رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Ahad, 3 April 2016

# homeschooling # keluarga

Cakap.. Cakap... Cakap...!


Fatihah (3 tahun) sangat 'rambang mata' seperti saya..hehe..

Setiap kali ke kedai, dia akan minta air kotak atau aiskrim. Setiap kali lalu tepi taman, dia mahu main di taman tak kira waktu. Setiap kali lalu depan Jusco, dia merengek mahu pergi Jusco. Berhenti di stesen minyak, mahu air kotak. Semuanya dia nak.

Kalau ikutkan anak, memang tak ke manalah kami anak beranak.

Apa erti keluarga jika selepas berkahwin dan punya anak, anak-anak dilihat sebagai suatu 'yg memalukan dan bebanan' hanya kerana mereka sentiasa bising mahu itu dan ini?

Semalam, semasa abahnya berhenti di kedai membeli barang dapur dia menangis dalam kereta mahu ikut beli air kotak. Dan seperti biasa saya diamkan saja dahulu. Oleh kerana ini sudah entah ke berapa juta kali dia merengek sebegitu saya sudah jadi lali.

Biasanya kalau kedua-duanya merengek sebegitu saya akan cari fokus lain di luar kereta (jauh dari kedai) dengan bertanya macam-macam tentang permainan kesukaan mereka atau 'dunia ciptaan mereka' untuk dia lupa sebentar. Saya akan bertanya tentang restoran dia tadi siapa yg datang, berapa ramai, anak dah bagi makan belum, anak dah mandi belum (anak merujuk kepada anak patung Tiha yg suka dibawa sana sini), kawan datang makan tadi berapa ramai, masak apa dan sebagainya. Atau saya ajak mereka mencari burung atau kapal terbang di atas awan, tengok awan bentuk apa, cari pokok yg ada bunga merah atau apa saja.

Kali ini saya mahu 'test' pengaruh rakan sebaya pula hehe..

Saya lihat si abang Fathi (4 tahun) hanya diam (tidak bersekongkol pula kali ni).

"Abang, kalau kita nak apa-apa kita kena sabar kan? Kenapa kita kena sabar bang?"

"Aih Tiha ni. Sabarlah sikit. Nanti balik rumah mak buat air pink yg sedap tu. Takyah beli-beli. Kat rumah ada air banyak! Nanti air kat rumah tu takde orang minum, tak habis membazir. Macam susu haritu. Kalau membazir kan tak baik. Allah marah! Dah dah.. Jangan nangis lagi. Sabar sikit. Bila kita sabar barulah boleh dapat banyak-banyak!"

Erk! Saya tersentap!

Saya tak menyangka sama sekali 'pengaruh rakan sebaya' kali ini ayatnya agak panjang begitu..

Akibat 'ceramah' abangnya itu, Fatihah terus tersenyap.... (bunyi burung gagak)...

Nota : Anak-anak boleh berfikir rasional hanya apabila kita memberitahu kerasional satu-satu perkara secara BERULANGKALI DAN SABAR. Ia tak boleh menjadi hanya sekali dua atau hanya beberapa puluh kali saja. Sampai ketikanya dia akan mengulangi semula kerasionalan itu pada saat dia benar-benar faham dan boleh mengawal diri dengan meletakkan rasional lebih daripada emosinya sendiri. Yang paling penting, gunakan pengaruh ibu semaksimum yg boleh melalui KOMUNIKASI YG BAIK. Bak kata Ahmad Nisfu, "Cakap.. Cakap.. Cakap!"

Tiada ulasan:

#jdtblogger #teambloggerjohor