Langkau ke kandungan utama

Eh eh...


Rupa-rupanya saya ada blog lain di sini?? Saya dah betul-betul telupa akan kewujudan blog saya yang ini. Serius tak ingat.. Ini kerana saya hanya aktif di sini. Lagi satu blog saya tentang apa yang saya jual di sini. Itu saja yang saya ingat.

Selepas mengaktifkan semula akaun gmail saya dan memberi komen dalam blog kawan saya, tengok nama saya ditulis 'biru' bermakna akaun saya hidup! Hanya klik nak tengok apa yang ada di sebalik tulisan biru itu dan saya terkejut! Ya... Tulisan yang terakhir semasa saya masih mengandung kira-kira 5-6 bulan.. Patutlah saya dah lupa apa yang saya dah buat. hehe.. Orang pun tak ramai yang singgah.. Takpelah.. Sekurang-kurangnya saya masih boleh nak menulis sesuka hati saya.. Tapi, nak menulis tentang apa pula ye di sini? hmm... Mungkin pasal anak saya yang seorang inilah.. Fathi..

Tengok saja artikel sebelum ini. Semasa tu saya masih lagi mengandung. Perasaan masa tu .. hmmm, camna la anak aku lahir ni karang? Maklumlah anak pertama.. Bila baca balik apa yang saya tulis, saya tersenyum sendiri..

Huhu.. Fathi memang tak malas bangun pagi.. Selalunya bapak dia pergi kerja sebelum pukul 8 pagi dia mesti dah bangun. Sekarang tengah bulan puasa ni bapak dia kena keluar rumah sebelum pukul 7 pagi dia dah tidur semula! Sebabnya masa orang bangun sahur dia pun bangun jugak tu. 5.15 dah terjegil matanya. Suruh tidur balik tak nak.. Tahan la dia dok baring diam-diam sambil bermain dengan kakinya golek-golek sesuka hatinya..

Pagi tadi dia pegang kaki sambil tengok lama ke arah gambar kawin saya dan suami sambil mengomel seorang diri.. Saya cakap dengan suami,
" Eh eh tengok budak tu tengok gambo sambil bercakap.. Agaknya apalah yang dia cakapkan tu?"

Tak semena-mena otak 'nakal' saya terkeluarlah ayat yang berkemungkinan anak saya fikirkan masa tu..
" Gambor ni ada mak dgn abah.. tapi apasal muka saya takde dalam gambor nih.."hehe..

Sejak menjak menjadi emak ni memang saya suka membuat dialog-dialog budak-budak kecil ikut 'insticnt' saya je.. Bagaimanalah agaknya kalau orang dewasa boleh faham apa yang budak kecil cakapkan ek?

Ulasan

Catatan popular daripada blog ini

Mengandung anak luar nikah?

Nota : Pengalaman saya berjumpa dan menolong seorang remaja terlanjur adalah pengalaman yang harus saya kongsikan bersama agar ia menjadi iktibar buat semua. Apa yang tidak boleh saya lupakan di mana setelah dia melahirkan, anak luar nikah tersebut terpaksa ditinggalkan di wad NICU berikutan masalah jantung yang mengembang. Sepanjang bayi yang tidak dapat disusukan seperti biasa, remaja ini mengalami bengkak susu yang sangat teruk tapi tidak diketahui olehnya juga ibunya. Betapa bengkak susu itu sangat menyeksakan bagi ibu selepas melahirkan, percayalah, menjadi seorang ibu harus punya banyak informasi. Akhirnya, genap 14 hari anak luar nikah ini meninggal dunia. Boleh baca kisahnya di sini. 

Berikutan pengalaman berharga ini saya terinspirasi untuk membuka pusat perlindungan remaja terlanjur dan anak terbuang satu hari nanti. Doakan saya.

Mudah-mudahan dengan sedikit perkongsian di sini bermanfaat untuk mereka yang sedang tercari-cari jalan yang benar apabila sudah terlanjur.

Apa yang p…

Bagaimana nak daftar pertubuhan alumni di ROS?

Semuanya bermula daripada satu idea.

Semasa kami mendapat perkhabaran yang sekolah lama kami menghadapi sedikit kekangan untuk membaikpulih fasiliti, ada beberapa suara yang berbunyi "Sekolah dah tak ada duit ke?" - "Duit kerajaan pergi mana sampai semua dana dipotong?"

Ini fenomena biasa. Semua orang berhak bertanya begitu dan begini. Itu hak mereka.

Namun, saya tidak mahu memberi banyak alasan dengan hanya bertanya ke sana ke sini mengenai sesuatu yang kita sendiri tidak pasti malah tiada jawapan mengenainya. Jauh sekali mahu berspekulasi serta membawa sisi pandang ke arah 'mencari kesalahan orang lain'. Ia tidak membawa apa-apapun manfaat. Tiada hasil.

Lalu, saya mendapat mesej daripada salah seorang kawan lama yang menyatakan hasrat jika boleh diwujudkan satu akaun khas bagi alumni menyalurkan semua sumbangan dana berbanding mengumpul melalui akaun persendirian, itu adalah lebih baik. Kelak, mana tahu sumbangan itu boleh dimanfaatkan membantu ke sekola…

Coklat ada sepanjang masa.

Untuk makluman semua, walaupun saya tak banyak update entri tentang coklat tak bermakna saya tak buat coklat lagi. 
Coklat saya ada dijual di Jusco Taman Universiti setiap hari sepanjang masa tanpa cuti. Anda boleh masuk melalui pintu Jusco yang belakang sekali berdekatan KFC, PizzaHut dan tempat mainan kanak-kanak yang bertoken itu. Kemudian ke hadapan sedikit menuju ke tangga bergerak. Betul-betul sebelum tangga bergerak anda akan nampak booth ini. 
Namanya di atas tertulis TAQWA CEMERLANG. Menjual banyak kuih-muih tradisional, kerepek, dan bahulu sedap fresh masak di situ. Di hadapannya adalah kedai Lovely Lace dan Poh Kong. 
Tempat lelaki berbaju oren itu berdiri adalah tempat coklat saya dipamerkan. Nampakkan bekas yang kecil-kecil itu? Tinggal satu saja lagi coklat dalam bekas kecil ini yang mengandungi 30 biji coklat campuran. Dan yang ada setiap hari adalah lollychoc dan chocbar yang dipamerkan di bahagian tepi.