Langkau ke kandungan utama

Kurangkan fikir, banyakkan zikir.



"Emak, apa yang mak lakukan kalau misalnya mak selalu terlupa sesuatu perkara yang mak nak buat?"

Tiba-tiba Fathi bertanya sedang saya sibuk menyidai baju di ampaian. Hmm, berat juga soalannya.

"Sebab tu kita jangan terleka dengan apa yang kita buat. Kalau terleka dengan satu perkara, kita mesti akan terlupa perkara yang lain. Jadi, bila emak ingatkan semula abang kenalah tersedar yang abang terleka dan cepat-cepat buat apa perkara yang terlupa tu."

"Oh, misalnya... Kita main game. Kita seronok bermain sampai kita terlupa nak sembahyang? Sebab tu mak tak bagi abang main game walaupun game tu bagus?"

Errrr..

"Tak semua game tak bagus dan tak semua game juga yang bagus. Kena tahu memilih mana yang bagus mana yang tak bagus. Misalnya educational game tu baguslah. Mak bagi abang main. Sebab tu kalau nak main game mak suruh tanya abah dulu. Abah lagi tahu game mana yang bagus ke tak. Bukan tak boleh main langsung. Tapi kita tetap kena limitkan masa bermain game. Tak boleh main game tak berhenti sampai tertinggal sembahyang walaupun game itu bagus. Kita kenalah tahu limit masa kita."

"Tapi mak, abang rasa bermain gamelah menyebabkan abang terlupa banyak perkara lain. Abang jadi lebih terleka. Limitkan masa tu apa mak?"

"Haa. Nampak kan kesan bermain game ni tak kira kita main sekejap ke atau lama lagilah kesannya kita sendiri dapat rasakan. Walau apapun perkara yang kita buat, tak kiralah main game ke, buat kerja apa-apa pun sebenarnya itu semua aktiviti kita berfikir. Kita perlu setkan masa tertentu. Sebab apa?"

"Supaya kita tak jadi terus terleka dan terlupa benda lain?"

"Betul! Sebab manusia ni banyak dia nak fikirkan. Tapi, bila dia berfikir tanpa henti sampai kurang zikirnya, minda dia akan terperangkap dengan urusan dunia. Kenapa Allah wajibkan solat 5 kali sehari? Belum lagi tambah dengan solat sunat pagi dan malam.

Sebab waktu-waktu solat yang ditetapkan tu sebagai limit masa bagi manusia berhenti sekejap daripada semua aktiviti berfikir dan banyakkan berzikir. Barulah fikiran manusia tu seimbang dan waras. Jangan terleka dengan aktiviti berfikir manusia yang takkan habis sampai bila-bila ni.

Sebab ni juga, mak selalu ingatkan abang kalau boleh jangan sembahyang cepat-cepat macam turun naik turun naik dah. Sekelip mata je habis sembahyang. Tak boleh! Sebab apa kita perlu baca betul-betul masa sembahyang? Baca satu persatu bukan cepat-cepat nak habis?"

"Errr, entah!"

"Sebab apa yang kita baca dalam solat tu semuanya zikir! Zikrullah yang mesti akan dapat
menenangkan kita dan fokus balik dengan apa yang kita perlu buat. Kat situ ada keberkatannya. Seberapa banyak pun aktiviti kita berfikir yang kita buat, sebanyak itulah juga kita kena berzikir supaya otak kita terus dapat berfungsi dengan baik. Sebab tu Allah kata solat ni bukan untuk Allah hanya ibadah puasa je untuk Allah. Nampak tak sebenarnya solat ni untuk diri dan minda manusia sendiri supaya terjaga fungsinya dan kewarasannya?

Sebab Allah dah tahu manusia ni memang banyak nak buat kerja, banyak guna fikirannya, maka solatlah pada waktu-waktu tertentu supaya kamu dapat limitkan masa kamu antara aktiviti berfikir dengan berzikir.

Buatlah berapa banyak pun aktiviti berfikir kamu, tapi perbanyakkan juga zikir kamu. Jika tak seimbang? Kamu akan mula merasai fungsi dan kewarasan minda yang semakin susut bermula dengan asyik terlupa akan sesuatu yang penting. Nampak tak pentingnya zikir (baca : solat) dalam hidup kita?"

"Ooo.. Baru abang faham kenapa mak selalu ingatkan abang solat."

.
.
.

Ilham ini datang dengan sendirinya selepas saya teringat kata-kata Ustaz A A Gym semasa menonton satu rancangan tv tempohari. Semasa itu, saya mengalami tahap tekanan yang agak serius lalu saya tergerak membuka channel tersebut yang kebetulannya ada siaran ulangan bersama A A Gym.

Katanya, siapakah orang yang stres itu?

Orang yang stres itu yang terlalu banyak fikirannya tetapi amat kurang zikirnya. Makanya, untuk hindari stres perlulah kita perbanyakkan zikir.

Sepertimana yang pernah saya tulis dahulu, sekarang ada saya himpunkan dalam buku #bukansekadarhomeschooling,

Solatlah Dhuha untuk mendidik jiwa kita kepada kesabaran.
Solatlah Tahajud sebagai mendidik jiwa kita mendapatkan ketenangan.



#bukansekadarhomeschooling
#ceriteraanaksekolah
#satubatuuntukduaburung

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Bagaimana nak daftar pertubuhan alumni di ROS?

Semuanya bermula daripada satu idea.

Semasa kami mendapat perkhabaran yang sekolah lama kami menghadapi sedikit kekangan untuk membaikpulih fasiliti, ada beberapa suara yang berbunyi "Sekolah dah tak ada duit ke?" - "Duit kerajaan pergi mana sampai semua dana dipotong?"

Ini fenomena biasa. Semua orang berhak bertanya begitu dan begini. Itu hak mereka.

Namun, saya tidak mahu memberi banyak alasan dengan hanya bertanya ke sana ke sini mengenai sesuatu yang kita sendiri tidak pasti malah tiada jawapan mengenainya. Jauh sekali mahu berspekulasi serta membawa sisi pandang ke arah 'mencari kesalahan orang lain'. Ia tidak membawa apa-apapun manfaat. Tiada hasil.

Lalu, saya mendapat mesej daripada salah seorang kawan lama yang menyatakan hasrat jika boleh diwujudkan satu akaun khas bagi alumni menyalurkan semua sumbangan dana berbanding mengumpul melalui akaun persendirian, itu adalah lebih baik. Kelak, mana tahu sumbangan itu boleh dimanfaatkan membantu ke sekola…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.