Selasa, 18 November 2014

Anak kecil dan panggilan 'magic'.

 Saya banyak belajar daripada anak-anak kecil.

Bermula dengan anak saudara saya, Dariyyah Husna (3 tahun). Pada satu hari, Fathi (5 tahun) memarahi adiknya Fatihah (4 tahun) ketika bermain bersama.

Fatihah seperti biasa akan tersentap dan mula mahu menangis.

Tiba-tiba, saya terdengar Dariyyah berkata, "Janganlah marah Ikan payung..."

Dan saya terus........ :))))))))))


Boleh merasai perubahan hormon yg ketara di situ. Sedang kita sibuk dengan urusan yg perlu diselesaikan segera, dan terasa sedikit tertekan apabila anak-anak dan anak bergaduh, terus luluh hati dan seluruh jiwa mendengar perkataannya.

Daripada kita terasa mahu 'panas' terus jadi 'sejuk' lagi mendamaikan..!

Sejak itu, saya terus menangkap kata-kata tersebut sebagai moto kami anak beranak.

Jika ada anak yg mula merajuk atau marah, saya katakan,

"Janganlah marah Intan Payunggggg...."

"Janganlah merajuk Intan Payung fatihah.."

Mereka terus tertawa dan tersenyum. Tak jadi teruskan marahnya atau merajuknya.

Di lain hari, jika saya hanya meninggikan suara sedikitpun (baru rasa nak marah) Fatihah pula segera berkata,

"Janganlah marah Intan payung mak yg comelllll..."

Hihihi... Terasa sungguh comel!


Kini, saya dan anak-anak ada panggilan khas yg tersendiri.



Fahmi (1.9 tahun) --> Intan Payung (sebab suka makan tak berhenti macam Ehsan)
Fatihah (4 tahun) --> Buah Hati (sebab suka makan buah-buahan)
Fathi (5 tahun) --> Pengarang Jantung (sebab suka makan jantung? entahlah.. katanya best jadi "jantung emak")

Kata anak-anak,
"Lainkali kalau mak nak panggil abang ke Tiha ke Fahmi tapi semua orang tak datang, mak kena panggil abang, Tiha dengan Fahmi macamni tau! Nanti abang terus datang cepat-cepat!" (sambil peluk saya)

"Tiha pun nak datang cepat-cepat!" (sedang bermain dan terus berlari memeluk saya)

Tiba-tiba, Fahmi pun terkedek-kedek berlari ke arah saya juga memeluk emaknya ini mengikut perilaku kakak abangnya. Hehe..

Sejak hari itu, saya tiada masalah lagi jika mahu memanggil mereka untuk mengemas mainan atau mandi atau apa saja. Teknik ini amat berkesan sekali ketika ada masanya perlu menyuap mereka makan!

Paling ketara, inilah rahsia saya ketika memujuk anak yg merajuk atau mahu marah. Sebelum marah atau merajuk menjadi teruk, berikan mereka 'pil azimat' ini (panggilan magik)... Insha Allah tiada masalah berbangkit.

Sebagaimana kita suka mendengar yg comel-comel dan indah-indah apabila dipanggil atau sebelum panas menyelubungi hati, begitu juga anak-anak kecil kita menyukai dan dapat merasakan perasaan yg sama.



Nota : Ibu ayah boleh gunakan gelaran yg sama ini kepada anak-anak mengikut peribadi/kesukaan mereka. Saya izinkan. Jika ada anak yg lebih 3 orang itu, saya cadangkan untuk memilih nama panggilan berdasarkan Bahasa Melayu lama yg indah-indah. Contohnya, "bintang kejora" "intan kepayang" dan lain-lain (ini pula panggilan saya kepada Dariyyah Husna dan Muhammad Zaid, anak susuan saya).

Selamat bermesra-mesra dengan panggilan itu!
;)






Tiada ulasan:

Hidup di dunia untuk bersusah.

Mak siap basuh baju pagi tadi. Petang baru mak sempat nak sidai. Mak pun keluarkanlah baju bawa ke ampai. Rasanya macam tak sempat juga me...