رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Isnin, 20 April 2015

# homeschooling # keibubapaan

Lagi tentang pilih kata


"Tali otak" bagi anak kecil.

Walaupun berulangkali mengingatkan diri untuk memilih perkataan dan tidak menyebut tingkahlaku anak yang kurang positif, adakalanya saya masih terlepas juga dua tiga perkataan.

(Bukan mudah untuk berubah. Bukan mudah untuk mendidik anak kecil. Tapi, ini sajalah jalan yang paling mudah.)


Pada satu pagi...

"Mak, kenapa abang rasa susah nak buat kalau abang rasa tak nak?"

Tanya Fathi (6 tahun) semasa sedang melihat saya menggosok pakaian.
Kebetulan, ustaz dalam tv baru menyebut satu ayat "80% rasa ketakutan itu adalah anggapan. Belum tentu betul."

"Hmmm... Sebab abang fikir susah dulu dan takut nak mencuba. Kalau abang cuba dulu mesti tak rasa susah. Tengok macam ustaz ni cakap. Apa yang abang takut tu 80% cuma anggapan. Selagi abang tak cuba dulu, abang tak tahu betul ke dia susah nak buat atau tidak. Contohnya, cuba abang makan macam-macam sayur dulu. Baru abang tahu ada sayur yang rasanya tak pahit. Tak semua sayur tu pahit. Selagi abang tak cuba makan sayur lain, abang takkan tahu sayur yang sedap."

"Tapi, macam sayur tu kan dalam kepala abang ni keluarkan semuanya pangkah pada sayur. Dia ada dalam minda abang. Orang lain tak boleh nampak. Cuma abang je yang boleh nampak! Tapi, pangkah tu ada."

"Oooo... Itu sebab abang yang suruh tali otak dalam minda abang buat pangkah awal-awal. Cuba jangan pangkah. Mesti sayur tu tukar jadi rite pulak."

"Aishhh... Emak cakap jangan pangkah tapi tali otak abang tak dapat proses jadi tick. Dia tetap jadi pangkah jugak. Macamana?"

"Erk!" (sambil juling-juling anak mata).. "Ok ok.. Baiklah. Mak cari perkataan kejap eh.. Ermmm... Ok, cuba abang besarkan tick tu. Bila tali otak abang besarkan tick tu, nanti lama-lama pangkah tu akan hilang sendiri. Banyakkan tick dan besarkan dia. Abang mesti boleh halau pangkah tu jauh-jauh!"
(Dengan gaya dua jari di kiri kanan kepala sambil tutup mata.)

"Baik! Abang akan cuba besarkan tick tu.. Abang mesti berjaya melakukannya!"
.
.
.
Haha... Tak tahan betul anakku ini..


Nota ulangkaji :

"Jangan panjat!"
"Jangan lari."
"Jangan tak buat kerja sekolah."
"Anak saya malas nak buat homework."
"Anak saya selalu tantrum tak tentu pasal."
"Anak saya nak orang lain taknak dengar cakap saya."

Sentiasa pilih perkataan apabila bercakap dengan anak kecil. Semakin kita sebut "jangan" diikuti dengan tingkahlakunya yang negatif itu, semakin banyak tingkahlaku yang negatif itu tertanam di dalam mindanya. Semakin kita sebut segala macam jenis kesalahan tingkahlakunya, semakin galaklah tingkahlaku sebegitu terlihatkan melalui tindakannya.

Kenalpasti isunya yang sebenar.

Fokus pada jalan keluar.

Pilih perkataan.

Bukan mudah untuk berubah.

Bukan mudah untuk mendidik anak kecil.

Tapi, ini sajalah jalan yang paling mudah.

Jika berat kita rasakan untuk berubah, lebih berat anak anak untuk berubah.


‪#‎tipsantaididikanak‬

Tiada ulasan:

Label

#jdtblogger #teambloggerjohor