Langkau ke kandungan utama

RESEPI ROTI BERDAGING CHEESE




Ini adalah kali kedua percubaan membuat resepi ini. Kali pertama hanya menggunakan keju cheddar agak kering dan tidak berapa melekat. Kali ini sungguh moist dan melekat! Alhamdulillah.. Ibu mengandung dan orangtua juga suka makan ini.. Hehe.. Kecuali orang yang tidak suka cheese atau tidak minum susu seperti tuan suamiku yang tercinta maka, tidaklah suka memakan hidangan sebegini.. Kuikuikui..

*Tiada sukatan yang tetap. Saya tak tahu berapa. Main masukkan sesuka hati sahaja..*


(Inti)

Minyak untuk menumis
Daging kisar 1 plastik
Bawang merah
Bawang putih
Serbuk jintan manis - jangan banyak sangat
Serbuk kari daging - jangan banyak sangat
Garam - secukup rasa
Daun ketumbar




(Bahan-bahan)

Buttercup
Roti 12  keping
Keju Cheddar
Keju Mozarela
Telur 5 biji
Susu
Garam
Lada sulah


Cara-caranya :

1. Panaskan ketuhar. Oleskan butter di sekeliling bekas pembakar.

2. Celup 4 keping roti ke dalam campuran telur, susu, garam & lada sulah. Susun ke dalam bekas pembakar 4 keping di bawah.

3. Masukkan separuh daripada inti daging yang dimasak tadi. Ratakan ke seluruh roti.

4. Letak / parut cheddar dan mozarela. Ratakan menutupi keseluruhan roti dan daging.

5. Celup lagi 4 keping roti dan susun.

6. Letakkan kesemua baki inti daging tadi. Ratakan.

7. Letak / parut cheddar dan mozarela menutupi semua bahagian hingga ke tepi.

8. Celup lagi 4 keping roti sebagai penutup. Tuang kesemua baki bancuhan telur ke atasnya.

9. Parut cheddar dan mozarela sekali lagi menutupi keseluruhan penjuru dan bahagian.

* Jangan terlalu banyak mozarela. Cukup untuk menyatukan lapisan roti dan mempunyai struktur “sticky” seperti pizza.*

10. Bakar ke dalam ketuhar 180‘C selama 40 minit.


Selamat menikmati hidangan berkeju.. Yummy...!




Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.

Terhenti di persimpangan.

Sejak akhir-akhir ini saya ditemukan dengan suatu peristiwa yang agak sukar untuk saya hadam. Sepanjang hidup saya yang baru menginjak 30 tahun ini, saya terpilih untuk melalui peristiwa sebegini untuk saya belajar dan menghadam sesuatu di sebaliknya. Sesuatu yang sangat berat untuk saya fahami. Kerana itu saya terhenti agak lama untuk memahaminya dan gagal menulis apapun di sini seperti biasa. Ianya sangat besar dalam hidup saya. Saya nukilkan di sini agar menjadi pedoman dan peringatan kepada kita semua khususnya kepada remaja perempuan yang bakal melangkah ke alam wanita sebenar agar peliharalah darjatmu~

KETERBUKAAN DALAM TERTUTUP, TERTUTUP DALAM KETERBUKAAN

Saya suka menonton rancangan 'Born in every minutes' di Biochannel astro @ 731.. Saya suka melihat gelagat ibu-ibu melahirkan di sebuah hospital dan melihat betapa sibuknya misi dan doktor melayan gelagat ibu mengandung serta menyambut kelahiran bayi di setiap jam dan minit. Kebiasaannya sudah pasti pasangan yang suda…