رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Isnin, 30 Oktober 2017

# anak # homeschooling

Berbahasalah dengan betul


"Abang, Tiha, esok ada ujian pentaksiran jawi dan bahasa arab kan?"

"A ah mak." jawab Fathi serentak dengan Fatihah sambil makan malam.

"Abis nak baca buku tak buat ulangkaji?"

"Ermm.. Biasanya mak jarang suruh abang buat ulangkaji sebelum peperiksaan. Kenapa tiba-tiba mak suruh pulak?" Fathi membalas.

"Alaaa.. Tiha dah tahu lah mak. Kan bahasa arab subjek kegemaran Tiha. Haritu dapat 100." balas Fatihah pulak over konfiden.

"Iya. Mak tahu bahasa arab subjek kegemaran Tiha macam mak jugak. Tapi kita tak boleh over konfiden dengan diri sendiri. Walau kita dah tahu pun, ada baaanyakkk lagi yg kita tak tahu sebenarnya. Tahu? Sebab mak suruh abang dan Tiha buat ulangkaji sebabbb.... Sajalah mak nak tanya abang apa yg abang ingat sepanjang belajar bahasa arab kat sekolah tu.. Ulangkaji dengan maklah nak?"

"Hmm.. Yg abang tahu 'hadza' untuk yg tak ada ta marbutoh, 'hadzihi' untuk yg ada ta marbutoh. Kalau 'dzalika' pulak untuk yg tak ada ta marbutoh. 'tilka' baru guna untuk yg ada ta marbutoh." respon Fathi sampai menyumbat lagi nasi ke mulutnya.

"Bagus! Tepat sekali apa yg abang faham tu.. Bagus bagus.. Kalau 'Hadzaani' dan 'Ha-u-laa-iy' bila nak guna?"

"Apa tu mak? Itu macam abang tak belajar pun lagi?"

"Oooo tak masuk silibus darjah 2 lagi eh? Tak apa. Biar mak terangkan. 'Hadzaani' gunanya bila ada 2 orang/benda yg tak ada ta marbutoh. 'Hataani' pulak untuk 2 orang/benda yg ada ta marbutoh. Jamak dia kalau ramai iaitu lebih dari 3 orang barulah guna 'Ha-u-laa-iy'. Kalau daripada 'dzalika' dan 'tilka' jamak dia bila ramai orang/benda kita guna 'U-laa-i-ka'. Cuba abang beri mak contoh ayat dalam Quran yg guna perkataan 'U-laa-i-ka'.. Kat dalam Quran banyak guna perkataan ni."

"Mmmmmmm... Entahlah. Abang tak boleh fikir sekarang abang tengah makan."

"Ulaaika humul waarithuun." tiba-tiba abahnya mencelah. Hihi.. Abahnya pun suka kalau bab belajor bahasa arab nih.

"Haaa... Betulll.. Bagus abah bagi jawapan yg betul! Nampak tak abang abah dah bagi contoh tu.. Haaa gitulah. Kita belajar bahasa arab untuk kita tahu dan lebih faham apa yg kita baca dalam al Quran. Kalau nak bercakap bahasa arab kita cakap dengan betul-betul. Dengan tatabahasa dia yg betul. Jangan guna separuh-separuh misalnya 'dzalika' kereta atau 'ulaaika' buku-buku. Tak boleh cakap separuh-separuh gitu tahu! Kita akan merosakkan bahasa.

Misalnya dalam bahasa arab kereta tu 'as-syyarah' ada ta marbutoh. Ada ta marbutoh kena guna apa? 'Dzalika' atau ''tilka'?"

"Ada ta marbutoh 'tilka' lah mak."

"Betul! 'Tilka as-sayyarah'. Kalau kita guna 'dzalika as-sayyarah' sebab kita nak ikut contoh ayat dalam Quran gunakan 'dzalika al-kitab' kita dah salah tatabahasa dah. Tak boleh macam gitu. Kita kena sentiasa hormat pada tatabahasa dan menghargai undang-undang tatabahasa dalam setiap ilmu bahasa. Jangan sesekali belajar campur-campur bahasa yg digunakan. Kena hormat."

"Errrr... Mak.. Ini namanya ulangkaji apa? Abang rasa tak ada lagi bab ni cikgu ajar kat sekolah."
Ok. Baru mak sedor diri.

"Ini namanya ulangkaji sesuka hati emaklah. Hahaha.. Dah habiskan makan tu cepat."

*Tetiba mak rasa over excited bila anak-anak nak exam bahasa arab. Huhuii..
Mak cintakan bahasa arab. Mudah-mudahan anak-anak mak juga satu hari nanti akan menjaga kesucian bahasa al Quran ini.

Dan seperti biasa, lepas makan mereka bermain sekejap dan terus tidur.. Tak adanya nak buka buku buat ulangkaji. No pressure setiap kali exam.

Mak tak pernah paksa anak-anak buka buku ulangkaji setiap kali sebelum exam kat sekolah. Jawab jelah apa-apa yg kamu tahu wahai anak-anakku.

Prinsip emak dalam hidup ini, tak semua soalan ada jawapannya. Sama juga dalam exam. Walaupun ada skema jawapannya, kalau kamu tak tahu, tak perlulah jawab. Jawablah apa yg kamu tahu saja.. Mak ok saja walau apapun keputusan yg kamu perolehi. No problem.. Asalkan kamu menghargai dan menghormati ilmu di sebalik setiap bahasa dan menggunakannya dengan betul. :)


P/s : Rujukan belajar bahasa arab di sini sangat bagus - http://www.belajarbahasaarab.org/…/mengenal-kata-tunjuk-isi


#ceriteraanaksekolah
#didikanakabadke21
#sukabahasaarab
#bahasaarabbahasaAlQuran
#hormatilahsetiapilmubahasa

Tiada ulasan:

Label

#jdtblogger #teambloggerjohor