رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Rabu, 10 Januari 2018

# anak # isu semasa

Hidup ini satu jihad ~ Selamat memasuki tahun baru 2018!




3 hari sebelum naik sekolah tempohari, saya berbual-bual dengan anak-anak seperti biasa semasa kami berada dalam kereta selepas selesai membayar yuran dan ambil kitab sekolah agama Fathi & Tiha.

"Fatihah, ustaz tadi baik kan? Cakap lembut je kan? Mulai tahun depan, Fatihah kena berazam untuk rajin datang sekolah agama boleh? Jangan takut belajar dengan ustaz lagi. Jangan takut kalau misalnya tak dapat sekelas dengan abang lagi." Saya memulakan sesi perbincangan.

Bagi anak-anak yg homeschool sejak kecil lagi, memang kebiasaannya akan menghadapi masalah bila masuk sekolah. Baginya rumah lebih best dari sekolah dan emaknya ini lebih bagus dari cikgu-cikgu di sekolah. Mereka lebih selesa belajar di rumah dari sekolah. Isu Fathi & Fatihah ini sama saja sejak dulu. Entah macamana gayanya nanti dengan Fahmi pula.

"Hmm.. Ustaz tu memang cakap baik tapi mesti dia garang! Tapi ustaz tu nampak macam tak reti bercerita dan buat lawak je?" balas Fatihah.

"Aishhh Fatihah ni. Mana boleh cakap orang garang kalau kita pun tak pernah lagi belajar dengan dia. Abang rasa ustaz tu mesti baik hati." Fathi mencelah segera.

"Betul tu! Semua guru, ustaz, ustazah sebenarnya baik hati. Garang ke tak garang ke itu cuma cara dia mengajar je. Cara seseorang mengajar boleh macam-macam. Sama macam mak didik anak. Gayanya pun boleh macam-macam. Tak semestinya kena sama.

Tapi SEMUA guru sebenarnya baik hati. Orang yg tak baik hati takkan boleh jadi seorang guru. Sebab apa? Sebab nak mengajar anak orang lain jadi pandai tu je niatnya dah jadikan dia baik hati dah. Macam Tiha cita-cita nak jadi guru kan? Maksudnya Tiha baik hatilah. Macam tu jugak semua cikgu. Dia mesti baik hati. Habis, Tiha belajar dengan mak garang ke tak kat rumah?"

"Emak kejap-kejap tak garang sangat, kejap-kejap garang sikit." balas Tiha.

"A ah.. Mak tak garang sangat macam cikgu. Tapi kalau mak jadi garang pun tak segarang cikgu kat sekolah." balas Fathi pula.

"Mak cuma tegaslah. Bukan garang. Garang dengan tegas berbeza tau.."

"Oooo a ah mak kadang-kadang tegas, kadang-kadang tak tegas pun. Sama jugak dengan cikgu kat sekolah. Cikgu kena jadi tegas supaya anak murid dengar cakap cikgu. Tapi mak, setiap manusia pun ada dalaman dan luaran dia kan? Luaran seseorang tu boleh jadi garang atau tegas tapi dalaman dia baik hati kan?" Fathi menambah.

"Betul abang! Semua orang ada dalaman dan luaran dia. Kita tak boleh cakap semua ustaz kat sekolah tu garang walaupun muka dia tak senyum macam emak.. Kita kena lihat ustaz pun baik hati. Cara dia mengajar je perlu tegas sikit supaya satu kelas boleh dengar cakap dia. Satu kelas bukannya ada 4 orang je macam kat rumah kita ni. Satu kelas kan ada dekat 30 orang.

Sebab tu kalau Tiha dengar suara ustaz tinggi tu bukan menandakan dia garang tau. Dia cuma nak senyapkan 30 orang punya mulut dalam kelas Tiha tu. Mujur Tiha tak buat bising kan, duduk senyap-senyap. Jadi, ustaz tak marah Tiha pun sebenarnya. Dia marah orang lain yg buat bising. Cikgu takkan marah kita tanpa bersebab. Mesti ada sebab yg jadikan cikgu tu garang. Kita kena fahamah."

"A ah.. Apalah Tiha ni ustaz tinggi suara sikit dia cakap garang pastu takut sendiri. Abang ok je. Sebab abang tahu kalau ustaz tu garang, tu luaran dia tapi dalaman dia baik hati. Sebab tu abang tak takut cikgu dah. Kita tak boleh menilai orang melalui luaran dia je kan mak?"

'Ceramah' abang Fathi memang buatkan mak terkedu. Inilah yg dia belajar sepanjang 2 tahun di tadika & pra dan kemudian 2 tahun lagi sekolah rendah sebelum dia naik darjah 3 tahun ini.

Dulu, selama 2 tahun di tadika & pra mak terima report Fathi tidak bercakap langsung di kelas. Kawan pun tiada. Cikgu tanya pun tak jawab, angguk geleng je. Sampai ada kawan-kawan dan cikgu ingatkan Fathi ni bisu.

Sekarang, baru nampak perkembangan dan keyakinan yg dia bina sendiri dari latihan demi latihan sepanjang 4 tahun ini. Alhamdulillah. Sama macam mak dulu, orang yg senyap ni suka memerhati. Hehe..

"Betul tu. Kita tak boleh menilai orang dari luaran je. Tiha tahu tak kenapa mak masukkan Tiha, abang & Fahmi ke sekolah?"

"Supaya kita dapat menuntut ilmu yg mak tak dapat ajar kat rumah kan mak?" Fathi menjawab dulu.

"Ya. betul. Lagi?"

Fatihah mendiamkan diri.

"Supaya mak nak anak-anak mak belajar 'melihat' manusia yg banyak ragam dan sifat. Belajar yg hidup kita ni bukan semuanya sama macam mak atau abah kat rumah.

Belajar terima seadanya sifat-sifat manusia lain selain mak abah dan adik beradik kat rumah ni supaya besar nanti kita kenal siapa boleh dijadikan kawan, siapa kita kena berhati-hati.

Belajar hadapi yg hidup ni bukan selalunya mudah dalam semua benda. Belajar dalam hidup ni kadang-kadang kita kena hadapi rasa takut, sedih, gembira, menangis dan macam-macam lagi.

Ini semua rasa kehidupan sebenar. Its ok kalau Tiha rasa takut sekarang. Tapi kita kena kuatkan diri, tabahkan hati lalui rasa takut ni. Ini semua jihad sebelum kita berhadapan dengan masyarakat yg lebih macam-macam ragam bila Tiha besar nanti.

Mak nak siapkan anak-anak mak tahu 'membaca' sifat manusia dan kebal hadapi apapun rasa kehidupan.

Besar nanti, abang, Tiha, Fahmi, Farihin semua anak mak akan jadi seorang daei yg akan memimpin umat akhir zaman yg penuh dengan fitnah di sana sini. Sebab tu mak dedahkan dulu dengan macam-macam ragam manusia sejak sekarang. Belajar macamana nak bercakap dengan orang yg garang, dengan orang yg tak garang, dengan kawan yg baik, dengan kawan yg nakal sikit tapi akhirnya jadi baik macam apa yg abang dah buat tahun lepas.

Betul, mak suka abang dah pandai bercakap dan pengaruhi kawan ke arah kebaikan. Itu sebenarnya yg mak nak anak-anak mak belajar. Kita kena berani bercakap dengan orang lain, ajak orang bersabar dan buat baik. Kita tahan godaan kawan-kawan yg macam-macam..

Belajarlah semua perkara tu. Bukan cuma pelajaran akademik je. Tapi buat baik dengan orang yg kita jumpa tak kira dia garang ke tak, baik ke tak, kita terus je berakhak dengan akhlak yg baik.

Menuntut ilmu ni luas sangat. Selagi kita menuntut ilmu, hormatkan guru dan berakhlak yg baik dengan kawan-kawan, kita dapat pahala jihad. Orang yg berjihad di jalan Allah, boleh masuk syurga, insha Allah. Boleh Tiha?"

Semuanya sepi sebentar.

"Lagi berapa hari nak naik sekolah, Fathi naik darjah 3, Fatihah darjah 2, Fahmi masuk tadika 5 tahun. Tak kira kita masuk manapun untuk belajar, kita pergi sekolah niatkan untuk jihad kerana Allah. Nak berjihad bukan mudah mak tahu. Kita akan selalu rasa sorang tak ada kawan, sedih, takut cikgu garang tapi kita ingat selalu, kita kebalkan hati dan cekalkan diri untuk lalui semua rasa kehidupan tu. Jalan untuk berjihad memang bukan senang tapi kita kena usaha sama-sama untuk berjaya hadapi semua tu. Ingat, jihad kerana Allah!"

"Baik! Masuk sekolah ni kita kena ada niat baru Tiha. Jihad.."

🙂

.
.
.

Tak kira walau apapun sisi pandang kehidupan kita, sentiasa mulakan sesuatu dengan niat yg tepat ke atasnya.

Selamat melangkah ke tahun baru 2018. Semoga semua amalan dan niat baik kita tahun lalu diangkat dan diterima Allah dan tersimpan menjadi jariah yg berpanjangan.

Semoga tahun baru ini kita sama-sama menjadi manusia yg sentiasa memperbaiki diri hari demi hari, tahun demi tahun dengan niat yg jelas dan jiwa yg tenang melalui apa saja rasa kehidupan.

All is well.

Fi amanillah.

#didikanakberjiwabesar
#bukansekadarhomeschooling2
#ceriteraanaksekolah
#didikanakabadke21

Tiada ulasan:

Label

#jdtblogger #teambloggerjohor