رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Ahad, 1 Mei 2011

# sudut pandang

Apa nilai anda?...

Saya sentiasa belajar untuk memperbaiki diri dan keluarga. Oleh kerana itu, saya selalu menjadikan pengalaman, pendengaran dan penglihatan saya sebagai ibrah untuk saya menetapkan satu nilai yang harus saya pegang.

Babak 1.

Abah baru pulang dari majlis potong jambul seseorang yang berdekatan dengan taman perumahan kami.

Abah : Nah, mainan untuk Tiha. Tadi dapat kat majlis aqiqah kat sana.

Saya : Eh, comelnya anak patung nih! Mesti anak dia pompuan ni. Warna pink!

Abah : A ahh.. Pompuan. Kat masjid tadi yang datang jemaah cuma ada 4 orang je. Wakil keluarga tu agaknya datang masjid jemput semua jemaah datang majlis aqiqah cucu dia katanya. Orang tu macam tak pernah nampak kat masjid sebelum ni. Dah dijemput sungguh-sungguh kesian pulak kalau tak pergi. Dah la hujan. Ingatkan majlis aqiqah la. Sampai-sampai sana je siap ada PA system lah, bukak khemah lah. Pastu, buat upacara potong jambul je. Tak buat tahnik pun. Sampai-sampai tu macam taknak masuk sebab dah nampak ada yang tak kena. Tapi.... Dah sampai pulak kan..Cara orang Melayu. Selawat sikit, potong jambul pastu nampak orang lain masukkan rambut tu dalam hapa ntah, dalam air, abah letak je rambut tu tempat lain. haha.. Pastu, dia bagi sorang satu bunga telur beruang nih. Pastu, terus balik. Tak makan pun. Dia tak jemput makan.

Saya : A ah ek.. Kalau orang yang jarang pergi masjid, apalagi yang tak pernah pergi masjid asik sibuk keje je, susah jugak nak panggil orang masjid buat upacara macamni ek. Mesti macam malu sebab tak kenal orang. Kalau jadi orang masjid pun, berbelah bagi gak. dah la tak kenal. Sembahyang berjemaah kat masjid pun tak pernah. Kalau taknak pergi dah jemputan dia. Nanti orang kata ahli masjid ni sombong taknak dekati masyarakat pulak. Nak tak nak terpaksalah pegi. Pegi pulak pahaman orang tu menyimpang pulak. Susah jugak ek jadi orang masjid nih.

Abah : Ada sorang mualaf tu yg sama-sama jemaah tadi. Bila dia dapat bunga telur beruang ni dia tanya, "Apa ni? Anjing! Najis! Tak boleh bawak masuk rumah, malaikat tak masuk!". Terus dia bukak cermin tingkap, dia buang beruang tuh..hehe.. Mualaf pun tau!

Saya : Haaaa, dia buang depan tuan rumah tu ke? Beraninya!

Abah : Taklah... Dia buang masa dalam kereta balik dari majlis tu.

Saya : Ooooo... Bagus la mualaf tu! Buat malu je orang Melayu ni. Malu dgn mualaf yang baru peluk Islam pun tau hukum hakam.

------------------------------------------------------------------------------------

Babak 2.

Saya tertonton RTM pagi itu. Siaran Selamat Pagi Malaysia yang kebetulan membuat rencana mengenai sebuah bridal yang terkenal di ibukota.

Bridal : Di sini kita menekankan 2 jenis konsep solekan untuk pengantin. Pertama, untuk Muslimah, yang ni solekan jenis natural. Tak gunakan banyak warna kerana berimej lebih sopan dan asli. Solekan ni banyak warna pastel, tak berapa menyerlah kerana jenis ini memang untuk yang gemarkan kesederhanaan dan natural. Kedua, solekan semi-Muslimah. Solekan ini lebih menyerlah kerana kita mainkan beberapa jenis warna dan lebih menonjol. Kerana biasanya solekan semi-Muslimah ini untuk mereka yang mahukan solekan yang tebal dalam masa yang sama cantik.

Saya : Hape kejadahnya semi-muslimah?!!!!!!!!!!!!!!!!! Orang-orang ni faham ke tak makna yang dia cakapkan tu selain dari solekan?!! Terlalu fashionable la sangat sampai wujud perkataan "semi-muslimah"???? (Dalam otak saya, apasal tak jadikan je skali perkataan "semi-man" ke "semi-guy" ke untuk orang macam dia jugak??)....

-----------------------------------------------------------------------------------

Babak 3.

Suami : Belum kawin lagi baru tunang dah kecoh satu Malaysia?? Masuk TV lagi!! Kan tunang tu harus dirahsiakan. Bila dah kawin nanti barulah wajib dihebahkan..

Saya : Nak buat camna... Awak bukan artis. Dia artis. Hak masyarakat. Masayarakat ada hak nak tau dengan siapa dia bertunang.. (Ayat tabloid lagi poyo..)

Suami : Tak kiralah artis ke tak.. Hak masyarakat ke tak.. Bukan isu. Mana prinsip dia? Pegangan dia?

Saya : Ehhh, dia mengubat orang melalui mukjizat al-Quran ok...

Suami : Mukjizat al-Quran tu dah lama dah saya percaya dan pegang. Bukan sekarang. Tak kesahla tu. Tapi bila macamni dah jadi ikutan orang.. nanti budak muda lain pun ikutlah macam dia.. Tunang siap pelamin, panggil satu kampung, buat besar-besaran.. Diorang ingat, ooo tu sebahagian ajaran agama jugak. Sebab dia buat...

Saya : Nak buat macamana.. Kita bukan artis. Dalam Malaysia ni, artis yg paling berpengaruh. Kalah Ustaz Zahazan.. Kalau awak nak betulkan masyarakat, jadilah artis! (Ayat sarkastik ye... Harap maklum..) Eh, tapi Farah dah tunang jugak tapi dia tak bagitau pun. Tetiba je si Nor dgn Talib tu cakap Farah dah nak kawin tak lama lagi.

Suami : Haaaa, macam tu kan bagus!..

------------------------------------------------------------------------------------

Isu utama : Nilai.
Punca : Cara membesar, didikan ibubapa dan ilmu pada peringkat yang berbeza.

Penyelesaian : Carilah ilmu yang bermanfaat dan pelbagai. Bukan hanya setakat apa yang kita tahu semalam dan hari ini saja. Atau apa yang kita mahu tahu semata. Carilah ilmu sehingga ke akhir hayat anda.


Tiada ulasan:

Label

#jdtblogger #teambloggerjohor