Selasa, 28 Januari 2014

Memperkenalkan Halal kepada anak kecil.


Tiap kali ke pasaraya, Fathi (4 tahun) dan Fatihah (3 tahun) akan mengambil satu makanan dan bertanya, "Mak, ni boleh makan tak? Ada halal tak?"

(Berbeza dengan tahun lepas, tiba-tiba saja ada makanan yg 'tak dikenalpasti' wujud dalam troli. hehe..)

Dan saya akan mengambilnya sambil membelek-belek kiri kanan depan belakang. Biasanya, jika tiada Halal saya akan berkata, "Oh, takde la Tiha. Ambil makanan lain. Tengok ada Halal ke tak?"

Atau jika ianya makanan merapu yg tidak berkhasiat walaupun ada Halal, saya akan berkata, "Yg ni ada halal tapi tak bagus. Wek! Kalau makan sakit perut."

Kemudian, Fatihah akan merungut nak jugak sambil menghentak-hentak kakinya dan mula membuat muka. Lalu, si abang Fathi akan memulakan 'bicara'nya sambil saya terkebil-kebil mata di tepi troli.



"Tiha, kan mak kata ni wek. Tak bagus! Nanti kalau makan sakit perut masuk hospital siapa yg susah? Siapa siapa siapa? Dah, letak balik! Kita cari yg ada halal yg lain ok? Kita ambik 1 sikit. Kita kongsi-kongsilah.."

Dengan 'bunyi cengkerik' dalam hati saya pula mengikut langkah mereka mencari apa yg mereka suka.hehe..

Sekarang, apabila mereka mendapat 'goodies' untuk kanak-kanak di majlis perkahwinan, sebelum makan mereka pasti akan memberinya pada saya dahulu dan berkata, "Mak, yg ni halalnya banyak, kecik siket!hahaha...". Fathi ketawa bersama Fatihah. Kelakar melihat logo Halal yg berderet gamaknya.

Bila saya lihat, di bungkusan sumi itu penuh dengan logo halal yg kecil-kecil comel belaka. Pertama kali melihat sumi ada logo halal yg banyak sebegitu!

Benar, sumi kebanyakannya tiada cop Halal. Sekarang, baru saya jumpa yg ada Halalnya.

Nota : Perhatikan dan awasi apa yg anak-anak makan. Ajarkan mereka mencari yg Halal. Biasakan mereka sedari kecil lagi. Kesannya, anak-anak akan lebih lembut hati dan menjadi mudah dipujuk. Sekaligus, menjadi terang hati semasa belajar.

Mencari yg Halal itu penting!

Dan terima kasih kerana prihatin memberi makanan kepada kanak-kanak kecil yg ada logo Halal. Saya sangat menghargai keperihatinan tuan/puan memberi yg Halal kepada anak orang lain juga.


Tiada ulasan:

Hidup di dunia untuk bersusah.

Mak siap basuh baju pagi tadi. Petang baru mak sempat nak sidai. Mak pun keluarkanlah baju bawa ke ampai. Rasanya macam tak sempat juga me...