Sabtu, 21 Februari 2015

Pilih kata



Pagi tadi sedang asyik menyiapkan Ebook, terdengar dialog permainan antara Fathi (5 tahun) dan Fatihah (4 tahun).

"Kamu kenapa saya telefon tak angkat?"

"Oh, kamu ada telefon saya? Bateri telefon saya dah rosak agaknya."

"Kalau macamtu kamu kena beli bateri baru."

"Baiklah. Saya akan beli bateri yang baru. Tapi bateri ini harganya tidak diraikan.."

Saya terpana!

"Harga tidak diraikan?"

Saya bertanya kepada Fathi apa maksud harga yang tidak diraikan?

DIa segera menutup mukanya. Tak sangka emaknya ini memasang telinga walaupun sedang bekerja.. Hehehe...

Saya perasan sesuatu. Anak-anak sudah mula pandai memilih perkataan.

Contoh lain, mereka tidak menggunakan lagi perkataan "marah-marah". Mereka menggunakan perkataan "nasihat". Adakalanya, perkataan yang tidak saya ajarkan atau sesiapa ajarkan. Ianya satu perkataan yang sangat indah lagi sungguh positif! Subhanallah..

Tak kira apa jua situasi ibubapa bersama anak-anak terutamanya ketika di dalam kemarahan, telan ayat yang mahu keluar dari mulut. Pilihlah perkataan.

Inilah yang saya kongsikan di dalam Ebook ini.


Mode : Sedang bertungkus lumus menyiapkan Ebook "Mendorong Anak/Pelajar Suka Membaca al-Quran" yang akan dilancarkan pertama kalinya dan akan diberikan percuma kepada para tetamu hari Sabtu ini di Batu Pahat. Mari kita bedah Ebook!


‪#‎senibercakapdengananakkecil‬

Dari peti soalan


Puan Tanpa Nama (8 Januari),

Kehidupan kita akan berubah dengan adanya anak kecil yg dianugerahkan oleh Allah. Ia bukan sekadar anugerah malah ia sebenarnya AMANAH!

Selagi puan tidak menyatakan hak sebenar anak puan itu dengan menjelaskan yg sebenar, saya khuatir selama mana hidup puan di dunia ini hingga akhirat tidak dapat ketenangan lagi menenangkan. Ini kerana ketenangan itu sendiri adalah kebenaran.

Maka, apakah faktor yg menyebabkan puan takut akan menyatakan kebenaran?

Takut diceraikan semula dan kehilangan suami yg baik? Atau takut kehilangan teman lama yg baik? Atau kemarahan ibubapa/keluarga? Atau hilang tempat bergantung? Atau semua sekali seperti di atas?

Ada satu kisah yg pernah berlaku di zaman Nabi Muhammad s.a.w.

Berselawatlah!


Maulid ar Rasul.

Dialog di pagi hari 12 Rabi'ul awwal.

"Abang dan fatihah tahu tak harini hari apa?"
"Entah. Tak tau.." (sambung bermain)
"Harini ialah hari ulangtahun kelahiran Rasulullah! Hari apa abang?"
"Hari kelahiran Rasulullah? Hari apa mak?"
"Ulangtahun kelahiran. Birthday lah. Hmmm, mak nak tanya abang lah.. Agak agak macamana kita nak sambut birthday Nabi kita?"
"Hmm... Entahlah.. Abang pun taktau."
"Ok. Kalau abang punya birthday biasanya abang sambut macamana? Mak selalu buat apa?"
Tiba tiba fatihah mencelah.
"Mesti ada kak bi!"
"Betul! Kak bi tu siapa?"
"Kak bi tu kak bi lah. Nanti abang satu sekolah dengan kak bi."
"Iya.. Betul.. Kak bi tu anak yatim. Abah dia dah meninggal dunia. Dia duduk dengan mak dia je."
"Ha ah.. masa abang kecik kecik sangat dulu abah dia ada lagi kan. Lepastu abah dia dah meninggal.
Sekarang, dia ada cuma kak shasha, kak misah, kak reena. Itu je."

(Haha.. Tergelak dengar dia menyebut nama ibunya kak bi dengan panggilan "kak" juga).

"Oh, abang ingat eh abah dia! Itulah.. Rasulullah sayang sangat dengan anak yatim. Nanti dalam syurga Rasulullah akan duduk dengan semua anak yatim rapat rapat sangat. Jadi, abang rasa kalau Rasulullah sayang anak yatim maksudnya kita pun kena....?"
"Kena sayang anak yatim."
"Tiha dengan abang rasa macamana kita boleh buat baik dengan anak yatim? Apa yg selalu nenek buat dengan anak yatim ramai ramai haritu?"
"Bagi makan!"
"Tepat sekali! Bagi makan kat anak yatim salah satu cara kita buat baik kepada orang yg paling Rasulullah sayang. Mudah mudahan, kita jugak boleh duduk rapat dengan Rasulullah sama sama anak yatim dalam syurga nanti."
"Ooooo... Jadi kita kena belanja kak bi makan."
"Iya... Tapi sebelum tu kita kena selawat sama sama dulu. Macamana selawat?"

Masing masing bangun dan mula bermarhaban.


********************************

Allahumma solli 'ala muhammad wa 'ala alihi wasohbihi wasallam.

Hari ini saya tersedar akan sesuatu.

1. Selawat bukan hanya setakat copy paste dan forward di WhatsApp atau di FB.

2. Selawat juga bukan terhenti setakat perarakan dan semangat di pagi hari.

3. Ajarilah anak kecil berselawat. Berselawatlah bersama sama anak anak di rumah dengan bersemangat dan gembira! Bukan sekadar menaip, forward mahupun copy paste di media sosial.

‪#‎senibercakapdengananakkecil‬

Percepatkan pernikahan anak.

Saya tak pasti ini bulan apa.. Dalam masa 24 jam saja saya menerima 3 emel dan 1 private message yg berkaitan mengandung luar nikah.. Alla...