Langkau ke kandungan utama

Catatan

Tunjukkan catatan dari 2016

Mendidik anak solat part 3

Soalan :
Anak sy 6 tahun. kalo nak ajar start dr takbir tu, terus buat 3 rakaat ke klo contoh magrib
atau cukup sekadar kita buat 1 rakaat utk permulaan ? Dah lama sy google panduan camni akhirnya dpt bc kat wall akak

Jawapan :
Ajarkan anak mengikut rakaat yg lengkap. Maghrib 3 rakaat. Kerana rakaat pertama bacaannya alfatihah dan surah. Rakaat kedua ada tahiyyat awal. Rakaat ketiga hanya bacaan alfatihah tiada surah dan tahiyyat akhir.
Kesemua rakaat ada pelajarannya tersendiri.

Bagaimana mendidik anak istiqamah dalam solat?Part 2

Soalan :
"Anak saya berumur 7 tahun. Alhamdulillah sudah tahu rukun solat dan bacaan dlm solat cuma tahiyat akhir dan qunut dia tak lancar dan tak berapa ingat lagi. Yang plg sukar bila nak dia solat cukup 5 waktu ternyata sgt mencabar. dia bg alasan.. nt lambat nk gi kafa, penat. Yg selalu tertinggal zohor dan asar.. puan boleh bagi tips tak utk ayat nasihat atau motivasi yg berkesan utk saya mudah fahamkn anak supaya dia tak banyak beri alasan lagi dan akan solat tanpa perlu dipaksa-paksa.. saya pun bukanlah penuh sgt ilmu bab agama dan masih byk perlu dipelajari.. bimbang tersalah bagitahu anak nanti dia salah tafsir pula.
Jawapan :
Inilah yg saya maksudkan. Mengajar anak solat sebenarnya mudah. Semua ibubapa dan guru boleh mengajarkannya.
Tetapi untuk mendidiknya konsisten (istiqamah) itu bahagian yg amat sukar.
Mengajar untuk tahu solat dan mendidik untuk istiqamah dalam solat amat berbeza.
Antara cadangan yg saya suka kongsikan :
1. Bercerita

Bagaimana mengajar anak solat? Part 1

Sejak akhir akhir ini saya mendapat soalan yg satu ini dari ramai ibu ibu yg gigih. Termasuk baru baru ini semasa dalam Usrah BKG jumaat lalu.
Melalui perkongsian ibu ibu lain, saya dapati ada yg anaknya diajar oleh pihak tadika / sekolah sejak awal usia. Ada yg mengajar anak setelah masuk sekolah. Ada yg tidak tahu mahu mulakan bagaimana dan dari mana.
Saya juga memerhatikan beberapa jenis perangai anak anak apabila sudah tahu bersolat (sebelum diwajibkan ke atasnya).
Ada yg solat secara fe'li (perbuatan) sahaja. Tidak tahu apa yg patut dibaca (rukun qauli). Ada yg sudah mampu membaca qauliy dan betul rukun fe'liy namun solatnya tidak sampai seminit pun sudah selesai.
Antara kedua duanya yg menjadi masalah lebih utama iaitu bagaimana untuk istiqamah kekal solat 5 waktu termasuk solat jumaat bagi anak lelaki.
Perkara penting perlu diingat.

Gaya parenting mana yang baik?

Dari peti soalan :

Assalamualaikum puan,

Sy terpanggil utk bkongsi masalah yg menjadi beban di hati sy selepas membaca repost puan ' memarahi dan memukul ank bukanlah sunnah Rasulullah'..

Sy akui kami suami isteri byk kelemahan dlm mendidik ank2..suami sy mmg amat jarang sekali memarahi, meninggikan suara atau memukul ank2..sy atas kelemahan diri dan kurang sabar ada jugak terlepas laku...

Dikalangan ipar2, kami sering diperli 'manjakan ank', 'xmarah dan xpukul ank nnt anak xde adap'...mmg sy akui ank2 agak 'aktif' dan xduduk diam..paling sy sedih bila ada yg memerli, ckp pd ank mereka 'jgn lari2, jgn ikut mcm ank2 kami...hingga kdg2 emosi sy terganggu stp kali balik kg dan melepaskan geram pd ank2..kdg2 sy tiba2 jd keliru, betol ke cara kami ni, wlaupon suami selalu ingtkan sy, ini acuan kita, kita gunakan klembutan dan reversed psykologi pd ank, bukan jeritan dan herdikan..

Kdg2 bila nk balik kampung sy jadi susah hati, bimbang ada yg xsenang dgn…

McDonaldization of knowledge

Istilah ini wujud di dalam ilmu sosiologi.

Saya amat minat dengan subjek sosiologi sejak di tahun pertama berada di Matrikulasi UIA PJ pada tahun 2000.

Kerana hati saya suka akan sesuatu yg berkaitan dengan masyarakat (ummah).

Di zaman ini, saya percaya semua orang pernah makan McD atau KFC. Pasti tahu bagaimana membuat order di kaunter sebelum duduk makan di meja. Cepat, mudah, harga berpatutan di kala tak sempat memasak di dapur. Atau sekali sekala ingin mengubah angin.

Tak selalu tapi pernah.

Polisi yg digemari pengguna adalah kerana tidak lebih 3-5 minit berada di kaunter untuk memesan hidangan.

Sangat jimat masa dan juga jimat poket. Inilah gaya hidup hari ini. Semua orang kesuntukan masa dan apa-apa yg cepat itu semua adalah sangat bagus dan membahagiakan!

Bagaimana mahu bermula mengajar anak mengaji?

Dari peti soalan :

Salam kak khadijah..sy sbnarnye kagum dgn semangat akk n sy mohon Allah bg sy semangat mcm akk..sy berminat sgt nak htr ank sy pegi kelas mngaji dg akk tapi dia baru 10bulan.. Insya Allah bila dia da msuk 2thun sy akn htr mngaji dgn akk..akk boleh bagi sy tips utk ajarkan bayi hruf2 hijaiyyah..sy guna video dan flash card tapi kdg2 bru tunjuk 6 hruf dia dah mrangkak ke tempat lain..mgkin sy ekstrem sgt nk dia knal smua hruf.. Melalui pngalaman akk mcm mana akk ajar anak akk?


Jawapan :

Maafkan saya puan yg bertanya kerana ambil masa dekat sebulan juga untuk menjawab.

Saya pun bukanlah yg terbaik. Anak puan boleh dihantar kepada sesiapa saja yg boleh mengajar mengaji. Tidak semestinya saya. Tapi umur 2 tahun itu pun masih kecil untuk dihantar ke rumah orang untuk mengaji. Puan mampu dan boleh mengajar sendiri di rumah dulu.


Bagaimana lembutkan hati anak-anak?

*Kongsi semula tulisan lama.

Apabila mendapat soalan dan emel, saya rasakan tidak layak menjawabnya. Ia amat berat untuk saya. Maafkan saya kerana mengambil masa yg lama.

Soalan : Macamana hendak melembutkan hati anak-anak?


Jawapan : Saya sudah agak yg saya bakal mengalami ujian begini setiap kali saya mendapat soalan. Baru-baru ini, saya ditemukan dengan sepasang ibubapa yg punya 3 orang anak (dalam jagaannya) dan 2 orang lagi berada di kampung. Anak-anaknya subhanallah!

Saya dan emak saya susah tidur malam itu disebabkan pertemuan kami petang itu.

Sebelum ini, pernah juga saya berjumpa kanak-kanak hyperactive. Begitu juga anak anak murid mengaji ada juga yg begitu. Namun, yg ini hyperactivenya sangat terlebih.

Lalu, saya abaikan saja mereka untuk berbuat sesuka hatinya.

Dalam begitu, saya suka memerhati.

Setiap kali anaknya mengambil barang, keluar masuk bilik, melompat ke sana ke mari, berlari keluar
masuk rumah berkaki ayam, memusing-musingkan kerusi, mengambil dan bermain dengan…

EEBF (Exclusive Extended Breastfeeding)

Perkara ini sudah lama saya dengar. Semasa itu, saya mendiamkan diri kerana tidak tahu apakah yg ada dalam pemikiran pendokong aliran ini.

Cuba membaca dan menghadam sebaik mungkin selama 4 hari ini kerana itu saya tidak terus post dan menulis sesuatu berdasarkan emosi. Ingin saya kongsikan beberapa perkaran yg berlegar sepanjang saya cuba menghadami isu ini. Terlalu banyak isu di dalam isu ini.

Moga ia menjadi asbab kita semua untuk berfikir lagi dan menimbangtara manakah lebih banyak manfaat dan mudharatnya.

.

Apa yg saya pasti setelah menjadi Peer Counselor bagi breastfeeding pada tahun 2013 lalu, saya .....

1. Mematuhi etika sebagai kaunselor penyusuan untuk memberikan hanya fakta bukan berdasarkan pengalaman peribadi.

Mengapa?

Mengapa saya menulis?

Soalan :

Nak tanya k.jah ni.. Apa yg menyebabkn k.jah suka dan tak jemu kongsikan pengalaman dengan orang lain macam dalam fb & blog?


Jawapan :

Hmm... Berat juga soalan ni. Tak pernah pula terfikir sebelum ni. Hehe..


Semasa anak pertama dahulu, suami akak menyuruh akak meneruskan penulisan di blogspot kerana dia tahu akak ini suka menulis. Semasa itu zaman friendster. Dia khatam semua penulisan di blog friendster akak dulu barulah dia tackle akak.. Hahaha..

Selepas berkahwin, akak terus mahu membina kerjaya dari rumah. Biasanya, orang akan berfikir mahu jual apa yg menguntungkan. Tapi, suami akak suruh akak menulis dalam blog. Tak perlu fikir nak jual apa sangat.

Akak cakap,
"Siapa yg nak baca tulisan surirumah macam saya?"

Ibrah kisah maryam

Throwback.

Setahun yg lalu.

Seperti biasa, kesesakan lalulintas setiap petang membolehkan saya menjadi pendengar setia Ikim.fm setiap hari Ahad, Isnin, Selasa dan Khamis.

Setiap ahad petang jam 6, satu segmen berbahasa inggeris membicarakan satu tajuk yang biasa biasa namun, kupasannya luar biasa! Ilmu baru untuk saya mencerap pengetahuan.

Surah Maryam.

Biasa dibaca dan pernah mendengar kupasan mengenai surah ini.

Sungguh, ilmu Allah maha luas. Kupasan dan sudut pandang berbeza dapat difahami kali ini.

4 perkara utama yang harus dipelajari dari kisah Maryam. Wanita terbaik sepanjang zaman (wanita terpilih melalui ujian sebegini bagi keseluruhan penciptaan manusia).

1. Ada 2 komponen penting dari kisah Maryam yang juga boleh dijadikan asas pendidikan anak anak dan keluarga menjadi insan hebat di dunia juga akhirat.

I) Rasa kebergantungan yang tinggi kepada Allah Ta 'ala dan amal ibadahnya.

II) Menanamkan sifat kerja sukarelawan (voluntary mission) dalam masyarakat.


Marah atau Nasihat?

Dari peti soalan :
Salam kak. Saya ibu kpd sepasang anak lelaki dan perempuan. Sy nk tanye mcm mane nk ajar atau marah anak dengan tegas tp bukan menengking?

Sebab skrg ni yang saya faham, klo nak tegas dgn anak, kena tinggikn suara, buat muka garang dan cara bercakap seperti marah. Mohon tunjuk ajar puan. Terima kasih banyak2



Jawapan :

'Alaikumussalam puan.

Saya juga mengalami situasi yang sama. Anak-anak seringkali tersilap sangka dan saya sendiri kadangkala tersilap berulangkali.

Namun, ada beberapa langkah yang saya amalkan.

1. Bezakan antara MARAH dan NASIHAT.

2. Berikan satu simbol yang boleh anak fahami.

3. Sebaiknya kurangkan marah dan menggunakan nada suara sebagai nasihat.

4. Tegas tidak perlu menengking.
Saya selalu katakan begini kepada anak-anak.

Kenapa ada orang dapat anak, ada orang tak ada anak?

Soalan KBAT Fathi (6 tahun) pada satu hari.

"Mak mak.. Kenapa orang yg dah kawen ada dapat anak, ada yg tak dapat anak?"

Fathi tiba-tiba bertanya sebelum tidur semasa sessi "golek golek atas katil".
Gulp! Masa nak tidur nilah masa dia nak jadi kritis pula..
.
.

Sebelum tu, soalannya berbunyi, "Kenapa kita boleh jumpa Allah kat syurga je bukan kat dunia?"
.
.

Beberapa minggu sudah soalan kenapanya berbunyi, "Kenapa anak anak kena binkan dengan abah dia bukan mak dia. Kan mak dia yg keluarkan dia dari perut?"
.
.

Tahun lalu pula soalan asasnya berbunyi,
"Macamana anak anak boleh jadi dalam perut mak dia?"

2 dari 3 soalan itu Fathi sudah tahu jawapannya. Hinggalah sekarang bila adiknya pula bertanya dia akan menjawab bagi pihak saya.

"Manusia kan dijadikan daripada tanah dan setitis air. Mak ada bacakan masa baca Quran haritu abang dengar."

Saya agak terkejut sebenarnya. Kerana jawapan itu bukan jawapan saya berikan. Saya cuma …

Permohonan tauliah guru al-Quran negeri Johor

Kerana makcik itu.......

(Al fatihah).




Stage 1.

Alkisah, satu masa dahulu selepas sessi rehearsal dengan seorang ketua kumpulan yasin di Taman Universiti ini untuk majlis khatam al Quran sehari sebelum majlis pernikahan pada 16 Mei 2008, makcik ini menyuruh saya segera mendapatkan tauliah untuk mengajar ngaji.

Ketika itu pada usia 26 tahun, saya hanya tertawa kecil dan berfikir yang tauliah mengajar ngaji tidak termasuk langsung dalam senarai kerjaya idaman saya. Maklumlah, graduate UIAM. (Moga Allah ampunkan dosa-dosa saya).

Lagipula, saya membayangkan tauliah sebegitu hanya untuk makcik makcik veteran sahaja. Saya tidak nampak keperluan saya berbuat seperti yg disarankan beliau. Lalu, saya diamkan saja.

Allah Maha Berkuasa.

Bebelan & akaun emosi

Jika kita biasa mendengar kata-kata daripada Prof. Muhaya, beliau sentiasa mengungkapkan perkataan ini.

“Sebelum menegur anak, pastikan akaun emosi anak penuh....”

Saya juga pernah mendengar seorang Pakar Emosi Kanak-kanak pernah berkata,

“Kita harus pastikan tangki emosi anak berada di tahap yang cukup setiap hari bagi membentuk tingkahlaku yang positif ke atas diri anak-anak.”

Lalu, apabila membaca secebis keratan akhbar bertajuk “Ibu kuat berleter, anak lebih berjaya” saya tidak terus memahami kenyataan ini secara satu hala.


******************************

Dahulu, semasa saya kecil saya masih ingat emak saya seorang yang kuat membebel. Namun, pada satu hari semasa saya meningkat remaja, secara tiba-tiba emak menjadi sangat kurang bercakap tetapi hanya tindakannya saja membuatkan saya dan adik-beradik lain “panas” dan takut walaupun emak tidak marah-marah.

Contohnya, semasa anak dara dahulu, saya gemar bangun pagi lambat apabila hari cuti. Biasanya, emak akan membebel dengan mengetu…

Zalora

April 2015



Mendapat "Invitation to collaborate with Zalora Malaysia" membuatkan saya tergamam kerana nama besar ini sudi membaca blog http://khadijahgani.blogspot.com/
Namun begitu, kolaborasi tidak menepati tema blog ini.

Kepada semua penggiat/penggemar fesyen bertudung atau menulis blog mengenai fesyen, suka saya mencadangkan untuk berkolaborasi dengan pihak mereka. Ia satu kesempatan yang cerah memandangkan persaingan jualan tudung hari ini sangat meluas.

Dalam masa yang sama, saya juga suka untuk berkolaborasi dengan mana-mana penggiat atau blogger mengenai keibubapaan, pendidikan awal kanak-kanak / surirumah / WAHP / homeschooler. Ia juga satu bidang yang luas lagi menarik untuk dikongsikan bersama.

Salam perkenalan!

Harta, anak & kesenangan yg menipu

Kebetulan, petang tadi tazkirah beberapa orang Pak Ustaz benar-benar menyentuh jiwa saya yang sentiasa inginkan peringatan.

Antara bait kata-katanya yang masih segar dalam memori saya lebih kurang begini katanya,

"Kebanyakan manusia sangat suka mengira-ngira berapa banyak hartanya dan berapa banyak anaknya. Lalu dibandingkan dengan orang lain. Mereka belum sadar bahwa segala apa yang dikecapinya di dunia ini hanyalah kesenangan yang menipu. Anak dan harta bukanlah untuk dibanggakan. Ya, kita boleh merasa suka, gembira dan senang dengan segala yang membahagiakan yang kita perolehi tetapi sadarkah kita bahwa ianya hanyalah penipuan yang sementara jika dibandingkan dengan kesenangan akhirat.

Kesenangan itu (mata') boleh jadi dalam 2 perkara :
1. Untuk tujuan hidup di akhirat melalui amalan di dunia
2. Untuk beribadah bagi akhirat untuk tujuan hidup di dunia.

Adalah lebih baik bagi kamu merasakan biasa-biasa saja dan bersyukur atas apa saja kesenangan yang diterima. Namun, harus…

Psikologi anak kecil mengaji

(Seperti yg telah saya kongsikan sebelum ini di dalam Closed Group Usrah Suka Mengaji tapi ini dengan penambah info buku mngaji terbaru khusus juga bagi menjawab soalan dari seorang ibu mengenai buku mengaji yg berwarna warni dan berilustrasi).

Akan tiba satu masa anak kita tidak mahu mengaji. Hanya tiba tiba.

Ajarlah apapun, tiba masanya dia hanya tidak mahu meneruskan rutin biasanya.

Ibu ayah.... Tingkatkan kesabaran yg ada.

Tarik nafassssss.
Seperti permainan. Anak kecil tidak akan betah dengan hanya bermain satu jenis permainan sahaja. Juga amat mustahil menonton hanya satu jenis kartun sahaja.

Begitu juga anak kecil tidak mampu menggunapakai hanya satu jenis pembelajaran / bahan bantu mengajar sahaja.

Di sini, saya suka mengesyorkan beberapa buku mengaji yg menjadi alternatif buat saya dan anak anak selain buku mengaji Iqra.





1. Iqra at Taisir a.k.a buku ustaz don (anak saya yg panggil sedemikian kerana ada muka beliau di cover walhal bukan ustaz don yg tulis hehe..)

Ia penuh warna warni d…

Tahsin al quran & Parenting

Dalam kelas wajib setiap minggu yg saya hadiri ini semalam, tuan guru mengingatkan bahawa ada 3 rukun membaca al Quran.
1. Tajweed (sanad)
2. Bahasa arab
3. Qiraat
Tanpa cukup mempelajari 3 perkara ini makanya selama itu tidaklah cukup rukun membaca al Quran. Jika sudah tahu, ketika  membacanya juga akan memberi nilai yg berlainan dari seorang individu ke seorang yg lain.
Kerana itu bacaan al Quran wajib didengari.
Asas bermula dengan 28 huruf hijaiyyah. Selepas itu, pergi ke "ibunya" iaitu tempat keluar huruf (ada 5).
Kemudian, kita wajib tahu sifat & perangai masing masing. Ada yg sifatnya nyaring, sembunyi, kuat, sederhana, lembut, meninggi, merendah, mendempik, membuka, melepas &  tertegah, berdesir, gementar, lunak, melencong, berulang ulang, berhamburan & berpanjangan. Sifat sifat ini pula terbahagi kepada 2 iaitu kuat dan lemah.
Sama seperti seorang anak kecil apabila lahir dari seorang ibu, semakin dia membesar semakin nampak perangai sebenar masing ma…

Siapakah yg lebih baik amalnya?

Kebetulan mendengar slot rakaman bersama Ustaz Amin di radio Ikim. Walaupun hanya sebentar tapi ia sangat menyegarkan!

Menurut beliau, 3 perkara yang berulangkali diuji dalam kehidupan kita iaitulah rasa ketakutan, kesedihan dan kesabaran. Untuk lulus ujian ini harus melalui 2 perkara :

1. Tarbiyyah.
Allah akan sentiasa memberikan kita latihan sebagai ujian melalui hidup ini. Bagaimana kita mahu menjadi orang yang sabar?

Dengan melalui peristiwa dan insiden-insiden yang seringkali menguji kesabaran kita. Kerana itu, jika kita selalu mengadu dengan perangai anak-anak yang menguji kesabaran kita misalnya, jangan gundah gulana kerana itulah cara Allah mendidik kita untuk menjadi orang yang lebih sabar.

Kalau Allah tak uji dengan perkara sebegitu, kita takkan tahu apa ertinya sabar. Sama sepertinya dengan rasa kesedihan dan sedikit rasa ketakutan dalam hidup ini. Allah nak ajar kita tentang ketabahan, diujiNya dengan rasa kesedihan. Allah nak ajar kita tentang "kembali kepada Allah&…

Cakap.. Cakap... Cakap...!

Fatihah (3 tahun) sangat 'rambang mata' seperti saya..hehe..

Setiap kali ke kedai, dia akan minta air kotak atau aiskrim. Setiap kali lalu tepi taman, dia mahu main di taman tak kira waktu. Setiap kali lalu depan Jusco, dia merengek mahu pergi Jusco. Berhenti di stesen minyak, mahu air kotak. Semuanya dia nak.

Kalau ikutkan anak, memang tak ke manalah kami anak beranak.

Apa erti keluarga jika selepas berkahwin dan punya anak, anak-anak dilihat sebagai suatu 'yg memalukan dan bebanan' hanya kerana mereka sentiasa bising mahu itu dan ini?

Semalam, semasa abahnya berhenti di kedai membeli barang dapur dia menangis dalam kereta mahu ikut beli air kotak. Dan seperti biasa saya diamkan saja dahulu. Oleh kerana ini sudah entah ke berapa juta kali dia merengek sebegitu saya sudah jadi lali.

Biasanya kalau kedua-duanya merengek sebegitu saya akan cari fokus lain di luar kereta (jauh dari kedai) dengan bertanya macam-macam tentang permainan kesukaan mereka atau 'dunia ciptaan…

Besarkan jiwamu.

"Abang tak beli apa apa hari ni?" Tegur saya sejurus melihatnya masuk ke dalam kereta.
Sementara menunggu  tadi saya perhatikan hampir semua murid sekolah rendah yg meluru keluar dari kelas singgah membeli sesuatu. Ada yg penuh tangan hingga tak boleh membuka pintu kereta sendiri. Pengaruh rakan sebaya sangat kuat. "Tak. Hari ni abang tahan nafsu." "Oh, bagusnya! Tahniah abang sebab berjaya dapat tahan nafsu dari membeli makanan yg tak berkhasiat hari ni. Mak suka sangat abang berjaya kawal nafsu. Itu yg mak ajarkan abang dari kecik kan? Jadi, seringgit yg abah bagi pagi tadi abang nak buat apa?" "Nak simpan. Betullah mak cakap. Abang nampak dah. Orang kantin tu buat aiskrim pakai air paip. Pinggan mangkuk periuk dia semua dia basuh sekali dengan yg kotor. Betul mak cakap.. Sebab tu abang dah taknak beli aiskrim dari kantin. Abang makan bekal je." "Bagus abang. Makan bekal mak buat je ok. Jangan membazir dan teruskan kawal nafsu. Allah su…

Isu remaja terlanjur. Pelangi hidup.

Rasa bersalah saya kerana belum sempat melunaskan janji untuk menjawab soalan yg satu ini sejak tahun lepas. Maafkan saya. Ini adalah yg terakhir saya menjawab mengenai status anak luar nikah dan seangkatan dengannya. Saya bukanlah yg arif. Hanya dikurniakan sedikit pengalaman pernah membantu seseorang yg menghadapi isu ini beberapa zaman dahulu.

Mohon maaf dari lubuk hati kerana saya tidak dapat membalas soalan soalan yg singgah di blog, emel, whats app, telegram dan inbox fb ini. Saya tidak terdaya.

Sangat terkesan dan mohon maaf saya buat seorang anak muda lelaki yg emel kepada saya semasa sedang menghadapi SPM tempohari. Tidak dapat saya membantunya dan pasangannya yg baru mengandung tatkala sama menghadapi SPM juga.
Akak doakan adik berdua bertemu jawapan yg lebih baik hasil daripada kepulangan adik yg tulus kehadratNYA. Teruskan berdoa, solat taubat dan bertahajjudlah memohon petunjukNYA. Akak tiada jawapan untuk masa hadapan adik berdua. Allah cintakan hambaNya yg bertaubat…

Lebih baik menyalakan lilin daripada menyumpah kegelapan.

"Mak, kat sekolah kan ada kawan panggil abang lembap sebab abang lari paling akhir sekali. Lepas tu kawan abang panggil abang busuk."
"Oh iya.. Abis apa yg abang rasa kena panggil macamtu?"
"Abang tak rasa apa apa. Abang buat tak layan je. Saja je diorang nak kenakan abang. Orang dah mandi pun dia panggil busuk. Abang buat buat tak dengar. Lepas tu pegi tempat lain." *Ok. Mak yg rasa sedih. Terkenang semasa dulu.*
"Hmm.. Tak baik kan kita ejek ejek orang. Allah tak suka kalau kita sakitkan hati kawan kita. Abang ada ejek kawan abang yg lain tak?"
"Tak ada. Lepas diorang panggil abang lembap dengan busuk diorang cakap abang cinta."
"Hah, cinta dengan siapa?"

Apabila anak jaundis.

Pengalaman keempat empat anak saya prolonged jaundice (dekat 2 bulan) membuatkan saya mahu mencari ilmu sebenar di sebalik isu ini. 
Bermula kisah Fathi (2009) apabila hari kedua dimasukkan ke Nicu. Semasa itu saya masih naif tidak tahu betapa susahnya menyusukan anak di saat badan masih lagi sengal sengal belum dapat balik ke rumah lagi.
Bersalin di sebuah hospital kerajaan, tidur di Nicu dengan kerusi lipat jadi katil, barang keperluan yg tidak cukup, sejuk aircond malam, toilet yg jauh, makanan bungkus polisterin dan paling menyentapkan apabila staf nurse shift malam yg mengejutkan kami bangun setiap 2 jam dengan perkataan yg menghiris jantung ibu dalam pantang yg kepenatan ini.
"Bangun bangun! Susukan anak! Mesti habis 2oz ni. Jangan ngelat! Saya tahu siapa ngelat. Kita dah penat penat buatkan susu dia buang pulak!"
"Siapa tak susukan anak habis 2oz ni nak anak mati ke? Tak payahlah susu badan kalau takde susu."
"Awak ni ada susu ke tak? Kuning makin tin…