Langkau ke kandungan utama

Lagi tentang pilih kata


"Tali otak" bagi anak kecil.

Walaupun berulangkali mengingatkan diri untuk memilih perkataan dan tidak menyebut tingkahlaku anak yang kurang positif, adakalanya saya masih terlepas juga dua tiga perkataan.

(Bukan mudah untuk berubah. Bukan mudah untuk mendidik anak kecil. Tapi, ini sajalah jalan yang paling mudah.)


Pada satu pagi...

"Mak, kenapa abang rasa susah nak buat kalau abang rasa tak nak?"

Tanya Fathi (6 tahun) semasa sedang melihat saya menggosok pakaian.
Kebetulan, ustaz dalam tv baru menyebut satu ayat "80% rasa ketakutan itu adalah anggapan. Belum tentu betul."

"Hmmm... Sebab abang fikir susah dulu dan takut nak mencuba. Kalau abang cuba dulu mesti tak rasa susah. Tengok macam ustaz ni cakap. Apa yang abang takut tu 80% cuma anggapan. Selagi abang tak cuba dulu, abang tak tahu betul ke dia susah nak buat atau tidak. Contohnya, cuba abang makan macam-macam sayur dulu. Baru abang tahu ada sayur yang rasanya tak pahit. Tak semua sayur tu pahit. Selagi abang tak cuba makan sayur lain, abang takkan tahu sayur yang sedap."

"Tapi, macam sayur tu kan dalam kepala abang ni keluarkan semuanya pangkah pada sayur. Dia ada dalam minda abang. Orang lain tak boleh nampak. Cuma abang je yang boleh nampak! Tapi, pangkah tu ada."

"Oooo... Itu sebab abang yang suruh tali otak dalam minda abang buat pangkah awal-awal. Cuba jangan pangkah. Mesti sayur tu tukar jadi rite pulak."

"Aishhh... Emak cakap jangan pangkah tapi tali otak abang tak dapat proses jadi tick. Dia tetap jadi pangkah jugak. Macamana?"

"Erk!" (sambil juling-juling anak mata).. "Ok ok.. Baiklah. Mak cari perkataan kejap eh.. Ermmm... Ok, cuba abang besarkan tick tu. Bila tali otak abang besarkan tick tu, nanti lama-lama pangkah tu akan hilang sendiri. Banyakkan tick dan besarkan dia. Abang mesti boleh halau pangkah tu jauh-jauh!"
(Dengan gaya dua jari di kiri kanan kepala sambil tutup mata.)

"Baik! Abang akan cuba besarkan tick tu.. Abang mesti berjaya melakukannya!"
.
.
.
Haha... Tak tahan betul anakku ini..


Nota ulangkaji :

"Jangan panjat!"
"Jangan lari."
"Jangan tak buat kerja sekolah."
"Anak saya malas nak buat homework."
"Anak saya selalu tantrum tak tentu pasal."
"Anak saya nak orang lain taknak dengar cakap saya."

Sentiasa pilih perkataan apabila bercakap dengan anak kecil. Semakin kita sebut "jangan" diikuti dengan tingkahlakunya yang negatif itu, semakin banyak tingkahlaku yang negatif itu tertanam di dalam mindanya. Semakin kita sebut segala macam jenis kesalahan tingkahlakunya, semakin galaklah tingkahlaku sebegitu terlihatkan melalui tindakannya.

Kenalpasti isunya yang sebenar.

Fokus pada jalan keluar.

Pilih perkataan.

Bukan mudah untuk berubah.

Bukan mudah untuk mendidik anak kecil.

Tapi, ini sajalah jalan yang paling mudah.

Jika berat kita rasakan untuk berubah, lebih berat anak anak untuk berubah.


‪#‎tipsantaididikanak‬

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Bagaimana nak daftar pertubuhan alumni di ROS?

Semuanya bermula daripada satu idea.

Semasa kami mendapat perkhabaran yang sekolah lama kami menghadapi sedikit kekangan untuk membaikpulih fasiliti, ada beberapa suara yang berbunyi "Sekolah dah tak ada duit ke?" - "Duit kerajaan pergi mana sampai semua dana dipotong?"

Ini fenomena biasa. Semua orang berhak bertanya begitu dan begini. Itu hak mereka.

Namun, saya tidak mahu memberi banyak alasan dengan hanya bertanya ke sana ke sini mengenai sesuatu yang kita sendiri tidak pasti malah tiada jawapan mengenainya. Jauh sekali mahu berspekulasi serta membawa sisi pandang ke arah 'mencari kesalahan orang lain'. Ia tidak membawa apa-apapun manfaat. Tiada hasil.

Lalu, saya mendapat mesej daripada salah seorang kawan lama yang menyatakan hasrat jika boleh diwujudkan satu akaun khas bagi alumni menyalurkan semua sumbangan dana berbanding mengumpul melalui akaun persendirian, itu adalah lebih baik. Kelak, mana tahu sumbangan itu boleh dimanfaatkan membantu ke sekola…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.