رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Isnin, 30 Oktober 2017

# anak # falsafah

Mahu mencari anak angkat? ~ Carilah ilmunya dahulu


Sebelum ini sebenarnya saya menerima begitu banyak komen, emel dan private message yang meminta untuk 'dijodohkan' dengan sesiapa yang tidak mahukan baby dan mohon diberikan kepada pasangan suami isteri yang sudah lama berkahwin tapi belum dikurniakan zuriat. Ini semua bermula daripada satu perkongsian pengalaman saya membantu seorang hamba Allah ini satu masa dahulu

Namun, setiap komen dan mesej tersebut adakala saya jawab dengan baik jika beliau approach dengan cara yang berhemah dan kena gayanya. Manakala, saya tidak akan menjawab malah terus tekan delete pada mesej / komen yang gayanya seperti mencari anak kucing yang berkeliaran di pasar malam (kalau ada, bagilah saya). Semudah itu.

Sebenarnya, saya tidaklah bertindak kejam dengan memadamkan semua mesej tersebut. Saya sebenarnya menjadi takut kerana terrrrrrlalu ramai mesej yang serupa yang singgah meminta anak untuk diangkat semudah itu. Saya takut untuk meletakkan saham yang kelak saya akan ditanya mengenainya jika ibubapa tersebut tidak memberikan hak kepada yang sepatutnya ataupun terlepas pandang mengenai isu utama sesudah mengambil anak angkat.

"Jika ada yang tak mahu anak dalam kandungan tu, jangan dibuang, sila call saya di nombor 012345678. Segera. Saya akan menjaganya dengan baik. Sudah bertahun saya mahu anak tapi tak dapat."

Inilah contoh yang pada saya kurang kena gayanya. Mohon jangan berakhlak sebegini jika anda benar-benar mahu mencari anak angkat. Dan juga maafkan saya kerana tidak menyiarkan komen anda di sini.

Mencari anak angkat walau apapun sebab musababnya tak kiralah lama berkahwin belum dikurniakan anak lagi ataupun sakit tidak boleh beranak lagi atau apapun jua faktor di sebaliknya, bukan semudah melafazkan yang anda sudah cukup kewangan dan mampu menjaga seorang anak dengan sebaik-baiknya. Ia bukan semudah itu!

Saya semakin ngeri apabila ikon selebriti terkenal hari ini mengambil anak angkat dan berkongsi kisah kehidupannya membesarkan anak angkat tersebut bukan dengan susu seorang ibu. 
Isu ini akan menjadi sangat besar di kemudian hari.

Apakah isu yang besar itu?

Iaitulah isu aurat dan mahram di dalam rumah dan di kalangan ahli keluarga dewasa.

Bukan itu sahaja, isu pewarisan harta kelak (jika tiada ilmu untuk membuat hibah dan wasiat siap-siap dari awal) juga akan bermasalah lebih-lebih lagi jika anak yang diangkat itu merupakan anak luar nikah.

Banyak perkara sebenarnya yang perlu diambil perhatian.

Kerana itu, saya sering menasihatkan kepada semua ibubapa yang bakal mengambil anak angkat, sentiasa bersedia dengan ilmu bagaimana boleh menyusukan anak angkat walau tanpa kehamilan iaitu melalui Induced Lactation atau jika tidak mampu juga jangan sesekali ragu untuk mencari ibu susuan bagi anak angkat tersebut melalui ahli keluarga sendiri.

Jika anak angkat itu lelaki, mintalah adik beradik isteri yang menyusukan anak tersebut.

Jika anak angkat itu perempuan, mintalah adik beradik suami yang menyusukan anak tersebut.

Jangan bila dah besar meningkat remaja nanti barulah kita terfikir mengenai isu aurat ini. Semasa itu, semuanya sudahpun terlambat.

Sesuatu yang haram (aurat) hanya akan menjadi halal hanyalah melalui penyusuan susu ibu. Bukan yang selainnya! Susukanlah anak tersebut sekurang-kurangnya 5 kali kenyang dan ikatan anda dan ahli keluarga dewasa (yang berlainan jantina dengan anak angkat anda) akan menjadi halal sama seperti batas aurat anak anda sendiri dengan ibu/bapa saudara dan lebih penting dengan diri anda ibu / ayah sendiri.

Ibu susuan samalah statusnya sebagaimana ibu sendiri. Dan apabila adik beradik anda dapat menyusukan anak angkat anda, serupalah ia menjadi anak saudara anak yang juga merangkap anak anda sendiri yang mahram (aurat menjadi halal untuk dipeluk, disayangi dan berada dalam satu rumah tanpa perlu bertudung) a.k.a ibu & ayah yang membesarkannya. Perkara inilah yang sering terlepas pandang oleh ibubapa angkat.

Penyusuan susu ibu yang boleh mengenyangkan anak kecil hanyalah semasa dia berumur bawah 2 tahun. Penyusuan selepas tempoh 2 tahun sudah tidak lagi dianggap boleh mengenyangkan dan hukum ibu susuan & anak susuan tidak jatuh/tidak sabit lagi.

Makanya, pastikan anda mempunyai perancangan awal dan lengkap samada mahu menyusukan anak angkat anda sendiri sebaik saja diambil selepas dia dilahirkan (bersedia sebulan lebih awal untuk proses induced lactation) atau mencari ibu susuan dari kalangan adik beradik anda sendiri bukan orang luar.

Jika contoh begini dapat ditunjukkan dengan baik oleh ikon selebriti semasa dalam masyarakat hari ini, alangkah besarnya sumbangan model sosial ini dengan pengaruh yang besar menjadi contoh dan ikutan yang baik dalam mendidik masyarkat ke arah cara/gaya hidup yang lebih diberkatiNya. Iaitulah menjadikan isu aurat perkara pertama yang perlu dijaga di kalangan ahli keluarga dan tidak mengambil enteng akan isu aurat sebegini.

Wahai ibu ayah sekalian, jagalah ahli keluargamu daripada api neraka. Maka, ambillah dan letaklah isu aurat ini sebagai perkara yang paling penting lagi utama dalam mendidik keluarga dan sama-sama membawa seluruh ahli keluarga kita hingga ke jannah.

Jika tidak tahu, jatuhlah kewajipan mencari ilmu tersebut.

Pada 11 november ini, satu seminar mengenai semua ilmu yang diperlukan bagi anda sebelum mengambil anak angkat atau mungkin akan menjadi ibu susuan kepada anak angkat adik beradik anda ada dibicarakan oleh pakar-pakarnya dalam seminar ini. Termasuk hak-hak bagi seorang anak angkat dari sudut perundangan. Rebutlah ia! Kerana seminar sebegini kelihatannya kurang popular di mata dunia tetapi ilmu di dalamnya akan menjadi sangat popular ketika anda berada di padang masyhar kelak. Pastikan anda tahu aurat anak-anak anda dengan orang di sekelilingnya.

Dengan ilmu, anda boleh membawa seluruh ahli keluarga anda samada menuju jalan yang lurus atau terpaksa berhenti di beberapa persimpangan.

Ya. Mempunyai dan membesarkan anak bukanlah semudah anda mengiklankan barang-barang jualan anda seperti hari ini. Bukan dengan meletakkan nombor telefon anda di merata-rata tempat demi mencari seorang anak. Lengkapkan diri dengan ilmu yang benar lagi membenarkan. Kelak, seorang anak akan datang dengan sendirinya kepada anda melalui apa jua asbab tanpa perlu mendail nombor telefon anda sedikitpun!

Percayalah, seminar sebegini tidak akan selalu dijumpai. Peluang menuntut ilmu yang penting lagi genting ini dari satu tempat hanya datang sekali ini - https://www.facebook.com/skis2017/

Saya dah daftar. Jom kita sama-sama belajar ilmu yang susah ditemui dalam satu tempat ini. Kita jumpa di sana 11 November ini nanti! Insha Allah. Tegur-tegurlah saya, kita boleh berdiskusi lebih mendalam lagi mengenai isu yang dekat dengan hati ini. ;)



Tiada ulasan:

Label

#jdtblogger #teambloggerjohor