Rabu, 16 Januari 2013

Penaakulan Mantik : Modul Homeschooling untuk anak-anak mengenal Allah


Setahun yg lepas, saya ada berkongsi dialog antara saya dan Fathi dgn penaakulan mantiknya ketika dia berumur 2 tahun tentang konsep ketuhanan [Allah sebagai Maha Pencipta]. Tapi, saya agak terleka dan terlambat utk menggunakan modul yg sama ke atas Fatihah yg sudah mencecah 2 setengah tahun sekarang.
Namun, beberapa hari lalu saya agak terkesima. Mereka berdua mengucapkan sesuatu yg saya tak pernah ajarkan sebelum ini. Saya tak tahu bagaimana mereka boleh berfikiran begitu. 
Situasi 1 : Adegan drama tv menyiarkan seorang anak yg menengking ibunya. Lalu saya katakan, "Tak baik kan kita cakap tinggi suara dgn mak kita. Kita kena cakap baik-baik dgn mak kita, betul tak?" Fatihah tiba-tiba menyambung [pelat], "Hah tak baik cakap macamtu [sambil meniru adegan tadi] nanti Allah marah!" 
Rentetan dialog adiknya seperti di atas barulah saya sedar yg saya belum 'upload' program yg sama dgn abangnya dulu. Setelah mengulangi dialog yg sama dgn abangnya dulu, saya sengaja mahu 'check' semula programming si abang yg akan masuk 4 tahun bulan depan. 
Situasi 2 : [Dimulakan dgn soalan yg sama seperti dulu. Jawapan masih sama. Alhamdulillah. Saya mahu upgrade sikit.] 
Saya bertanya, "Abang tahu tak Allah kat mana?" Dia menjawab, "Allah kat langit!" 
Saya sangka dia akan jawab tak tahu [kalau dia memang tak tahu] dan saya mahu menjawab Allah ada di mana-mana. Tak sangka pula jawapan itu yg keluar. Saya terkedu agak lama. 
"Macamana abang tahu Allah kat langit?"
-Senyap-
"Oh, abang tahu sebab Allah yg cipta bulan dgn bintang yg cantik kat atas langit eh?"
-Angguk- 
Lalu, saya menyampaikan report pada suami. 1-3 year old program : Download complete. [Hehe...] 
Modul homeschooling seterusnya [4-6 tahun] : Konsep kenabian dan hadith. Insha Allah...

Berikutan perkongsian di status FB saya beberapa hari yg lalu seperti di atas, saya mendapat maklumbalas seorang rakan untuk mengetahui lebih lanjut bagaimana dialog setahun yg lalu diucapkan.

Saya pun menyelak semula status lama saya di FB kerana pada masa itu saya hanya kongsikan di wall FB saya saja. Ia berlaku secara spontan sebenarnya ketika saya sedang memandikan Fathi dalam bilik air. Ya, saya ajarkan konsep keTuhanan ini hingga ke bilik air!



Malangnya, ia sudah tiada dalam simpanan wall saya. Yang saya ingat semasa itu, Puan Ainon Mohd ada 'like' status saya itu dan beberapa orang sepupu saya yg turut komen status itu. Dahulu, saya tak punya 'friend list' yg ramai. Saya agak selektif tidak seperti sekarang.

Berikut sedikit sebanyak dialog yg saya mampu ingat. Semasa itu Fathi tersangat pelat.hehe...

Saya : Fathi, siapa yg jadikan bunga yg berwarna-warni? [Sambil gosok gigi].
Fathi : Awwoh.
Saya : Betul.. Siapa yg jadikan bintang yg banyak atas langit?
Fathi : Awwoh.
Saya : Bagus anak mak! Siapa pulak yg jadikan bulan yg cantik?
Fathi : Awwoh!
Saya : Betul! Habis, siapa yg jadikan mak?
Fathi : Awwoh! Mak tik cam lan [Mak cantik macam bulan].
Saya : Eh, betullah! Oh mak cantik macam bulan. Habis tu, siapa lebih cantik, Allah ke mak? [Saja nak test dia]
Fathi : Awwoh!
Saya : Pandailah anak mak! Betul tu. Allah lebih cantik dari semua ciptaanNya..

Dan saya meneruskan acara mandi memandi seperti biasa.

Itu semasa Fathi berumur 2 tahun lebih. Sebelum itu, saya sudah banyak bertanya soalan sebegitu rupa ketika bermain di luar rumah. Pokok, bunga, rumput, burung, semut dan semua kejadian di sekelilingnya saya perkenalkan namanya bersama Penciptanya. Apabila dia sudah terbiasa dengan Allah yg menjadikan semua benda yg dia nampak, maka apabila soalan yg diajukan dia dapat menjawabnya. Itulah asasnya.

Kini, Fathi berumur 3 tahun lebih. Bulan depan saja sudah mencecah 4 tahun. Maka, saya mahu check status Aqidah yg sudah saya tanamkan dahulu. Bagaimana rupanya sekarang. Maka, saya 'upgrade' soalan.

Fathi : Mak, bulan cantik! [Sambil menunjuk bulan di malam hari].
Saya : Ha ah la bulan cantik malam ni [walaupun ianya hanya bulan sabit]. Siapa yg jadikan bulan yg cantik tu Fathi?
Fathi : Allah.
Saya : Siapa yg jadikan Fathi pulak?
Fathi : Allah la..
Saya : Siapa yg jadikan Fatihah?
Fathi : Allah [sambil adiknya turut menyampuk sama menjawab Allah].
Saya : Bagus anak mak! Habis, siapa yg jadikan Upin Ipin?
Fathi : Allah la.
Saya : Siapa pulak yg jadikan Sarjan Husin yg kuat?
Fathi : Allah!
Saya : Habis, siapa lebih kuat? Allah ke Sarjan Husin?
Fathi : Sarjan Husin..hehe....

Adussss! Tepuk dahi saya!

Terus saya katakan : Eh, kan Allah yg jadikan Sarjan Husin, maknanya Allah lebih kuat dari Sarjan Husin. Betul tak?
Dia jawab, betul betul betul! [Gaya Upin Ipin]..

Inilah yg buatkan saya sedar bahawa kartun adalah pengaruh utama dalam hidup anak-anak seawal 1-3 tahun untuk diikuti dan tanpa sedar memberi kesan terhadap pembentukan kepercayaan dan asas Aqidah mereka. Ini pun saya kawal ketat rancangan kartun yg ditontonnya. Secara peribadi, saya 'mengharamkan' mereka untuk menonton Boboi Boy dan Sin Chan. Saya hanya benarkan anak-anak hanya menonton Upin Ipin sahaja.

Tuan/Puan dan sahabat-sahabat sekalian, mohon check semula Aqidah anak kecil anda.

Hari ini, saya mahu check semula. Perlu selalu check Aqidah mereka supaya kita dapat merancang pembentukan yg bagaimana seterusnya boleh ditanam dalam jiwa mereka.

Saya : Fathi, Siapa yg buat Upin Ipin yg baik?
Fathi : Allah la.
Saya : Siapa yg cipta Sarjan Husin yg kuat dan gagah?
Fathi : Allah.
Saya : Kalau macamtu siapa lebih kuat dan gagah? Allah ke Sarjan Husin?
Fathi : Allah kuat!
Saya : Kenapa Allah yg lebih kuat dan gagah? [Upgrade lagi]
Fathi : Sebab Allah yg jadikan Sarjan Husin!

Di hari lain...

Saya : Siapa yg buat bulan yg cantik?
Fathi : Allah. Eh, mak cantik macam bulan.
Saya : Siapa yg ciptakan mak pulak?
Fathi : Allah la..
Saya : Habis tu siapa yg lebih cantik, Allah atau mak?
Fathi : Allah
Saya : Sebab apa Allah lebih cantik? [Upgrade lagi]
Fathi : Sebaaaaab, Allah yg buat mak!

Alhamdulillah.... Kali ni betul-betul boleh tersenyum dan tarik nafas lega... Fuh!

Nota penting : Pengulangan dialog dan soalan perlu di pelbagaikan dan di 'upgrade' sedikit demi sedikit untuk memberi sedikit cabaran ke atas minda anak-anak supaya dapat berfikir secara kreatif dan kritis. Bukan semata-mata suruhan/ajaran.


2 ulasan:

ieta berkata...

Cari2 contoh soalan mantiq jumpa blog ini. Suka la dgn kaedah dan tazkirah dlm entri ni. Ingat nak follow tapi takde button follow. Saya blogger ieta

Khadijah Gani berkata...

Boleh ikut melalui emel ieta. Terima kasih sudi membaca.

Hidup di dunia untuk bersusah.

Mak siap basuh baju pagi tadi. Petang baru mak sempat nak sidai. Mak pun keluarkanlah baju bawa ke ampai. Rasanya macam tak sempat juga me...