Ahad, 26 Oktober 2008

4 bulan lamanya...

Lamanya tak buat apa2 dengan site nih..Dari Julai sampai sekarang Oktober baru boleh online. Tak tau la sejak mengandung ni terpaksa berkompromi dgn si anak dalam perut ni. Orang mengandung biasanya alah dengan benda2 macam bau2an ke, makanan ke, tempat ke tapi saya amat pelik sebab diri saya sendiri alah pada internet?!

Tiap kali online je dalam 5 minit mesti kepala dah pusing mcm nampak bintang2 walaupun di pagi hari..haha..sampai suami pun kena hadkan masa dia dpn komputer sebab saya yg dok belakang komputer ni akan mabok! Real maboknya mcm mabok laut!

Mabok pada bau2an pun ye juga! Amat pantanglah bila minyak berjumpa dengan bawang (aktiviti menumis dan seangkatan dengannya)..tiba2 terus muntah! Sepanjang Ramadhan memang saya tak memasak langsung..beli kat bazar je..Kesian pulak suami..Tapi nak buat macamana, azabnya tiap kali orang memasak mesti saya muntah. tak kiralah pagi petang siang malam..Suami kata nak buat camna, takkan nak halang orang lain memasak..hehehe...

Sepanjang tu jugak lah badan saya amat lemah disebabkan muntah tiap kali bau orang memasak..Bayangkanlah dok kat rumah flat 5 tingkat ni, orang atas bawah kiri kanan mestilah memasakkan? (eh,takde orang bawah sbb dok ground floor). Dengan selambanya saya pula memuntahkan..Atok nasihatkan jangan ikutkan sgt, nanti anak akan naik lemak! Atok cakap, lawan perasaan tu! Camna nak lawan, memang rasa nak muntah secara tiba2, tak boleh kawal lagi dah masa tu..tapi, hal2 lain ye saya lawan, macam kalau rasa malas atau rasa nak tidor je saya cuba lawan..Saya pun paksa diri mandi pagi..dengan doa mudah2an anak ni kelak janganlah malas mandi pagi!

Alhamdulillah sekarang kandungan dah nak masuk 5 bulan, hormon dah stabil, badan pun semakin selesa.. Apa yg penting saya dah jadi normal! Dah boleh memasak dengan bersenang-lenangnya! Siap menumis tu tarik nafas lagi dan berjoget2 kat dapor! haahaha..Saje buang tebiat..Memang ada benarnya cakap orang2 tua, kalau kita ikutkan sangat apa pembawakan anak dalam perut ni tak mustahillah dah besar nanti anak akan jadi macam tu jugak..Abah pulak nasihatkan, jangan keras hati/lawan cakap!Nanti anak lagi keras hati/suka lawan cakap..

Memang betullah orang kata, bila mengandung ni kadang-kadang kita tak jadi bukan diri kita..sebab pembawakan..barulah saya dapat rasa macamna emak 'membawak' keempat-empat anaknya nih dulu masa hidup susah..

Alkisah, rupanya saya ikut emak! Anak pertama tak boleh memasak..Makan je nak..hehe..

Tiada ulasan:

Hidup di dunia untuk bersusah.

Mak siap basuh baju pagi tadi. Petang baru mak sempat nak sidai. Mak pun keluarkanlah baju bawa ke ampai. Rasanya macam tak sempat juga me...