Rabu, 7 November 2018

Hati kecil si anak



Masih ingat lagi cerita kawan Fatihah yang mengadu ibu ayahnya nak bercerai tempohari?

Semalam,

"Tadi kat sekolah kawan² tiha satu kumpulan semua marahkan tiha. S menangis."

"Hah, apa tiha dah buat sampai S menangis?"

Fatihah ketawa.

"Bukanlah mak. Tiha tak buat apa² pada S. Cikgu suruh nyanyi ikut kumpulan. S kan duduk sebelah tiha. Masa giliran kumpulan tiha nyanyi, S tiba² menangis. Tiha nyanyi tak keluar suara. Tu yang diorang marah tiha sebab tak dengor suara. S dah menangis takde suara dah."

"Oooo.. Ok baru mak faham. Cikgu suruh nyanyi lagu apa sampai S menangis? Tiha kenapa tak nangis sama?"

"Tiha tak nangis. Hihi.. Biasalah, tiha Kan baru belajar nak kuatkan suara. Pertama kali nyanyi memanglah tak dengor suara tiha. Tapi lepas diorang marah tiha, kali kedua Tu baru tiha nyanyi keluarkan suara. Kuuuat- kuaaaatttt! Baru semua terdiam.. Cikgu suruh nyanyi lagu Dalam buku teks Tu BM Tu. Nanti tiha tunjuk. Entahlah kenapa S menangis. Tapi tiha rasa sebab dia teringat mak ayah dia. Mak ayah S Kan baru bercerai. S Ada bagitahu tiha. Sebab Tu dia selalu ajak tiha datang rumah dia main sama² waktu petang."

Gulp!

Tak semena-mena, muka saya berubah. Bila tiha tunjuk lagu Dalam buku teks Tu ayat pertama je saya baca saya yang dapat rasa heartbroken S.😭😭😭

Allah..

"Habis, tiha peluk S tak masa dia tengah nangis Tu?"

Fatihah menggeleng malu. Dia masih tak tahu nak ber-reaksi macamana.

"Cikgu tahu tak S menangis? Cikgu datang peluk S tak?"

"Tak jugak. Cikgu kata biarkan S nangis sebab dia menghayati lagu Tu."

Erk!

"Cikgu tak tahu agaknya mak ayah S dah bercerai. Tak apa tiha. Lain Kali kalau nampak S menangis tiha datang kat dia peluk dia cakap, tak apa awak menangis bila rasa sedih atau rindu. Kita ada sebelah awak kalau awak nak peluk.

Hah, cakap gitu tau. Tiha tahu tak ada 2 sebab kenapa orang menangis bila menyanyi."

"Kenapa mak?"

"Satu, sebab dia menghayati dengan mendalam, tak semestinya dia mengalami. Dua, sebab dia sedang rasa sendiri Dalam hidup dia. It's ok S menangis. Tiha pujuk dia Dan cakap semuanya akan jadi ok."

.

Mohon para guru sekalian, peluklah anak muridmu yang menangis bila menyanyikan lagu ini. Bukan semua akan betul² menangis tanpa sebab.

Tidak perlu kita mencari salah sesiapa, malah tanggungjawab sosial kita harus mendidik anak murid kita yang masih kecil untuk memahami perihal orangtuanya supaya move forward dengan hati yang kuat.

P/s : Sekarang anda tahu kenapa saya lebih suka bercakap tentang isu kecil yang terpencil berbanding isu-isu viral.

#bahasamelayudarjahdua
#ceriteraanaksekolah
#cerminanmasyarakat

Iradah


"Mak, macamana tsunami tu boleh rosakkan semua yang ada tepi laut?" tanya Fatihah.

"Tsunami tu terjadi sebab gempa bumi berlaku Di tengah lautan selepas berlaku Di daratan. Bila satu tanah ternaik, satu tanah lagi jatuh ke bawah ombak yang besar akan terhasil Dari situ. Impak dia ombak besar akan terjadi Dan menuju ke tepi pantai. Sampai jejak je daratan, ombak tu sapu habis apa yang ada kat situ sampai musnahlah semuanya dibawa air." Gigih mak menerangkan sunnatullah fenomena alam.

"Tapi mak, kenapa Allah nak musnahkan semuanya? Kesian rumah kat tepi tu semua roboh. Habis tu, dia nak duduk kat mana?"

Erk. Soalan budak umur 5 tahun ni memang mengikut logik akal semata. Mujur masa tu mak baru habis mengaji masih ada wudhuk lagi. Minta petunjuk Allah nak jawab soalan ni macamana. Tup tup.. Mak dapat ilham

"Sebab Allah nak beri yang baru yang lebih baik! Macam fahmi main lego. Fahmi buat apa untuk buat binaan Lego yang baru? Fahmi terpaksa musnahkan binaan Lego yang lama kan? Baru fahmi boleh buat binaan baru yang LEBIH baik. Betul tak?"

Semua terdiam. Masih menatap video tsunami berulangkali mendengar suara suara ratapan manusia ketakutan.

"Kenapa bila manusia takut, dia panggil nama Allah?"

"Err.. Sebab masa tu kita takut nak meninggal dunia?" jawab Fathi pula.

"Ya betul. Sebab fitrah manusia akan cari Tuhan masa dia rasa takut je. Dia tahu dia akan balik pada Allah sebab tu dia sebut nama Allah banyak kali sambil menangis. Kalau manusia happy dia akan jerit nama Allah dan menangis macam gitu tak? Itulah fitrah manusia. Allah kan yang ciptakan kita. DIA lagi tahu macamana nak jadikan seseorang dengan LEBIH baik!"

Teringat kata kata ustaz Pahrol yang saya amat setuju ketika mendengar IKIM tempohari.
Segala ujian/musibah yang berlaku Hari ini adalah kerana Allah nak mendidik kita. BUKAN menghukum kita.

Allah arRahmaan arRahiim.

Bahawa pada setiap ujian Allah berupa musibah mahupun kematian sekalipun mempunyai didikan Allah bersamanya. Punya pelajaran yang Allah nak beri.

Ada hikmahnya yang kita tidak mampu menghadaminya sekarang yang kita tak mampu faham kenapa Allah mengizinkannya terjadi.

Allah Maha Berkehendak (Iradah) yang Maha Mengetahui ('ilmun) dengan jalan/Cara yang mana satukah manusia akan kembali kepada fitrahnya Dan akan kembali ke sisi Tuhannya.

Selasa, 6 November 2018

Sembang KIK di Telaga Biru

Little determined fighter



Semalam, terima mesej daripada seorang ibu yang baru melahirkan bayi pra matang pada 24minggu. Allah..😥

Beliau minta untuk dicarikan ibu susuan. Semasa itu, saya tak yakin ibu susuan adalah jalan penyelesaian mudah bagi kes begini.

Saya menerangkan bahawa komposisi susu ibu untuk bayi pra matang berbeza dengan komposisi susu ibu yang melahirkan anak cukup bulan.

Setiap susu ibu sudah dijadikan auto set dengan keperluan tubuh bayinya sendiri. Namun, masalah utamanya adalah dia tidak dibenarkan memegang bayinya sendiri apatah lagi membawa bayi keluar dari inkubator walaupun sekejap. Makanya, skin to skin Dan latching untuk stimulate pengeluaran susu tidak dapat dilakukan sekarang.

Tak lama selepas itu, suaminya menelefon saya untuk bercakap terus. Katanya, dia tak mahu isterinya yang bercakap sebab dia takut isterinya akan menangis lagi. Saya katakan, tindakan suaminya adalah tepat. Saya memahaminya. Saya pun takut jika saya pun emo sama bila bercakap dengan isterinya.

Saya mencadangkan beberapa langkah yang boleh dibuat tapi tidak nampak akan kemenjadiannya. Jika saya datang melawat juga tidak dapat membantu apa-apa malah takut jadi lebih emosional keadaannya.

Ya, menjadi seorang kaunselor penyusuan harus tidak terlalu mengikut emosi ibu Dan kita harus datang kepada ibu dengan fakta Dan jalan penyelesaian. Namun, kerana saya pernah merasainya maka, saya pasti saya akan kalah Dalam emosi ibu nanti. Kata suaminya lagi, Doktor push isterinya asyik bertanyakan Susu untuk diberi kepada bayi. Lalu, si isteri mengatakan dia tiada Susu.

Saya menerangkan, isterinya bukan tiada susu. Untuk 2-3 hari awal kelahiran kita takkan dapat melihat susu matang berwarna putih. Yang terhasil awal adalah kolostrum yang berwarna kekuningan, pekat Dan likat. Ia tak dapat dikeluarkan sepenuhnya hanya melalui pumping atau marmet.

Jika terlalu bergantung kepada pumping Di awal begini, takut akan jadi engorgement atau oversupply pula nanti Dan ibu akan bertambah sakit.

Kolostrum hanya boleh dikeluarkan melalui hisapan bayi yang kuat Dan efektif. Namun, masalah lain boleh terjadi juga jika bayi tidak pandai latching lagi kerana bukaan mulut yang terlalu kecil atas faktor bayi pra matang memang kebiasaannya begini. Lama juga kami berbincang Dan akhirnya saya tidak mahu menambah bebanan rasa ibubapa muda pertama Kali ini. Ikut saja kata Doktor. Insha Allah yang terbaik untuk bayi ini walaupun ia bukan Dari Susu ibu buat sementara waktu.

Dalam masa 24 jam saya dapat calon untuk ibu susuan bayinya. Namun, bila saya bertanyakan kembali, dia mengatakan doktor tidak mengizinkannya. Sekali lagi saya boleh faham mengapa. Pahit bagaimana pun Kita harus telan.

.

Melahirkan bayi pra matang bukanlah kemahuan sesiapapun bergelar ibu Di dunia ini. Ada sebab mengapa Allah mengizinkannya terjadi. Kun, fayakun. Manusia tiada kuasa.

Saya memahami kerisauan itu. Alangkah 4 orang anak saya yang semuanya lahir pada usia baru masuk 36 minggu dan threatened pre term labour pada usia 32 minggu pun macam macam yang perlu dilalui, inikan pula 24 minggu.

Saya berharap agar Kita semua menjadi Salah satu sistem komuniti yang baik dan saling menyokong buat semua ibu bayi pra matang terus kuat melalui hari hari awal bersama bayinya yang sedang berjuang ini. Atau, sekurang-kurangnya staf sokongan penyusuan susu ibu yang berada Di semua hospital awam dapat memandu ibubapa muda bagi kes begini. Jadi, tidaklah mereka terpaksa memanggil kaunselor penyusuan Dari luar.

Berikan kata kata semangat Dan doa buat mereka. Usah ditambah bebanan emosi mereka dengan satu judgement mengenai Susu badannya pada ketika ini dengan memaksa. Pandu Dan berikan penyelesaian.

Tak semua yang Kita rancang akan menjadi.
It's ok mengikut apapun kemampuannya. Tidak perlu push. Diam saja mendengar luahannya juga sudah memadai juga.

Akhirnya, saya percaya masanya akan berlalu pergi. Bayi kecil ini akan membesar dengan segenap kekuatan hati Dan jati diri. Dengan kekuatan Iman dan izin Ilahi semuanya akan baik baik saja nanti. ❤️ Kita Sama Sama doakan untuk mereka.

Nota : Untuk mendapatkan kaunseling penyusuan atau home visit selepas bersalin, boleh terus mendaftar di permatasusuan.com


*Gambar Ihsan Dari Google.

Selective Mutism Sindrom



Fahmi : 🎼 Nyat ensong matekaji semariseng🎶🎶 Ben laden🎶🎶

Mak : Fahmi tahu ke lagu ni? Faham tak lirik dia?

Fahmi : Entahlah. Mi pun tak tau. Tapi selalu dengar K nyanyi kat sekolah. K kan mak suka sangat nyanyi lagu ni kat sekolah tak berhenti henti sampai waktu belajar dengan waktu rehat pun dia nyanyi pastu kena marah dengan cikgu. Sampai Mi pulak dah boleh hafal lagu dia nyanyi.

Mak : Oh iya? Habis, kat sekolah Mi ikut tak K menyanyi sama?

Fahmi : Tak. Sebab mana boleh bercakap masa belajar dengan masa makan. Jadi Mi senyap jelah. Tak baik kan kalau kita bercakap masa tengah makan apalagi kalau menyanyi.

Mak : Aaaaa.. Yelah betul jugak Tu. Habis time bila Fahmi berbual atau bercakap dengan kawan kawan?

Fahmi : 😅

Selective Mutism sindrom ialah apabila Di sekolah perwatakannya sangat berbeza daripada ketika dia berada Di rumah. Untuk menghadapi anak dengan isu ini pentingnya pendedahan ke sekolah / tadika supaya dia boleh belajar untuk mengatasainya.

Sama ada alasan ataupun rasa anxiety yang belum mampu diurus lagi, bercakap Dan berbual dengan orang lain selain ahli keluarga sendiri adalah sesuatu yang paling sukar Dan seram untuk dilakukannya.
Anak dengan isu ini hanya tidak mampu berbual atau ada eye contact dengan strangers.

Terus berikan dorongan kepada anak. Tidak perlu push. Dan tidak perlu menghukum jika ada anak murid anda tidak mampu menjawab soalan simple anda tanpa membalas pandangan anda.

Sentiasa mulakan ice breaking dengan nyanyian tapi Dalam masa yang sama tidak mengharapkan dia mampu ikut menyanyi. Dia cuma kemam-kemam saja. Percayalah, balik ke rumah nanti baru dia akan menyanyi dengan baik sekali! Dan maknya pula yang akan menadah telinga. 😄

Bedah buku 4 dalam 1!

Sejak Buku Saya Suka Mengaji ni release bulan Mei tahun lalu, saya masih belum berkesempatan lagi nak buat bedah buku ini disebabkan say...