Sabtu, 21 Februari 2015

Pilih kata



Pagi tadi sedang asyik menyiapkan Ebook, terdengar dialog permainan antara Fathi (5 tahun) dan Fatihah (4 tahun).

"Kamu kenapa saya telefon tak angkat?"

"Oh, kamu ada telefon saya? Bateri telefon saya dah rosak agaknya."

"Kalau macamtu kamu kena beli bateri baru."

"Baiklah. Saya akan beli bateri yang baru. Tapi bateri ini harganya tidak diraikan.."

Saya terpana!

"Harga tidak diraikan?"

Saya bertanya kepada Fathi apa maksud harga yang tidak diraikan?

DIa segera menutup mukanya. Tak sangka emaknya ini memasang telinga walaupun sedang bekerja.. Hehehe...

Saya perasan sesuatu. Anak-anak sudah mula pandai memilih perkataan.

Contoh lain, mereka tidak menggunakan lagi perkataan "marah-marah". Mereka menggunakan perkataan "nasihat". Adakalanya, perkataan yang tidak saya ajarkan atau sesiapa ajarkan. Ianya satu perkataan yang sangat indah lagi sungguh positif! Subhanallah..

Tak kira apa jua situasi ibubapa bersama anak-anak terutamanya ketika di dalam kemarahan, telan ayat yang mahu keluar dari mulut. Pilihlah perkataan.

Inilah yang saya kongsikan di dalam Ebook ini.


Mode : Sedang bertungkus lumus menyiapkan Ebook "Mendorong Anak/Pelajar Suka Membaca al-Quran" yang akan dilancarkan pertama kalinya dan akan diberikan percuma kepada para tetamu hari Sabtu ini di Batu Pahat. Mari kita bedah Ebook!


‪#‎senibercakapdengananakkecil‬

Tiada ulasan:

Hidup di dunia untuk bersusah.

Mak siap basuh baju pagi tadi. Petang baru mak sempat nak sidai. Mak pun keluarkanlah baju bawa ke ampai. Rasanya macam tak sempat juga me...