رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Selasa, 25 Ogos 2009

# keluarga

Eh eh...


Rupa-rupanya saya ada blog lain di sini?? Saya dah betul-betul telupa akan kewujudan blog saya yang ini. Serius tak ingat.. Ini kerana saya hanya aktif di sini. Lagi satu blog saya tentang apa yang saya jual di sini. Itu saja yang saya ingat.

Selepas mengaktifkan semula akaun gmail saya dan memberi komen dalam blog kawan saya, tengok nama saya ditulis 'biru' bermakna akaun saya hidup! Hanya klik nak tengok apa yang ada di sebalik tulisan biru itu dan saya terkejut! Ya... Tulisan yang terakhir semasa saya masih mengandung kira-kira 5-6 bulan.. Patutlah saya dah lupa apa yang saya dah buat. hehe.. Orang pun tak ramai yang singgah.. Takpelah.. Sekurang-kurangnya saya masih boleh nak menulis sesuka hati saya.. Tapi, nak menulis tentang apa pula ye di sini? hmm... Mungkin pasal anak saya yang seorang inilah.. Fathi..

Tengok saja artikel sebelum ini. Semasa tu saya masih lagi mengandung. Perasaan masa tu .. hmmm, camna la anak aku lahir ni karang? Maklumlah anak pertama.. Bila baca balik apa yang saya tulis, saya tersenyum sendiri..

Huhu.. Fathi memang tak malas bangun pagi.. Selalunya bapak dia pergi kerja sebelum pukul 8 pagi dia mesti dah bangun. Sekarang tengah bulan puasa ni bapak dia kena keluar rumah sebelum pukul 7 pagi dia dah tidur semula! Sebabnya masa orang bangun sahur dia pun bangun jugak tu. 5.15 dah terjegil matanya. Suruh tidur balik tak nak.. Tahan la dia dok baring diam-diam sambil bermain dengan kakinya golek-golek sesuka hatinya..

Pagi tadi dia pegang kaki sambil tengok lama ke arah gambar kawin saya dan suami sambil mengomel seorang diri.. Saya cakap dengan suami,
" Eh eh tengok budak tu tengok gambo sambil bercakap.. Agaknya apalah yang dia cakapkan tu?"

Tak semena-mena otak 'nakal' saya terkeluarlah ayat yang berkemungkinan anak saya fikirkan masa tu..
" Gambor ni ada mak dgn abah.. tapi apasal muka saya takde dalam gambor nih.."hehe..

Sejak menjak menjadi emak ni memang saya suka membuat dialog-dialog budak-budak kecil ikut 'insticnt' saya je.. Bagaimanalah agaknya kalau orang dewasa boleh faham apa yang budak kecil cakapkan ek?

Tiada ulasan:

#jdtblogger #teambloggerjohor