رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Rabu, 28 Disember 2016

Mendidik anak solat part 3

Disember 28, 2016 0 Comments
Soalan :

Anak sy 6 tahun. kalo nak ajar start dr takbir tu, terus buat 3 rakaat ke klo contoh magrib
atau cukup sekadar kita buat 1 rakaat utk permulaan ?
Dah lama sy google panduan camni akhirnya dpt bc kat wall akak


Jawapan :

Ajarkan anak mengikut rakaat yg lengkap. Maghrib 3 rakaat. Kerana rakaat pertama bacaannya alfatihah dan surah.
Rakaat kedua ada tahiyyat awal.
Rakaat ketiga hanya bacaan alfatihah tiada surah dan tahiyyat akhir.

Kesemua rakaat ada pelajarannya tersendiri.

Bagaimana mendidik anak istiqamah dalam solat?Part 2

Disember 28, 2016 0 Comments


Soalan :

"Anak saya berumur 7 tahun. Alhamdulillah sudah tahu rukun solat dan bacaan dlm solat cuma tahiyat akhir dan qunut dia tak lancar dan tak berapa ingat lagi. Yang plg sukar bila nak dia solat cukup 5 waktu ternyata sgt mencabar. dia bg alasan.. nt lambat nk gi kafa, penat. Yg selalu tertinggal zohor dan asar.. puan boleh bagi tips tak utk ayat nasihat atau motivasi yg berkesan utk saya mudah fahamkn anak supaya dia tak banyak beri alasan lagi dan akan solat tanpa perlu dipaksa-paksa.. saya pun bukanlah penuh sgt ilmu bab agama dan masih byk perlu dipelajari.. bimbang tersalah bagitahu anak nanti dia salah tafsir pula.

Jawapan :

Inilah yg saya maksudkan. Mengajar anak solat sebenarnya mudah. Semua ibubapa dan guru boleh mengajarkannya.

Tetapi untuk mendidiknya konsisten (istiqamah) itu bahagian yg amat sukar.

Mengajar untuk tahu solat dan mendidik untuk istiqamah dalam solat amat berbeza.

Antara cadangan yg saya suka kongsikan :

1. Bercerita

Bagaimana mengajar anak solat? Part 1

Disember 28, 2016 0 Comments



Sejak akhir akhir ini saya mendapat soalan yg satu ini dari ramai ibu ibu yg gigih. Termasuk baru baru ini semasa dalam Usrah BKG jumaat lalu.

Melalui perkongsian ibu ibu lain, saya dapati ada yg anaknya diajar oleh pihak tadika / sekolah sejak awal usia.
Ada yg mengajar anak setelah masuk sekolah.
Ada yg tidak tahu mahu mulakan bagaimana dan dari mana.

Saya juga memerhatikan beberapa jenis perangai anak anak apabila sudah tahu bersolat (sebelum diwajibkan ke atasnya).

Ada yg solat secara fe'li (perbuatan) sahaja. Tidak tahu apa yg patut dibaca (rukun qauli).
Ada yg sudah mampu membaca qauliy dan betul rukun fe'liy namun solatnya tidak sampai seminit pun sudah selesai.

Antara kedua duanya yg menjadi masalah lebih utama iaitu bagaimana untuk istiqamah kekal solat 5 waktu termasuk solat jumaat bagi anak lelaki.

Perkara penting perlu diingat.

Selasa, 27 Disember 2016

Gaya parenting mana yang baik?

Disember 27, 2016 0 Comments
Dari peti soalan :

Assalamualaikum puan,

Sy terpanggil utk bkongsi masalah yg menjadi beban di hati sy selepas membaca repost puan ' memarahi dan memukul ank bukanlah sunnah Rasulullah'..

Sy akui kami suami isteri byk kelemahan dlm mendidik ank2..suami sy mmg amat jarang sekali memarahi, meninggikan suara atau memukul ank2..sy atas kelemahan diri dan kurang sabar ada jugak terlepas laku...

Dikalangan ipar2, kami sering diperli 'manjakan ank', 'xmarah dan xpukul ank nnt anak xde adap'...mmg sy akui ank2 agak 'aktif' dan xduduk diam..paling sy sedih bila ada yg memerli, ckp pd ank mereka 'jgn lari2, jgn ikut mcm ank2 kami...hingga kdg2 emosi sy terganggu stp kali balik kg dan melepaskan geram pd ank2..kdg2 sy tiba2 jd keliru, betol ke cara kami ni, wlaupon suami selalu ingtkan sy, ini acuan kita, kita gunakan klembutan dan reversed psykologi pd ank, bukan jeritan dan herdikan..

Kdg2 bila nk balik kampung sy jadi susah hati, bimbang ada yg xsenang dgn ank2 kami dan cara kami..

Sy mohon pandagan puan..terima kasih..

Utk makluman puan ank2 sy berumur 8,6,5 dan 2..


Wa 'alaikumussalam puan yg baik hati.

Mohon  maaf kerana saya mengambil masa beberapa hari sebelum menjawab soalan puan ini.

Allah... Saya bukanlah yg terbaik. Saya dan suami juga banyak kekhilafan. Tak lebih tak kurang dari puan atau ibubapa lain. Kita sama saja adanya.

Adakala, kemarahan dapat dikawal. Adakala tertentu kami juga terbabas sipi-sipi. Jika salah seorang dari kami sedang berasa marah kepada anak, seorang lagi akan diam saja. Tidak perlu diperpanjangkan.

McDonaldization of knowledge

Disember 27, 2016 0 Comments


Istilah ini wujud di dalam ilmu sosiologi.

Saya amat minat dengan subjek sosiologi sejak di tahun pertama berada di Matrikulasi UIA PJ pada tahun 2000.

Kerana hati saya suka akan sesuatu yg berkaitan dengan masyarakat (ummah).

Di zaman ini, saya percaya semua orang pernah makan McD atau KFC. Pasti tahu bagaimana membuat order di kaunter sebelum duduk makan di meja. Cepat, mudah, harga berpatutan di kala tak sempat memasak di dapur. Atau sekali sekala ingin mengubah angin.

Tak selalu tapi pernah.

Polisi yg digemari pengguna adalah kerana tidak lebih 3-5 minit berada di kaunter untuk memesan hidangan.

Sangat jimat masa dan juga jimat poket. Inilah gaya hidup hari ini. Semua orang kesuntukan masa dan apa-apa yg cepat itu semua adalah sangat bagus dan membahagiakan!

Jumaat, 23 Disember 2016

Bagaimana mahu bermula mengajar anak mengaji?

Disember 23, 2016 0 Comments






Dari peti soalan :

Salam kak khadijah..sy sbnarnye kagum dgn semangat akk n sy mohon Allah bg sy semangat mcm akk..sy berminat sgt nak htr ank sy pegi kelas mngaji dg akk tapi dia baru 10bulan.. Insya Allah bila dia da msuk 2thun sy akn htr mngaji dgn akk..akk boleh bagi sy tips utk ajarkan bayi hruf2 hijaiyyah..sy guna video dan flash card tapi kdg2 bru tunjuk 6 hruf dia dah mrangkak ke tempat lain..mgkin sy ekstrem sgt nk dia knal smua hruf.. Melalui pngalaman akk mcm mana akk ajar anak akk?


Jawapan :

Maafkan saya puan yg bertanya kerana ambil masa dekat sebulan juga untuk menjawab.

Saya pun bukanlah yg terbaik. Anak puan boleh dihantar kepada sesiapa saja yg boleh mengajar mengaji. Tidak semestinya saya. Tapi umur 2 tahun itu pun masih kecil untuk dihantar ke rumah orang untuk mengaji. Puan mampu dan boleh mengajar sendiri di rumah dulu.


Bagaimana lembutkan hati anak-anak?

Disember 23, 2016 0 Comments

*Kongsi semula tulisan lama.

Apabila mendapat soalan dan emel, saya rasakan tidak layak menjawabnya. Ia amat berat untuk saya. Maafkan saya kerana mengambil masa yg lama.

Soalan : Macamana hendak melembutkan hati anak-anak?


Jawapan : Saya sudah agak yg saya bakal mengalami ujian begini setiap kali saya mendapat soalan. Baru-baru ini, saya ditemukan dengan sepasang ibubapa yg punya 3 orang anak (dalam jagaannya) dan 2 orang lagi berada di kampung. Anak-anaknya subhanallah!

Saya dan emak saya susah tidur malam itu disebabkan pertemuan kami petang itu.

Sebelum ini, pernah juga saya berjumpa kanak-kanak hyperactive. Begitu juga anak anak murid mengaji ada juga yg begitu. Namun, yg ini hyperactivenya sangat terlebih.

Lalu, saya abaikan saja mereka untuk berbuat sesuka hatinya.

Dalam begitu, saya suka memerhati.

Setiap kali anaknya mengambil barang, keluar masuk bilik, melompat ke sana ke mari, berlari keluar
masuk rumah berkaki ayam, memusing-musingkan kerusi, mengambil dan bermain dengan remote control dan tv, mengambil buku dan bermain dengan macam-macam lagi, pasti si ibunya menjerit di hadapan kami (tuan rumah) seperti dia menjerit di rumahnya sendiri. Seterusnya menggertak setiap seorang anak anaknya. Si ibu baru berusia 25 tahun.



#jdtblogger #teambloggerjohor

Follow @khadijah_gani