Selasa, 18 Disember 2012

Tulisan pertama Fathi.

Lagi 2 bulan Fathi akan masuk 4 tahun. 17 Disember 2012 Fathi dah pandai menulis huruf pertama. Alif Ba Ta! Bukan ABC.. Haha itu saja dulu buat masa ini..

Mula-mula Fathi nak tulis huruf Ya. Tapi Fathi tulis tu satu titik di bawah. Itu Ba! Kemudian, mak suruh Fathi tulis Alif. Fathi cakap tak tahu. Mak beritahu, ala, yang tegak macam pokok tu. Fathi cuba. Betul pun Alif tegak macam pokok!

Lepas dah tulis Alif dan Ba, mak suruh Fathi tulis Ta. Fathi cakap tak tahu. Fathi minta contoh dari flash card tu. Mak tunjuk, inilah Ta! Ta ada 2 mata macam kita. Sekarang Fathi tiru tulisan ni. Fathi cuba perlahan-lahan. Senget pun sengetlah...

Tadaaa! Jadi pun akhirnya Alif Ba Ta... 30 bintang untuk Fathi yeayyy!

Ok, dah belajar menulis, sekarang masa untuk baca buku! Fathi cakap, nak nak nak! [Sebab Fathi nak dapat bintang lagi kannnn...]

Fathi nak baca apa? Fathi ambil sendiri buku apa nak baca.

Tengok-tengok Fathi ambil Kamus Bergambar. Fathi dan Fatihah ikut saja mak membunyikan perkataan yang ada dalam kamus tu sambil berlumba-lumba mencari gambarnya.. [Shhhh, jangan beritahu orang, kita baca buku sambil baring atas katil main senggol-senggol kaki hehe..]

Akhir sekali, Fathi mahu mencuba aktiviti mencari benda yang bukan kumpulannya. Mak beri Fathi mencuba. Mak terangkan. Ini klip kertas, ini stepler, ini laptop, ini gelongsor. Mana 1 yg tak boleh letak atas meja? Fathi tunjuk gelongsor! Sama juga dengan semua. Bunga-bungaan, sayur-sayuran, buah-buahan, haiwan berkaki empat dan barang yg ada dalam rumah, semuanya Fathi dapat jawab dengan betul!

Wah, 30 bintang lagi untuk Fathi!

Fatihah juga dapat 30 bintang sebab ikut baca kamus bergambar dengan abang! Sebutan Fatihah pun terang! Dan Fatihah sama-sama tunjuk apa yang abang tunjuk.

:))) Terharunya mak hari ini! Mak suka dan tambah lagi sayang pada Fathi dan Fatihah sebab rajin menulis dan membaca. Bila kita rajin belajar, kita akan jadi orang yang berilmu, semua orang akan sayang pada kita! ;)

 

 


 

 

Tiada ulasan:

Hidup di dunia untuk bersusah.

Mak siap basuh baju pagi tadi. Petang baru mak sempat nak sidai. Mak pun keluarkanlah baju bawa ke ampai. Rasanya macam tak sempat juga me...