Langkau ke kandungan utama

Berselawatlah!


Maulid ar Rasul.

Dialog di pagi hari 12 Rabi'ul awwal.

"Abang dan fatihah tahu tak harini hari apa?"
"Entah. Tak tau.." (sambung bermain)
"Harini ialah hari ulangtahun kelahiran Rasulullah! Hari apa abang?"
"Hari kelahiran Rasulullah? Hari apa mak?"
"Ulangtahun kelahiran. Birthday lah. Hmmm, mak nak tanya abang lah.. Agak agak macamana kita nak sambut birthday Nabi kita?"
"Hmm... Entahlah.. Abang pun taktau."
"Ok. Kalau abang punya birthday biasanya abang sambut macamana? Mak selalu buat apa?"
Tiba tiba fatihah mencelah.
"Mesti ada kak bi!"
"Betul! Kak bi tu siapa?"
"Kak bi tu kak bi lah. Nanti abang satu sekolah dengan kak bi."
"Iya.. Betul.. Kak bi tu anak yatim. Abah dia dah meninggal dunia. Dia duduk dengan mak dia je."
"Ha ah.. masa abang kecik kecik sangat dulu abah dia ada lagi kan. Lepastu abah dia dah meninggal.
Sekarang, dia ada cuma kak shasha, kak misah, kak reena. Itu je."

(Haha.. Tergelak dengar dia menyebut nama ibunya kak bi dengan panggilan "kak" juga).

"Oh, abang ingat eh abah dia! Itulah.. Rasulullah sayang sangat dengan anak yatim. Nanti dalam syurga Rasulullah akan duduk dengan semua anak yatim rapat rapat sangat. Jadi, abang rasa kalau Rasulullah sayang anak yatim maksudnya kita pun kena....?"
"Kena sayang anak yatim."
"Tiha dengan abang rasa macamana kita boleh buat baik dengan anak yatim? Apa yg selalu nenek buat dengan anak yatim ramai ramai haritu?"
"Bagi makan!"
"Tepat sekali! Bagi makan kat anak yatim salah satu cara kita buat baik kepada orang yg paling Rasulullah sayang. Mudah mudahan, kita jugak boleh duduk rapat dengan Rasulullah sama sama anak yatim dalam syurga nanti."
"Ooooo... Jadi kita kena belanja kak bi makan."
"Iya... Tapi sebelum tu kita kena selawat sama sama dulu. Macamana selawat?"

Masing masing bangun dan mula bermarhaban.


********************************

Allahumma solli 'ala muhammad wa 'ala alihi wasohbihi wasallam.

Hari ini saya tersedar akan sesuatu.

1. Selawat bukan hanya setakat copy paste dan forward di WhatsApp atau di FB.

2. Selawat juga bukan terhenti setakat perarakan dan semangat di pagi hari.

3. Ajarilah anak kecil berselawat. Berselawatlah bersama sama anak anak di rumah dengan bersemangat dan gembira! Bukan sekadar menaip, forward mahupun copy paste di media sosial.

‪#‎senibercakapdengananakkecil‬

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Bagaimana nak daftar pertubuhan alumni di ROS?

Semuanya bermula daripada satu idea.

Semasa kami mendapat perkhabaran yang sekolah lama kami menghadapi sedikit kekangan untuk membaikpulih fasiliti, ada beberapa suara yang berbunyi "Sekolah dah tak ada duit ke?" - "Duit kerajaan pergi mana sampai semua dana dipotong?"

Ini fenomena biasa. Semua orang berhak bertanya begitu dan begini. Itu hak mereka.

Namun, saya tidak mahu memberi banyak alasan dengan hanya bertanya ke sana ke sini mengenai sesuatu yang kita sendiri tidak pasti malah tiada jawapan mengenainya. Jauh sekali mahu berspekulasi serta membawa sisi pandang ke arah 'mencari kesalahan orang lain'. Ia tidak membawa apa-apapun manfaat. Tiada hasil.

Lalu, saya mendapat mesej daripada salah seorang kawan lama yang menyatakan hasrat jika boleh diwujudkan satu akaun khas bagi alumni menyalurkan semua sumbangan dana berbanding mengumpul melalui akaun persendirian, itu adalah lebih baik. Kelak, mana tahu sumbangan itu boleh dimanfaatkan membantu ke sekola…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.