Langkau ke kandungan utama

Berbahasalah dengan betul


"Abang, Tiha, esok ada ujian pentaksiran jawi dan bahasa arab kan?"

"A ah mak." jawab Fathi serentak dengan Fatihah sambil makan malam.

"Abis nak baca buku tak buat ulangkaji?"

"Ermm.. Biasanya mak jarang suruh abang buat ulangkaji sebelum peperiksaan. Kenapa tiba-tiba mak suruh pulak?" Fathi membalas.

"Alaaa.. Tiha dah tahu lah mak. Kan bahasa arab subjek kegemaran Tiha. Haritu dapat 100." balas Fatihah pulak over konfiden.

"Iya. Mak tahu bahasa arab subjek kegemaran Tiha macam mak jugak. Tapi kita tak boleh over konfiden dengan diri sendiri. Walau kita dah tahu pun, ada baaanyakkk lagi yg kita tak tahu sebenarnya. Tahu? Sebab mak suruh abang dan Tiha buat ulangkaji sebabbb.... Sajalah mak nak tanya abang apa yg abang ingat sepanjang belajar bahasa arab kat sekolah tu.. Ulangkaji dengan maklah nak?"

"Hmm.. Yg abang tahu 'hadza' untuk yg tak ada ta marbutoh, 'hadzihi' untuk yg ada ta marbutoh. Kalau 'dzalika' pulak untuk yg tak ada ta marbutoh. 'tilka' baru guna untuk yg ada ta marbutoh." respon Fathi sampai menyumbat lagi nasi ke mulutnya.

"Bagus! Tepat sekali apa yg abang faham tu.. Bagus bagus.. Kalau 'Hadzaani' dan 'Ha-u-laa-iy' bila nak guna?"

"Apa tu mak? Itu macam abang tak belajar pun lagi?"

"Oooo tak masuk silibus darjah 2 lagi eh? Tak apa. Biar mak terangkan. 'Hadzaani' gunanya bila ada 2 orang/benda yg tak ada ta marbutoh. 'Hataani' pulak untuk 2 orang/benda yg ada ta marbutoh. Jamak dia kalau ramai iaitu lebih dari 3 orang barulah guna 'Ha-u-laa-iy'. Kalau daripada 'dzalika' dan 'tilka' jamak dia bila ramai orang/benda kita guna 'U-laa-i-ka'. Cuba abang beri mak contoh ayat dalam Quran yg guna perkataan 'U-laa-i-ka'.. Kat dalam Quran banyak guna perkataan ni."

"Mmmmmmm... Entahlah. Abang tak boleh fikir sekarang abang tengah makan."

"Ulaaika humul waarithuun." tiba-tiba abahnya mencelah. Hihi.. Abahnya pun suka kalau bab belajor bahasa arab nih.

"Haaa... Betulll.. Bagus abah bagi jawapan yg betul! Nampak tak abang abah dah bagi contoh tu.. Haaa gitulah. Kita belajar bahasa arab untuk kita tahu dan lebih faham apa yg kita baca dalam al Quran. Kalau nak bercakap bahasa arab kita cakap dengan betul-betul. Dengan tatabahasa dia yg betul. Jangan guna separuh-separuh misalnya 'dzalika' kereta atau 'ulaaika' buku-buku. Tak boleh cakap separuh-separuh gitu tahu! Kita akan merosakkan bahasa.

Misalnya dalam bahasa arab kereta tu 'as-syyarah' ada ta marbutoh. Ada ta marbutoh kena guna apa? 'Dzalika' atau ''tilka'?"

"Ada ta marbutoh 'tilka' lah mak."

"Betul! 'Tilka as-sayyarah'. Kalau kita guna 'dzalika as-sayyarah' sebab kita nak ikut contoh ayat dalam Quran gunakan 'dzalika al-kitab' kita dah salah tatabahasa dah. Tak boleh macam gitu. Kita kena sentiasa hormat pada tatabahasa dan menghargai undang-undang tatabahasa dalam setiap ilmu bahasa. Jangan sesekali belajar campur-campur bahasa yg digunakan. Kena hormat."

"Errrr... Mak.. Ini namanya ulangkaji apa? Abang rasa tak ada lagi bab ni cikgu ajar kat sekolah."
Ok. Baru mak sedor diri.

"Ini namanya ulangkaji sesuka hati emaklah. Hahaha.. Dah habiskan makan tu cepat."

*Tetiba mak rasa over excited bila anak-anak nak exam bahasa arab. Huhuii..
Mak cintakan bahasa arab. Mudah-mudahan anak-anak mak juga satu hari nanti akan menjaga kesucian bahasa al Quran ini.

Dan seperti biasa, lepas makan mereka bermain sekejap dan terus tidur.. Tak adanya nak buka buku buat ulangkaji. No pressure setiap kali exam.

Mak tak pernah paksa anak-anak buka buku ulangkaji setiap kali sebelum exam kat sekolah. Jawab jelah apa-apa yg kamu tahu wahai anak-anakku.

Prinsip emak dalam hidup ini, tak semua soalan ada jawapannya. Sama juga dalam exam. Walaupun ada skema jawapannya, kalau kamu tak tahu, tak perlulah jawab. Jawablah apa yg kamu tahu saja.. Mak ok saja walau apapun keputusan yg kamu perolehi. No problem.. Asalkan kamu menghargai dan menghormati ilmu di sebalik setiap bahasa dan menggunakannya dengan betul. :)


P/s : Rujukan belajar bahasa arab di sini sangat bagus - http://www.belajarbahasaarab.org/…/mengenal-kata-tunjuk-isi


#ceriteraanaksekolah
#didikanakabadke21
#sukabahasaarab
#bahasaarabbahasaAlQuran
#hormatilahsetiapilmubahasa

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Bagaimana nak daftar pertubuhan alumni di ROS?

Semuanya bermula daripada satu idea.

Semasa kami mendapat perkhabaran yang sekolah lama kami menghadapi sedikit kekangan untuk membaikpulih fasiliti, ada beberapa suara yang berbunyi "Sekolah dah tak ada duit ke?" - "Duit kerajaan pergi mana sampai semua dana dipotong?"

Ini fenomena biasa. Semua orang berhak bertanya begitu dan begini. Itu hak mereka.

Namun, saya tidak mahu memberi banyak alasan dengan hanya bertanya ke sana ke sini mengenai sesuatu yang kita sendiri tidak pasti malah tiada jawapan mengenainya. Jauh sekali mahu berspekulasi serta membawa sisi pandang ke arah 'mencari kesalahan orang lain'. Ia tidak membawa apa-apapun manfaat. Tiada hasil.

Lalu, saya mendapat mesej daripada salah seorang kawan lama yang menyatakan hasrat jika boleh diwujudkan satu akaun khas bagi alumni menyalurkan semua sumbangan dana berbanding mengumpul melalui akaun persendirian, itu adalah lebih baik. Kelak, mana tahu sumbangan itu boleh dimanfaatkan membantu ke sekola…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.