Ahad, 8 Mei 2011

Kandungan coklat



Bahan-bahan : Coklat Beryl's (Coklat susu & Coklat hitam), Garam Bukit Infrasonik, Minyak sawit / Minyak zaitun dan (tambahan perisa / kekacang yang berbeza mengikut permintaan).

Untuk yang menjaga kesihatan, saya cadangkan permintaan anda adalah Coklat hitam sahaja (kerana dalam Dark Chocolate lebih banyak koko dan lebih pahit daripada Milk Chocolate yang lebih banyak gula dan sangat manis). Juga mintalah minyak zaitun. Saya gunakan minyak zaitun HPA.

-----------------------------------------------------------------------------------

Ramai yang bertanya apa kandungan yang saya gunakan dalam coklat saya ini.

Saya suka pada kelainan. Kerana semua orang boleh buat coklat. Tak kira lelaki atau perempuan. Senang saja. Tapi, apa yang membuatkan coklat saya lain daripada orang lain?

Saya tiada rahsia. Kerana saya lebih suka berkongsi sesuatu yang sihat.

Untuk pengetahuan, kebanyakan coklat di kedai-kedai menggunakan majerin untuk 'melemakkan' rasa coklat mereka. Di samping kos yang lebih murah. Saya tidak gemar kepada rasa majerin di samping majerin itu sendiri yang tidak sihat untuk diamalkan. Selain itu, mereka hanya menggunakan Milk Chocolate sahaja (kerana itu coklat jadi sangat sangat sangat manis!).

Baru-baru ini, saya mendapat 'tawaran' daripada abang ipar saya, Dr. Norhissam Mustafa untuk melebarkan sayap coklat saya ini melalui koperasinya. KUSKOM. (saya terlupa pula nama penuhnya walhal dulu saya turut sama dalam penubuhannya 2 tahun yang lalu hehe..). Namun, sebelum itu semua berlaku saya perlu memenuhi prosedur-prosedur tertentu untuk mendapatkan 'pengilangan secara Islam' seperti produk-produk kesihatan formulasinya yang lain.

Oleh kerana itu, saya sedang berusaha membaiki mutu pembungkusan coklat saya. Juga mutu rasa coklat saya.

Untuk permulaan, saya perlu mempamerkan kandungan di dalam coklat saya ini.


Selepas ini, saya perlu dapatkan sijil halal untuk raw materials coklat yang saya gunakan. Walaupun Beryl's Chocolate sudah ada logo halalnya dan produk buatan Malaysia namun, saya perlu juga mendapatkan salinan sijil halalnya juga untuk dokumentasi dan prosedur.

Proses seterusnya akan saya update lagi di kemudian hari yee..


Tiada ulasan:

Hidup di dunia untuk bersusah.

Mak siap basuh baju pagi tadi. Petang baru mak sempat nak sidai. Mak pun keluarkanlah baju bawa ke ampai. Rasanya macam tak sempat juga me...