Langkau ke kandungan utama

Tulisan pertama Fathi.

Lagi 2 bulan Fathi akan masuk 4 tahun. 17 Disember 2012 Fathi dah pandai menulis huruf pertama. Alif Ba Ta! Bukan ABC.. Haha itu saja dulu buat masa ini..

Mula-mula Fathi nak tulis huruf Ya. Tapi Fathi tulis tu satu titik di bawah. Itu Ba! Kemudian, mak suruh Fathi tulis Alif. Fathi cakap tak tahu. Mak beritahu, ala, yang tegak macam pokok tu. Fathi cuba. Betul pun Alif tegak macam pokok!

Lepas dah tulis Alif dan Ba, mak suruh Fathi tulis Ta. Fathi cakap tak tahu. Fathi minta contoh dari flash card tu. Mak tunjuk, inilah Ta! Ta ada 2 mata macam kita. Sekarang Fathi tiru tulisan ni. Fathi cuba perlahan-lahan. Senget pun sengetlah...

Tadaaa! Jadi pun akhirnya Alif Ba Ta... 30 bintang untuk Fathi yeayyy!

Ok, dah belajar menulis, sekarang masa untuk baca buku! Fathi cakap, nak nak nak! [Sebab Fathi nak dapat bintang lagi kannnn...]

Fathi nak baca apa? Fathi ambil sendiri buku apa nak baca.

Tengok-tengok Fathi ambil Kamus Bergambar. Fathi dan Fatihah ikut saja mak membunyikan perkataan yang ada dalam kamus tu sambil berlumba-lumba mencari gambarnya.. [Shhhh, jangan beritahu orang, kita baca buku sambil baring atas katil main senggol-senggol kaki hehe..]

Akhir sekali, Fathi mahu mencuba aktiviti mencari benda yang bukan kumpulannya. Mak beri Fathi mencuba. Mak terangkan. Ini klip kertas, ini stepler, ini laptop, ini gelongsor. Mana 1 yg tak boleh letak atas meja? Fathi tunjuk gelongsor! Sama juga dengan semua. Bunga-bungaan, sayur-sayuran, buah-buahan, haiwan berkaki empat dan barang yg ada dalam rumah, semuanya Fathi dapat jawab dengan betul!

Wah, 30 bintang lagi untuk Fathi!

Fatihah juga dapat 30 bintang sebab ikut baca kamus bergambar dengan abang! Sebutan Fatihah pun terang! Dan Fatihah sama-sama tunjuk apa yang abang tunjuk.

:))) Terharunya mak hari ini! Mak suka dan tambah lagi sayang pada Fathi dan Fatihah sebab rajin menulis dan membaca. Bila kita rajin belajar, kita akan jadi orang yang berilmu, semua orang akan sayang pada kita! ;)

 

 


 

 

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Bagaimana nak daftar pertubuhan alumni di ROS?

Semuanya bermula daripada satu idea.

Semasa kami mendapat perkhabaran yang sekolah lama kami menghadapi sedikit kekangan untuk membaikpulih fasiliti, ada beberapa suara yang berbunyi "Sekolah dah tak ada duit ke?" - "Duit kerajaan pergi mana sampai semua dana dipotong?"

Ini fenomena biasa. Semua orang berhak bertanya begitu dan begini. Itu hak mereka.

Namun, saya tidak mahu memberi banyak alasan dengan hanya bertanya ke sana ke sini mengenai sesuatu yang kita sendiri tidak pasti malah tiada jawapan mengenainya. Jauh sekali mahu berspekulasi serta membawa sisi pandang ke arah 'mencari kesalahan orang lain'. Ia tidak membawa apa-apapun manfaat. Tiada hasil.

Lalu, saya mendapat mesej daripada salah seorang kawan lama yang menyatakan hasrat jika boleh diwujudkan satu akaun khas bagi alumni menyalurkan semua sumbangan dana berbanding mengumpul melalui akaun persendirian, itu adalah lebih baik. Kelak, mana tahu sumbangan itu boleh dimanfaatkan membantu ke sekola…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.