رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Selasa, 6 Oktober 2015

Bagaimana untuk mengajar anak kecil mengaji tanpa bantuan suami?

Oktober 06, 2015 0 Comments

Assalamualaikum puan khadijah..
Sy dh lama duk baca post puan kt fb..hari ni sy tergerak nk msg puan..

Sy nk tnya pendapat puan..anak sy yg sulung umur 3 tahun,kedua 1tahun 7bulan n yg ketiga 6 bulan..agak rapat ank2 sy ni..kdg2 buat sy penat melayan diorg smpaikn xsempat nk ajar ank2 iqra'..sy full housewife tp berjauhan dgn suami..suami kerja di.kawasan pendalaman dan balik hari mnggu n time cuti sekolah je


Hmm..sy nk sgt ajar ank..tp ank sulung sy dia suka meragam..xsmpai semint buka iqra dh xnk duduk diam..sy perlukan pendapat puan..mcm mn caranya sy nk ajar ank sy secara konsisten..perlukah sy buat jadual ?
Sy harap puan sudi tunjuk ajar sy yg kekurangan ilmu ini..t.kasih puan


Wa 'Alaikumussalam puan yg gigih.

Saya akui PJJ memang bukan mudah. Apalagi punya anak rapat lagi tidak mudah. Saya pernah membaca tulisan Ustaz Hasrizal satu masa dulu, katanya, usahakanlah secepat mungkin untuk TIDAK lagi berPJJ. Kerana ia punya impak yg besar ke atas rumahtangga juga anak-anak di kemudian hari. Usahakanlah sebaik mungkin. Moga segala urusan puan dipermudahkan Allah.


Mengurus anak-anak rapat seramai 3 orang juga saya memahaminya.

Semasa anak sulong saya berumur 4 tahun, anak kedua saya berumur 3 tahun dan saya baru mendapat anak ketiga. Itu memang fasa mereka sedang sangat aktif, lincah, lasak dan urat saraf semua sedang berhubung hehe.. Apalagi kita mengurus anak baru lahir seorang diri.

Alangkah saya suami di sisi ini juga adakalanya tolak-menolak siapa mahu membersihkan anak pabila anak membuat 'poo-poo' di saat masing-masing sedang teramat kelaparan dan baru mengunyah suapan pertama dalam mulut..
(Oh, saya sangat kagum dengan ketahanan diri puan selama ini. Syabas puan dan teruskan bertahan selagi mampu).

Apa yg sering berlaku kepada puan selalu saja berlaku kepada saya. Ya, anak 3. Semasa anak 1 & 2 keadaan masih boleh dikawal lagi. Masuk 3, semacam haru biru pula.. Haha.. Puan perlukan sedikit masa lagi untuk mendapat rentaknya memandangkan yg kecil baru 6 bulan. Jangan risau. Beri masa untuk diri puan. Jangan tertekan melihat anak orang lain dengan keupayaan ibunya masing-masing yg seperti superwoman. Hakikatnya, puan sudah menjadi superwoman! ;)


Apa yg berlaku kepada saya, selepas solat maghrib, adakalanya seorang mengadu kelaparan sambil menarik-narik tangan ajak ke dapur atau kadangkala tergolek bergelimpangan atas lantai menahan lapar (seperti sudah 100 tahun tak makan), seorang sudah siap mahu mengaji memakai tudung juga menarik-narik tangan minta mengajarnya mengaji, dan seorang lagi merengek-rengek mahu minum air di dapur juga mengikut abangnya.

Adakalanya pula dua daripadanya merajuk dan bergaduh mahu mengaji dulu dan seorang pula sedang 'poo-poo' dengan jayanya! (Masa itulah dia nak membuang)..

Ada masanya, ketiga-tiga berpakat bermain dan mengajak kita pula bermain sama dan sepakat menarik telekung dan sejadah kita.

Dalam masa yg sama kita juga sudah kelaparan. Lapar sebegitu akan mencetuskan perasaan marah dengan lebih cepat apalagi di kala maghrib.

Banyak faktor yg boleh menyebabkan kita hilang kawal seorang diri bersama anak-anak kecil di rumah. Lain ceritanya apabila anak yg besar sudah menjangkau umur 5-6 tahun. Mereka sudah boleh diharap SEDIKIT berbanding umur bawah lagi. Tapi, itupun masih ada perangainya tertentu.


Kata kuncinya ada pada anak sulong. Apabila puan dapat tackle anak sulong, secara automatik, yg lagi dua akan mengikut dengan mudahnya. Bagi anak-anak homeschool, pengaruh rakan sebaya yg paling kuat adalah si sulong.

Ahad, 4 Oktober 2015

Sentiasa beri solusi , terangkan peraturan asas

Oktober 04, 2015 0 Comments

Sejak 3 tahun yang lalu mempelajari Teknik Nabi daripada Puan Guru Khairulaniza Khairuddin, adakala tak dinafikan terkucil ke tabiat lama tapi banyak masa cuba mengaplikasikan teknik sebaik mungkin.

Hasilnya, anak anak semakin serasi dan semakin mahir menggunapakai teknik yang serupa macam emaknya buat..hehe..


Ada beberapa dialog yang saya perasan diolah baik oleh Fathi (6 tahun) bagi tujuan mendorong adik adiknya (5 & 2 tahun) berkelakuan yang baik tanpa menyebut kesalahan yang dilakukan.
Tidak perlu menggunakan perkataan "jangan" atau memperbesarkan kesalahan.

 Hanya sebut yang betul atau menyebut peraturan secara general.

Di satu maghrib,
(Bagi menggantikan jangan menconteng)

"Eh, buku iqra ni untuk dibaca bukan untuk diconteng. Bila kita jaga elok elok iqra ni, baca baik baik nanti Allah suka. Barulah Allah bagi kita apa yang kita mintak."

Fahmi 2 tahun menjawab, "Oooooooo..." (dengan kudusnya).
Tak khusyuk saya berdoa ketika itu! Aduhaiii.... kihkihkih...

Panduan dialog lain yang boleh dikitar semula.
(Bagi menggantikan jangan merengek/menangis)

"Fatihah, kalau nak apa apa kenalah banyak sembahyang, doa, ngaji.. bukan nangis nangis macamni. Bila tiha banyak doa, doa untuk orang lain jugak barulah Allah bagi apa yang tiha nak tu. Kena sabar banyak banyak dulu."

(Bagi menggantikan jangan berebut mainan / bergaduh)

"Fahmi kalau main ke tengok kartun ke kenalah sama sama. Adik beradik kan kena kongsi kongsi. Mana boleh main sorang sorang. Kalau tak gaduh gaduh, main baik baik, barulah mak belikan mainan baru lagi nanti."

(Bagi menggantikan jangan bertumbuk atau memukul macam dalam kartun)

"Fahmi, kita tak boleh terpengaruh dengan kartun. Kartunkan cuma lukisan banyak banyak yang dia gerak gerakkan laju je. Tipu je tu. Mak katakan kita tak boleh ikut orang lain atau kartun. Kita kena ikut diri sendiri. Allah jadikan dua tangan dua kaki kita untuk apa? Hah hah.. untuk apa?"

Dan fathi mula berceramah setelah teknik digunapakai... dan adik adiknya taat pula mendengar. Emaknya pula yang rasa mahu menangis! 

- smile emoticon

Apabila anak kecil berebut mainan

Oktober 04, 2015 0 Comments



Fahmi dan Zaid (anak susuan saya) adalah sebaya. Berumur 2 tahun lebih.

Apabila bermain wajiblah ada insiden bergaduh atau berebut. Sama gayanya seperti kembar. Hihi..
Tidak perlu mengharap mereka berkelakuan baik sepanjang masa. Hanya perlu mendorong mereka dengan lebih baik.

Berhadapan anak sekecil 2 tahun di kala tidak puas hati bila salah seorangnya tidak mahu melepaskan mainan di tangan dan seorang lagi berkeras mahukan mainan yg sama bukanlah boleh dileraikan dengan kata kata saja.

Langkah paling efektif :

1. Divert perhatian mereka dari berebutkan mainan yg sama.

2. Terus mainkan watak lain yg lebih menarik menggunakan barang mainan lain.

3. Skrip kita perlu setanding atau lebih best dari dialog kesukaan mereka. Ada ayat "heroism".


************************

(Kedua duanya mula menangis dan bergaduh mahukan poli).

Saya : Eh, tengok tu heli tercedera akibat terhempas ke lantai! Kesiannya heli. Mana heli? Kita cari heli. Amber mesti datang dengan segera untuk menyelamatkan heli!

(Mereka berdua terdiam. Zaid mula terpusing pusing cari amber. Kemudian, sambung mahu merampas poli dari tangan fahmi sekali lagi. Fahmi mula menangis semula).

Saya : Amber, cepat selamatkan heli! Heli dalam kesusahan! Nampaknya dia tercedera. Mari kita selamatkan heli! Mari kita selamatkan dunia! (Dengan penuh semangat).

Zaid mula menggerakkan amber (dengan bunyi kecemasan) untuk selamatkan heli. Dan menghempaskan semua mainan yg ada.

Saya : Oh kesiannya! Habis semuanya tercedera akibat tertonggeng di atas lantai.... Mari kita selamatkan semua!!

Ketawa terbahak bahak mereka mendengar dialog itu.


Problem solved.

***************************

1. Realitinya, tidak boleh sesekali menyebut "JANGAN bergaduh" dan JANGAN sebagainya kepada anak kecil.

2. Anak berumur 1-3 tahun lebih mementingkan emosi. Kadangkala, cakap apapun tak jalan. Jadi, tak perlu kita buang masa dengan marah marah / tinggikan suara / menyuruh salah seorang beralah.

3. Pentingnya ibubapa menonton sekali kartun kegemaran anak anak dan pilih kartun yg berbahasa dengan baik. Bermainlah dengan anak.

4. Tidak mengharap mereka tidak akan bergaduh lagi atau asyik perlu membeli mainan baru.

5. Ulangi langkah 1.


#jdtblogger #teambloggerjohor

Follow @khadijah_gani