رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Khamis, 26 Februari 2015

Surirumah dan kerjaya di luar rumah

Februari 26, 2015 2 Comments



Saya tidak menyangka sama sekali yang saya akan mempunyai kerjaya lain di luar rumah selepas 7 tahun membina kerjaya sendiri dari rumah. Sungguh, ia adalah dua perkara berbeza apabila kita memperkatakan kerja dari rumah & cipta dan bina kerjaya dari rumah.

Subhanallah! Saya berpeluang merasai perbezaannya.

Allah jualah sebaik-baik Perancang.


Rutin hidup yang baru ini agak mencabar buat saya. Jujur kata, saya ini umpama 2 dalam 1 atau boleh jadi 3 dalam 1. Boleh jadi juga 4 dalam 1! Haha..

Saya dapat merasakan tahap kehidupan saya ini melalui fasa-fasanya tersendiri.


Sabtu, 21 Februari 2015

Pilih kata

Februari 21, 2015 0 Comments


Pagi tadi sedang asyik menyiapkan Ebook, terdengar dialog permainan antara Fathi (5 tahun) dan Fatihah (4 tahun).

"Kamu kenapa saya telefon tak angkat?"

"Oh, kamu ada telefon saya? Bateri telefon saya dah rosak agaknya."

"Kalau macamtu kamu kena beli bateri baru."

"Baiklah. Saya akan beli bateri yang baru. Tapi bateri ini harganya tidak diraikan.."

Saya terpana!

"Harga tidak diraikan?"

Saya bertanya kepada Fathi apa maksud harga yang tidak diraikan?

DIa segera menutup mukanya. Tak sangka emaknya ini memasang telinga walaupun sedang bekerja.. Hehehe...

Saya perasan sesuatu. Anak-anak sudah mula pandai memilih perkataan.

Contoh lain, mereka tidak menggunakan lagi perkataan "marah-marah". Mereka menggunakan perkataan "nasihat". Adakalanya, perkataan yang tidak saya ajarkan atau sesiapa ajarkan. Ianya satu perkataan yang sangat indah lagi sungguh positif! Subhanallah..

Tak kira apa jua situasi ibubapa bersama anak-anak terutamanya ketika di dalam kemarahan, telan ayat yang mahu keluar dari mulut. Pilihlah perkataan.

Inilah yang saya kongsikan di dalam Ebook ini.


Mode : Sedang bertungkus lumus menyiapkan Ebook "Mendorong Anak/Pelajar Suka Membaca al-Quran" yang akan dilancarkan pertama kalinya dan akan diberikan percuma kepada para tetamu hari Sabtu ini di Batu Pahat. Mari kita bedah Ebook!


‪#‎senibercakapdengananakkecil‬

Dari peti soalan

Februari 21, 2015 0 Comments

Puan Tanpa Nama (8 Januari),

Kehidupan kita akan berubah dengan adanya anak kecil yg dianugerahkan oleh Allah. Ia bukan sekadar anugerah malah ia sebenarnya AMANAH!

Selagi puan tidak menyatakan hak sebenar anak puan itu dengan menjelaskan yg sebenar, saya khuatir selama mana hidup puan di dunia ini hingga akhirat tidak dapat ketenangan lagi menenangkan. Ini kerana ketenangan itu sendiri adalah kebenaran.

Maka, apakah faktor yg menyebabkan puan takut akan menyatakan kebenaran?

Takut diceraikan semula dan kehilangan suami yg baik? Atau takut kehilangan teman lama yg baik? Atau kemarahan ibubapa/keluarga? Atau hilang tempat bergantung? Atau semua sekali seperti di atas?

Ada satu kisah yg pernah berlaku di zaman Nabi Muhammad s.a.w.

Berselawatlah!

Februari 21, 2015 0 Comments

Maulid ar Rasul.

Dialog di pagi hari 12 Rabi'ul awwal.

"Abang dan fatihah tahu tak harini hari apa?"
"Entah. Tak tau.." (sambung bermain)
"Harini ialah hari ulangtahun kelahiran Rasulullah! Hari apa abang?"
"Hari kelahiran Rasulullah? Hari apa mak?"
"Ulangtahun kelahiran. Birthday lah. Hmmm, mak nak tanya abang lah.. Agak agak macamana kita nak sambut birthday Nabi kita?"
"Hmm... Entahlah.. Abang pun taktau."
"Ok. Kalau abang punya birthday biasanya abang sambut macamana? Mak selalu buat apa?"
Tiba tiba fatihah mencelah.
"Mesti ada kak bi!"
"Betul! Kak bi tu siapa?"
"Kak bi tu kak bi lah. Nanti abang satu sekolah dengan kak bi."
"Iya.. Betul.. Kak bi tu anak yatim. Abah dia dah meninggal dunia. Dia duduk dengan mak dia je."
"Ha ah.. masa abang kecik kecik sangat dulu abah dia ada lagi kan. Lepastu abah dia dah meninggal.
Sekarang, dia ada cuma kak shasha, kak misah, kak reena. Itu je."

(Haha.. Tergelak dengar dia menyebut nama ibunya kak bi dengan panggilan "kak" juga).

"Oh, abang ingat eh abah dia! Itulah.. Rasulullah sayang sangat dengan anak yatim. Nanti dalam syurga Rasulullah akan duduk dengan semua anak yatim rapat rapat sangat. Jadi, abang rasa kalau Rasulullah sayang anak yatim maksudnya kita pun kena....?"
"Kena sayang anak yatim."
"Tiha dengan abang rasa macamana kita boleh buat baik dengan anak yatim? Apa yg selalu nenek buat dengan anak yatim ramai ramai haritu?"
"Bagi makan!"
"Tepat sekali! Bagi makan kat anak yatim salah satu cara kita buat baik kepada orang yg paling Rasulullah sayang. Mudah mudahan, kita jugak boleh duduk rapat dengan Rasulullah sama sama anak yatim dalam syurga nanti."
"Ooooo... Jadi kita kena belanja kak bi makan."
"Iya... Tapi sebelum tu kita kena selawat sama sama dulu. Macamana selawat?"

Masing masing bangun dan mula bermarhaban.


********************************

Allahumma solli 'ala muhammad wa 'ala alihi wasohbihi wasallam.

Hari ini saya tersedar akan sesuatu.

1. Selawat bukan hanya setakat copy paste dan forward di WhatsApp atau di FB.

2. Selawat juga bukan terhenti setakat perarakan dan semangat di pagi hari.

3. Ajarilah anak kecil berselawat. Berselawatlah bersama sama anak anak di rumah dengan bersemangat dan gembira! Bukan sekadar menaip, forward mahupun copy paste di media sosial.

‪#‎senibercakapdengananakkecil‬

#jdtblogger #teambloggerjohor

Follow @khadijah_gani