رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Jumaat, 4 Mac 2011

# coklat

Coklat putih


Ada beberapa jenis yang boleh dibuat menggunakan coklat putih. Setengah orang hanya suka kepada coklat putih saja, ada yang tidak. Coklat putih ini lebih kepada rasa susu dan sangat manis. Orang yang kuat makan manis bolehlah. Biasanya saya gunakan olive oil untuk stabilkan rasa dan khasiat di dalamnya.

Coklat hitam yang saya buat ini tidaklah berapa manisnya kerana saya campurkan dengan dark choc. Jika ada yang mahukan rasa yang pahit saja dan tidak manis, bolehlah buat permintaan untuk dark choc sahaja. Harga masih tetap sama.

Dan sesiapa yang mementingkan kesihatan, saya syorkan permintaan anda adalah coklat olive oil yang saya buat ini. Sebabnya, kebanyakan coklat yang ada di kedai-kedai dan kebanyakan homemade choc juga menggunakan mentega untuk dicampurkan dengan coklat.

Saya tidak berapa suka rasa mentega walaupun lebih rasa lemak di samping tidak elok memakan mentega terlalu banyak. Tambahan, ada satu lagi bahan yang saya gunakan (di samping olive oil) untuk stabilkan rasa coklat saya. Iaitu......... adalah! ;p


Huruf-huruf dan nombor-nombor memang saya gunakan coklat putih ini supaya perkataan itu dapat di exposekan. Saya hanya perlukan warna kegemaran / tema anda. Biasanya saya buat coklat putih bentuk huruf ini Fathi yang habiskan.. Letak dalam plastik banyak-banyak, dia akan bawa plastik dan makan sambil bermain di depan. Kalau ada geng makan coklat (anak-anak kak misah) diorang akan berebut-rebut sambil membunyikan vokal huruf yang diorang 'pancing' dari dalam plastik tu.hehe..


Untuk membuat coklat yang berbagai bentuk dan warna sebegini seharusnya lah digunakan coklat putih saja. Kemudian dicampurkan dengan pewarna sedikit sahaja. Pewarna apa tu pepandai sendirilah mengikut kreativiti dan kesukaan anda (boleh minta dari saya). Gabungan warna yang betul barulah dapat menaikkan keterujaan terhadap coklat tuh.

Dan ini adalah permintaan sahabat baik saya untuk hantaran bertunang sepupunya tempohari. Dia nak coklat sahaja untuk dipenuhkan dalam bakul ni. Tapi saya tambahkan sedikit bunga untuk berseri lagi. Sikit saja. Bawahnya tu penuh dengan coklat bulat-bulat. Coklat hitamlah. Kemudian, di atas tu semuanya jenis coklat loli 2 bentuk saja. Dia taknak macam-macam bentuk nampak. Simple.


Coklat loli sebegini sebatang hanya RM 1 saja tak kiralah warna apa yang anda minta. Jika anda cakap terus terang dengan saya seperti kawan saya ini yang dia order untuk hantaran perkahwinan jadi, saya hiaskan sikit di belakang coklat loli itu untuk exposekan warnanya supaya lebih ceria! Satu bakul ini saya dapat muatkan 100 biji coklat bulat = RM 10 dan 40 batang coklat loli bentuk bunga dan LOVE = RM 40. Hiasan termasuk bakul = RM 10. Jadi, bakul coklat ini semuanya RM 60 termasuk penghantaran ke rumah.

Ini merupakan pertama kali saya mengambil tempahan untuk hantaran. Terima kasih kepada Cik Norazilah Taib kerana mempercayai saya dan bagi saya peluang untuk meluaskan bakat yang ada. Thank you so much to you! Semoga segala urusan Nora juga dipercepatkan dan dipermudahkan hendaknya...



Tiada ulasan:

#jdtblogger #teambloggerjohor