Langkau ke kandungan utama

Siapakah yg lebih baik amalnya?


Kebetulan mendengar slot rakaman bersama Ustaz Amin di radio Ikim. Walaupun hanya sebentar tapi ia sangat menyegarkan!

Menurut beliau, 3 perkara yang berulangkali diuji dalam kehidupan kita iaitulah rasa ketakutan, kesedihan dan kesabaran. Untuk lulus ujian ini harus melalui 2 perkara :

1. Tarbiyyah.
Allah akan sentiasa memberikan kita latihan sebagai ujian melalui hidup ini. Bagaimana kita mahu menjadi orang yang sabar?

Dengan melalui peristiwa dan insiden-insiden yang seringkali menguji kesabaran kita. Kerana itu, jika kita selalu mengadu dengan perangai anak-anak yang menguji kesabaran kita misalnya, jangan gundah gulana kerana itulah cara Allah mendidik kita untuk menjadi orang yang lebih sabar.

Kalau Allah tak uji dengan perkara sebegitu, kita takkan tahu apa ertinya sabar. Sama sepertinya dengan rasa kesedihan dan sedikit rasa ketakutan dalam hidup ini. Allah nak ajar kita tentang ketabahan, diujiNya dengan rasa kesedihan. Allah nak ajar kita tentang "kembali kepada Allah", diujiNya kita dengan sedikit rasa takut. Berlapang dadalah melaluinya kerana itu adalah latihan. Latihan adalah bagus untuk kita menjadi hamba Allah yang lebih baik di dalam dunia ini.

2. Mujahadah.
Untuk melepasi ujian-ujian ini kita memerlukan mujahadah. Berdoalah kepada Allah agar kita diberi kekuatan melalui semua uijian ini. Kita akan diuji setiap masa kerana ini adalah dunia. Tempat semua manusia diuji.

Setiap orang perlu bermujahadah melawan perasaan yang negatif dan sifat yang negatif dalam diri kita masing-masing. Bagaimana untuk kita dapat terus bermujahadah?

1. Jangan putus berdoa supaya apa yang Allah berikan latihan kepada kita ini adalah sesuatu yang dalam kemampuan kita. Allah takkan beri jika ia di luar kemampuan kita.

2. Kurangkan pilihan. Misalnya dalam satu keadaan, kita ada pilihan mahu marah atau sabar? Biasanya manusia akan cenderung memilih jalan yang senang, mudah untuk diikuti, marah. Sebab marah itu senang. Maka, kurangkan pilihan kita. Tetap pada 1 pilihan untuk sabar. Walaupun susah, kita cuba dan bermujahadah melawan bisikan syaitan dan tetapkan pendirian kita kepada sabar.

Di akhirnya Allah mengingatkan kita. Dalam setiap ujian di atas muka bumi ini, kenapa Allah berikan kepada kita dan apa sebenarnya yang Allah mahukan daripada kita hambaNya?

Liyabluwakum aiyyukum ahsanu 'amalaa.

Tak kira apa jua ujian yang datang melanda, di akhirnya Allah mahu melihat siapakah di antara kita yang lebih baik amalnya (responnya).

"Dia lah yang telah mentakdirkan adanya mati dan hidup (kamu) - untuk menguji dan menzahirkan keadaan kamu: siapakah di antara kamu yang lebih baik amalnya; dan Ia Maha Kuasa (membalas amal kamu), lagi Maha Pengampun, (bagi orang-orang yang bertaubat)."
(Al-Mulk 67:2)

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Bagaimana nak daftar pertubuhan alumni di ROS?

Semuanya bermula daripada satu idea.

Semasa kami mendapat perkhabaran yang sekolah lama kami menghadapi sedikit kekangan untuk membaikpulih fasiliti, ada beberapa suara yang berbunyi "Sekolah dah tak ada duit ke?" - "Duit kerajaan pergi mana sampai semua dana dipotong?"

Ini fenomena biasa. Semua orang berhak bertanya begitu dan begini. Itu hak mereka.

Namun, saya tidak mahu memberi banyak alasan dengan hanya bertanya ke sana ke sini mengenai sesuatu yang kita sendiri tidak pasti malah tiada jawapan mengenainya. Jauh sekali mahu berspekulasi serta membawa sisi pandang ke arah 'mencari kesalahan orang lain'. Ia tidak membawa apa-apapun manfaat. Tiada hasil.

Lalu, saya mendapat mesej daripada salah seorang kawan lama yang menyatakan hasrat jika boleh diwujudkan satu akaun khas bagi alumni menyalurkan semua sumbangan dana berbanding mengumpul melalui akaun persendirian, itu adalah lebih baik. Kelak, mana tahu sumbangan itu boleh dimanfaatkan membantu ke sekola…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.