Langkau ke kandungan utama

Indahnya menjadi wanita.





Minggu lepas, kami jalan-jalan ke jemputan kahwin di Muar. Encik suami tak dapat ikut sebab kena siapkan kerja 'hujung minggunya' itu dengan segera. Saya, anak-anak (Fathi 2 tahun dan Fatihah 9 bulan), mak, abah dan adik selaku drebar yang terhormat saja dalam satu kereta hari itu.

Sepanjang perjalanan Fatihah tidur sekejap saja lepas tu dia terbangun dan bermain-main dengan ligatnya. Abangnya, Fathi walaupun tak tidur tapi reti duduk diam tak memanjat-manjat dalam kereta. Kadang-kadang ke depan (duduk dengan atok), kadang-kadang duduk di belakang (tengah di antara neneknya dengan maknya).

Saya pegang Fatihah. Tapi, macam-macam stunt dia buat! Berebut mainan dengan Fathi, panjat perut saya untuk capai pemegang tangan yang kat atas kereta tulah, golek-golek sesuka hati dialah, nak merangkak sambil parking bontot sesuka hatilah (ni kereta la Tiha oii, bukan lantai rumah nenek..) Tak termasuk melentokkan badannya dengan sendiri ke belakang sebagai cara dia 'bergurau'. Bak kata mak mertuaku, "Tutah-tutah rupo ude!"

------------------------------------------------------------------------------------------------

Saya : Aduyai Tiha, cubalah duduk diam-diam sikit Tiha.. Kalau macamni macamanalah kang balik Kelantan raya ni kang. Awal-awal lagi dah tunjuk ligat ngalahkan abang nih.. Ni baru 2 jam.. Camna la kang 14 jam dalam kereta ni kang... Penatlah mak camni Tiha...

Mak : Biasalah ada budak kecik memang camni. Camna kakak-kakak ipar kamal dulu masa anak-anak kecik balik Kelantan? Sama jugaklah kan.

Saya : Kamal cakap dulu masa budak-budak tu kecik-kecik, masa tu diorang tengah susah. Balik Kelantan pun jarang-jarang. Masa tu anak-anak dah besor sikit.

Abah : Kenalah sabar. Jaga anak ni kan jihad. Allah jadikan perempuan ni yang paling bertuah. Asalkan dia sabar, taat pada suami, jaga anak-anak, hormat orang tua dah boleh dapat masuk syurga pintu mana yang dia suka. Senang je perempuan ni dapat pahala jihad. Orang lelaki kena keluar rumah untuk berjihad. Tapi, perempuan duduk dalam rumah je jaga, sabar dengan anak-anak dah dapat jihad. Kan untung tuh!

Saya : Ermmmm....

--------------------------------------------------------------------------------------------
Kadang-kadang, kita selalu merungut dan sentiasa merungut penat sehingga boleh ke tahap marahkan anak disebabkan kerenah dan perangai mereka yang pelbagai dan meletihkan. Apalagi jika anak-anak yang rapat sebegini. Anak rapat ni (setahun satu) memang meletihkan..

Rupa-rupanya kita terlupa bahawa melalui anak-anak ini Allah sedang mengajar kita. Mendidik kita tentang erti sabar dan ikhlas. Kita dapat menjawab soalan sebegini di atas kertas peperiksaan di suatu ketika dahulu. Tapi, apa yang kita tulis itu tidak pernah kita fahami ertinya yang sebenar. Sehinggalah kita diuji.

Ya, rumahtangga, suami, anak-anak adalah universiti terbesar untuk kita 'melanjutkan' pelajaran untuk naik ke tahap seterusnya.

-----------------------------------------------------------------------------------------------

Abah : Adoi Tiha, atok pegang Tiha tak sampai 5 minit ni pun atok dah separuh nyawa ni Tiha... Nasiblah mak Tiha....

-------------------------------------------------------------------------------------------------



Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Bagaimana nak daftar pertubuhan alumni di ROS?

Semuanya bermula daripada satu idea.

Semasa kami mendapat perkhabaran yang sekolah lama kami menghadapi sedikit kekangan untuk membaikpulih fasiliti, ada beberapa suara yang berbunyi "Sekolah dah tak ada duit ke?" - "Duit kerajaan pergi mana sampai semua dana dipotong?"

Ini fenomena biasa. Semua orang berhak bertanya begitu dan begini. Itu hak mereka.

Namun, saya tidak mahu memberi banyak alasan dengan hanya bertanya ke sana ke sini mengenai sesuatu yang kita sendiri tidak pasti malah tiada jawapan mengenainya. Jauh sekali mahu berspekulasi serta membawa sisi pandang ke arah 'mencari kesalahan orang lain'. Ia tidak membawa apa-apapun manfaat. Tiada hasil.

Lalu, saya mendapat mesej daripada salah seorang kawan lama yang menyatakan hasrat jika boleh diwujudkan satu akaun khas bagi alumni menyalurkan semua sumbangan dana berbanding mengumpul melalui akaun persendirian, itu adalah lebih baik. Kelak, mana tahu sumbangan itu boleh dimanfaatkan membantu ke sekola…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.