رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Isnin, 5 Februari 2018

# anak # falsafah

Gelap itu menakutkan ~ Sebuah ibrah dari gerhana



Selepas melihat lihat perkongsian gambar bulan gerhana sampai ke kemuncaknya,

"Abang, Fatihah, jom kita solat sunat gerhana nak?"

"Nak! Nak!"

"Ok jom! Mak ajarkan dulu macamana nak solat sunat gerhana."

*Satu tips untuk ajar anak beribadat tanpa paksaan adalah sentiasa mulakan dengan ayat tawaran.

Setelah habis solat, mak mulakan 'khutbah ringkas' versi rumahku sekolah pertamaku. Hihi..

"Abang dan Fatihah tahu tak ada apa hikmah di sebalik fenomena alam macam gerhana ni?"

"Tak tahu."

"Bila gerhana terjadi, dunia akan gelap buat seketika. Apa yg abang dan tiha rasa bila dunia kita gelap tanpa cahaya?"

"Tiha rasa takut sangat macam nak menangis." Fatihah menjawab.

"Tapi mak.. Kan kita ada teknologi sekarang. Manusia dah cipta lampu. Dengan adanya lampu manusia tak perlu rasa takut dengan gelap lagi." Fathi menjawab dengan skil kbat nya.

"Betul tu. Tapi cuba bayangkan kalau lampu tak ada langsung. Kita dan gerhana je. Gelap tak dunia?"

"Gelap.. Gerhana ni menakutkan lah."

"Jadi kenapa Allah cipta dan izinkan gerhana bulan ni terjadi walaupun ia menakutkan?"

Masing masing senyap merenung sejadah.

"Kerana dalam hidup manusia akan tiba satu saat bila dia rasa takut dan 'gelap' dalam hidup dia. Semua manusia ada rasa takut. Ambil ibrah dan pengajaran dari fenomena alam ni masa gerhana. Masa kita berada dalam keadaan takut dan paling gelap dalam hidup, apa perlu kita buat? Solat lah dan sujudlah kepada Allah! Doa, dan beristighfarlah banyak banyak supaya kita boleh 'mendapat cahaya' semula. Minta pada Allah kurniakan kita cahaya. Allah maha mendengar. DIA yang memberi kegelapan ini dan DIA juga yang akan berikan kita cahaya.

Akan datang, bila mak dah tak ada lagi kat dunia ni, abang dan Fatihah akan ingat keadaan ini masa kita solat sama sama solat gerhana tadi. Kalau abang dan tiha rasa sedih atau takut atau keseorangan walaupun tiada seorang pun dalam dunia ni yang faham kita, sentiasa ingat untuk kembali pada Allah dan sujudlah kepadaNya.

Istighfar banyak banyak dan bertenang semasa kita rasa takut. Allah tak akan biarkan kita selalu berada dalam kegelapan. Lama kelamaan Allah mesti akan hadirkan cahaya untuk kita teruskan semula kehidupan ni. Ingat tau.."

Senyap.

"Jom kita berdoa, minta apa pun yang abang dan tiha nak dalam hidup ni. Semasa 'gelaplah' Allah sangat hampir dengan kita. Allah maha mendengar semuanya dalam hati kita."

Masing masing mengangkat tangan dan berdoa.

Selesai berdoa kami bersalaman dan berpelukan di dalam gelap. Saya membisikkan ke telinga masing masing,

'Emak sayang abang sampai bila bila walaupun mak dah tak ada kat dunia ni lagi.'

'Emak sayang Fatihah sampai bila bila walaupun mak dah tak ada kat dunia ni lagi.'

.

Terdetik di hati saya, adakala menjadi seorang emak kita disibukkan dengan 2 anak yang masih kecil sehingga terlupa memeluk 2 lagi anak yang besar. Indahnya kegelapan malam ini mengetuk pintu hati kecil saya dan menjadi asbab untuk meluahkan rasa dan memeluk semula anak anak saya yang besar ini sama seperti satu ketika dahulu.

.

Semoga satu hari nanti, kamu akan lebih memahaminya.

Subhanallah.
Alhamdulillah.
Laa ilaha illallah.
Allahu Akbar.

Gerhana bulan - Blue moon, Super moon, Blood moon berlaku pada 31 Januari 2018.


#bukansekadarhomeschooling
#didikanakabadke21
#ibrahgerhanabulan

Tiada ulasan:

Label

#jdtblogger #teambloggerjohor