رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Khamis, 26 Mac 2015

Anak tidak suka mengaji

Mac 26, 2015 0 Comments


Dari peti soalan :

Assalam kak. Sy nak minta pendapat & nasihat sikit. Cuti sekolah ni anak sedara sy lelaki umur 6 tahun akn duduk dgn sy selama sebln.
Parents divorced & tggl dgn mak n sorg adik perempuan.
Anak sedara sy ni agak nakal, xboleh ditegur, mengamuk kalau kena nasihat, negatif & suka marah.
Mmg kena sabar je kalau duduk dgn dia.
Boleh akk bg masihat mcm mna sy nk buat?
Terima kasih kak
Lagi satu kak.. Smlm suami sy ajk dia mengaji,dia xnk.
Dia dh nk masuk drjah 1 tp cuma tahu bberapa surah. Xsampai 10 pn.
Mcm mna nk bg dia minat mengaji kak?
Maaf lah kalau byk pula soalan.


Jawapan :

Wa ‘alaikumussalam adikku.

Pertamanya, mohon maaf atas kelewatan jawapan balas ini.

Ada SATU perkara yang perlu dilakukan dalam isu ini. Ia juga adalah perkara WAJIB BUAT oleh semua ibubapa atau orang dewasa lain apabila berhadapan dengan anak-anak yang mempunyai isu tertentu.

BERSIHKAN CERMIN PANDANG.


Peraturan ini adalah asas bagi semua ibubapa/penjaga. Walaupun kita tahu perangainya bagaimana dan sedia maklum isu yang dihadapinya apa, cuba paksa diri kita untuk membersihkan “pandangan” terhadap anak tersebut.

Saya tahu ia sukar. Saya ingin menceritakan satu ibrah.

Anak menangis apabila kalah?

Mac 26, 2015 0 Comments



Menang - Kalah.

Selalu saya mendengar perbualan antara anak anak.

"Hahaha, abang menang fatihah kalah!"

"Eh, mana ada orang kalah dalam dunia ni mak kata. Semua orang kan menang!"
Sambil memuncungkan mulutnya sedepa.

"Ha ah ha ah.. Betul jugak tu. Maaflah. Abang menang pakai baju dulu, tiha menang keluar bilik air dulu, fahmi menang pakai pampers dulu! Hahaha.."

Barulah semuanya tersenyum gembira sambil bertepuk tangan.

Senyum...

#jdtblogger #teambloggerjohor

Follow @khadijah_gani