinya yang bercakap sebab dia takut isterinya akan menangis lagi. Saya katakan, tindakan suaminya adalah tepat. Saya memahaminya. Saya pun takut jika saya pun emo sama bila bercakap dengan isterinya.

Saya mencadangk…

Selective Mutism Sindrom

Fahmi : ๐ŸŽผ Nyat ensong matekaji semariseng๐ŸŽถ๐ŸŽถ Ben laden๐ŸŽถ๐ŸŽถ
Mak : Fahmi tahu ke lagu ni? Faham tak lirik dia?
Fahmi : Entahlah. Mi pun tak tau. Tapi selalu dengar K nyanyi kat sekolah. K kan mak suka sangat nyanyi lagu ni kat sekolah tak berhenti henti sampai waktu belajar dengan waktu rehat pun dia nyanyi pastu kena marah dengan cikgu. Sampai Mi pulak dah boleh hafal lagu dia nyanyi.
Mak : Oh iya? Habis, kat sekolah Mi ikut tak K menyanyi sama?
Fahmi : Tak. Sebab mana boleh bercakap masa belajar dengan masa makan. Jadi Mi senyap jelah. Tak baik kan kalau kita bercakap masa tengah makan apalagi kalau menyanyi.
Mak : Aaaaa.. Yelah betul jugak Tu. Habis time bila Fahmi berbual atau bercakap dengan kawan kawan?
Fahmi : ๐Ÿ˜…
Selective Mutism sindrom ialah apabila Di sekolah perwatakannya sangat berbeza daripada ketika dia berada Di rumah. Untuk menghadapi anak dengan isu ini pentingnya pendedahan ke sekolah / tadika supaya dia boleh belajar untuk mengatasainya.
Sama ada alasan ataupun ras…