Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari Mac, 2015

Anak tidak suka mengaji

Dari peti soalan :

Assalam kak. Sy nak minta pendapat & nasihat sikit. Cuti sekolah ni anak sedara sy lelaki umur 6 tahun akn duduk dgn sy selama sebln.
Parents divorced & tggl dgn mak n sorg adik perempuan.
Anak sedara sy ni agak nakal, xboleh ditegur, mengamuk kalau kena nasihat, negatif & suka marah.
Mmg kena sabar je kalau duduk dgn dia.
Boleh akk bg masihat mcm mna sy nk buat?
Terima kasih kak
Lagi satu kak.. Smlm suami sy ajk dia mengaji,dia xnk.
Dia dh nk masuk drjah 1 tp cuma tahu bberapa surah. Xsampai 10 pn.
Mcm mna nk bg dia minat mengaji kak?
Maaf lah kalau byk pula soalan.


Jawapan :

Wa ‘alaikumussalam adikku.

Pertamanya, mohon maaf atas kelewatan jawapan balas ini.

Ada SATU perkara yang perlu dilakukan dalam isu ini. Ia juga adalah perkara WAJIB BUAT oleh semua ibubapa atau orang dewasa lain apabila berhadapan dengan anak-anak yang mempunyai isu tertentu.

BERSIHKAN CERMIN PANDANG.


Peraturan ini adalah asas bagi semua ibubapa/penjaga. Walaupun kita tahu perang…

Anak menangis apabila kalah?

Menang - Kalah.

Selalu saya mendengar perbualan antara anak anak.

"Hahaha, abang menang fatihah kalah!"

"Eh, mana ada orang kalah dalam dunia ni mak kata. Semua orang kan menang!"
Sambil memuncungkan mulutnya sedepa.

"Ha ah ha ah.. Betul jugak tu. Maaflah. Abang menang pakai baju dulu, tiha menang keluar bilik air dulu, fahmi menang pakai pampers dulu! Hahaha.."

Barulah semuanya tersenyum gembira sambil bertepuk tangan.

Senyum...