Ahad, 3 April 2016

Siapakah yg lebih baik amalnya?


Kebetulan mendengar slot rakaman bersama Ustaz Amin di radio Ikim. Walaupun hanya sebentar tapi ia sangat menyegarkan!

Menurut beliau, 3 perkara yang berulangkali diuji dalam kehidupan kita iaitulah rasa ketakutan, kesedihan dan kesabaran. Untuk lulus ujian ini harus melalui 2 perkara :

1. Tarbiyyah.
Allah akan sentiasa memberikan kita latihan sebagai ujian melalui hidup ini. Bagaimana kita mahu menjadi orang yang sabar?

Dengan melalui peristiwa dan insiden-insiden yang seringkali menguji kesabaran kita. Kerana itu, jika kita selalu mengadu dengan perangai anak-anak yang menguji kesabaran kita misalnya, jangan gundah gulana kerana itulah cara Allah mendidik kita untuk menjadi orang yang lebih sabar.

Kalau Allah tak uji dengan perkara sebegitu, kita takkan tahu apa ertinya sabar. Sama sepertinya dengan rasa kesedihan dan sedikit rasa ketakutan dalam hidup ini. Allah nak ajar kita tentang ketabahan, diujiNya dengan rasa kesedihan. Allah nak ajar kita tentang "kembali kepada Allah", diujiNya kita dengan sedikit rasa takut. Berlapang dadalah melaluinya kerana itu adalah latihan. Latihan adalah bagus untuk kita menjadi hamba Allah yang lebih baik di dalam dunia ini.

2. Mujahadah.
Untuk melepasi ujian-ujian ini kita memerlukan mujahadah. Berdoalah kepada Allah agar kita diberi kekuatan melalui semua uijian ini. Kita akan diuji setiap masa kerana ini adalah dunia. Tempat semua manusia diuji.

Setiap orang perlu bermujahadah melawan perasaan yang negatif dan sifat yang negatif dalam diri kita masing-masing. Bagaimana untuk kita dapat terus bermujahadah?

1. Jangan putus berdoa supaya apa yang Allah berikan latihan kepada kita ini adalah sesuatu yang dalam kemampuan kita. Allah takkan beri jika ia di luar kemampuan kita.

2. Kurangkan pilihan. Misalnya dalam satu keadaan, kita ada pilihan mahu marah atau sabar? Biasanya manusia akan cenderung memilih jalan yang senang, mudah untuk diikuti, marah. Sebab marah itu senang. Maka, kurangkan pilihan kita. Tetap pada 1 pilihan untuk sabar. Walaupun susah, kita cuba dan bermujahadah melawan bisikan syaitan dan tetapkan pendirian kita kepada sabar.

Di akhirnya Allah mengingatkan kita. Dalam setiap ujian di atas muka bumi ini, kenapa Allah berikan kepada kita dan apa sebenarnya yang Allah mahukan daripada kita hambaNya?

Liyabluwakum aiyyukum ahsanu 'amalaa.

Tak kira apa jua ujian yang datang melanda, di akhirnya Allah mahu melihat siapakah di antara kita yang lebih baik amalnya (responnya).

"Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)."
(Al-Mulk 67:2)

Tiada ulasan:

Hidup di dunia untuk bersusah.

Mak siap basuh baju pagi tadi. Petang baru mak sempat nak sidai. Mak pun keluarkanlah baju bawa ke ampai. Rasanya macam tak sempat juga me...