Langkau ke kandungan utama

Apa nilai anda?...

Saya sentiasa belajar untuk memperbaiki diri dan keluarga. Oleh kerana itu, saya selalu menjadikan pengalaman, pendengaran dan penglihatan saya sebagai ibrah untuk saya menetapkan satu nilai yang harus saya pegang.

Babak 1.

Abah baru pulang dari majlis potong jambul seseorang yang berdekatan dengan taman perumahan kami.

Abah : Nah, mainan untuk Tiha. Tadi dapat kat majlis aqiqah kat sana.

Saya : Eh, comelnya anak patung nih! Mesti anak dia pompuan ni. Warna pink!

Abah : A ahh.. Pompuan. Kat masjid tadi yang datang jemaah cuma ada 4 orang je. Wakil keluarga tu agaknya datang masjid jemput semua jemaah datang majlis aqiqah cucu dia katanya. Orang tu macam tak pernah nampak kat masjid sebelum ni. Dah dijemput sungguh-sungguh kesian pulak kalau tak pergi. Dah la hujan. Ingatkan majlis aqiqah la. Sampai-sampai sana je siap ada PA system lah, bukak khemah lah. Pastu, buat upacara potong jambul je. Tak buat tahnik pun. Sampai-sampai tu macam taknak masuk sebab dah nampak ada yang tak kena. Tapi.... Dah sampai pulak kan..Cara orang Melayu. Selawat sikit, potong jambul pastu nampak orang lain masukkan rambut tu dalam hapa ntah, dalam air, abah letak je rambut tu tempat lain. haha.. Pastu, dia bagi sorang satu bunga telur beruang nih. Pastu, terus balik. Tak makan pun. Dia tak jemput makan.

Saya : A ah ek.. Kalau orang yang jarang pergi masjid, apalagi yang tak pernah pergi masjid asik sibuk keje je, susah jugak nak panggil orang masjid buat upacara macamni ek. Mesti macam malu sebab tak kenal orang. Kalau jadi orang masjid pun, berbelah bagi gak. dah la tak kenal. Sembahyang berjemaah kat masjid pun tak pernah. Kalau taknak pergi dah jemputan dia. Nanti orang kata ahli masjid ni sombong taknak dekati masyarakat pulak. Nak tak nak terpaksalah pegi. Pegi pulak pahaman orang tu menyimpang pulak. Susah jugak ek jadi orang masjid nih.

Abah : Ada sorang mualaf tu yg sama-sama jemaah tadi. Bila dia dapat bunga telur beruang ni dia tanya, "Apa ni? Anjing! Najis! Tak boleh bawak masuk rumah, malaikat tak masuk!". Terus dia bukak cermin tingkap, dia buang beruang tuh..hehe.. Mualaf pun tau!

Saya : Haaaa, dia buang depan tuan rumah tu ke? Beraninya!

Abah : Taklah... Dia buang masa dalam kereta balik dari majlis tu.

Saya : Ooooo... Bagus la mualaf tu! Buat malu je orang Melayu ni. Malu dgn mualaf yang baru peluk Islam pun tau hukum hakam.

------------------------------------------------------------------------------------

Babak 2.

Saya tertonton RTM pagi itu. Siaran Selamat Pagi Malaysia yang kebetulan membuat rencana mengenai sebuah bridal yang terkenal di ibukota.

Bridal : Di sini kita menekankan 2 jenis konsep solekan untuk pengantin. Pertama, untuk Muslimah, yang ni solekan jenis natural. Tak gunakan banyak warna kerana berimej lebih sopan dan asli. Solekan ni banyak warna pastel, tak berapa menyerlah kerana jenis ini memang untuk yang gemarkan kesederhanaan dan natural. Kedua, solekan semi-Muslimah. Solekan ini lebih menyerlah kerana kita mainkan beberapa jenis warna dan lebih menonjol. Kerana biasanya solekan semi-Muslimah ini untuk mereka yang mahukan solekan yang tebal dalam masa yang sama cantik.

Saya : Hape kejadahnya semi-muslimah?!!!!!!!!!!!!!!!!! Orang-orang ni faham ke tak makna yang dia cakapkan tu selain dari solekan?!! Terlalu fashionable la sangat sampai wujud perkataan "semi-muslimah"???? (Dalam otak saya, apasal tak jadikan je skali perkataan "semi-man" ke "semi-guy" ke untuk orang macam dia jugak??)....

-----------------------------------------------------------------------------------

Babak 3.

Suami : Belum kawin lagi baru tunang dah kecoh satu Malaysia?? Masuk TV lagi!! Kan tunang tu harus dirahsiakan. Bila dah kawin nanti barulah wajib dihebahkan..

Saya : Nak buat camna... Awak bukan artis. Dia artis. Hak masyarakat. Masayarakat ada hak nak tau dengan siapa dia bertunang.. (Ayat tabloid lagi poyo..)

Suami : Tak kiralah artis ke tak.. Hak masyarakat ke tak.. Bukan isu. Mana prinsip dia? Pegangan dia?

Saya : Ehhh, dia mengubat orang melalui mukjizat al-Quran ok...

Suami : Mukjizat al-Quran tu dah lama dah saya percaya dan pegang. Bukan sekarang. Tak kesahla tu. Tapi bila macamni dah jadi ikutan orang.. nanti budak muda lain pun ikutlah macam dia.. Tunang siap pelamin, panggil satu kampung, buat besar-besaran.. Diorang ingat, ooo tu sebahagian ajaran agama jugak. Sebab dia buat...

Saya : Nak buat macamana.. Kita bukan artis. Dalam Malaysia ni, artis yg paling berpengaruh. Kalah Ustaz Zahazan.. Kalau awak nak betulkan masyarakat, jadilah artis! (Ayat sarkastik ye... Harap maklum..) Eh, tapi Farah dah tunang jugak tapi dia tak bagitau pun. Tetiba je si Nor dgn Talib tu cakap Farah dah nak kawin tak lama lagi.

Suami : Haaaa, macam tu kan bagus!..

------------------------------------------------------------------------------------

Isu utama : Nilai.
Punca : Cara membesar, didikan ibubapa dan ilmu pada peringkat yang berbeza.

Penyelesaian : Carilah ilmu yang bermanfaat dan pelbagai. Bukan hanya setakat apa yang kita tahu semalam dan hari ini saja. Atau apa yang kita mahu tahu semata. Carilah ilmu sehingga ke akhir hayat anda.


Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Bagaimana nak daftar pertubuhan alumni di ROS?

Semuanya bermula daripada satu idea.

Semasa kami mendapat perkhabaran yang sekolah lama kami menghadapi sedikit kekangan untuk membaikpulih fasiliti, ada beberapa suara yang berbunyi "Sekolah dah tak ada duit ke?" - "Duit kerajaan pergi mana sampai semua dana dipotong?"

Ini fenomena biasa. Semua orang berhak bertanya begitu dan begini. Itu hak mereka.

Namun, saya tidak mahu memberi banyak alasan dengan hanya bertanya ke sana ke sini mengenai sesuatu yang kita sendiri tidak pasti malah tiada jawapan mengenainya. Jauh sekali mahu berspekulasi serta membawa sisi pandang ke arah 'mencari kesalahan orang lain'. Ia tidak membawa apa-apapun manfaat. Tiada hasil.

Lalu, saya mendapat mesej daripada salah seorang kawan lama yang menyatakan hasrat jika boleh diwujudkan satu akaun khas bagi alumni menyalurkan semua sumbangan dana berbanding mengumpul melalui akaun persendirian, itu adalah lebih baik. Kelak, mana tahu sumbangan itu boleh dimanfaatkan membantu ke sekola…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.