رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Selasa, 18 November 2014

Anak kecil dan panggilan 'magic'.

November 18, 2014 0 Comments
 Saya banyak belajar daripada anak-anak kecil.

Bermula dengan anak saudara saya, Dariyyah Husna (3 tahun). Pada satu hari, Fathi (5 tahun) memarahi adiknya Fatihah (4 tahun) ketika bermain bersama.

Fatihah seperti biasa akan tersentap dan mula mahu menangis.

Tiba-tiba, saya terdengar Dariyyah berkata, "Janganlah marah Ikan payung..."

Dan saya terus........ :))))))))))


Boleh merasai perubahan hormon yg ketara di situ. Sedang kita sibuk dengan urusan yg perlu diselesaikan segera, dan terasa sedikit tertekan apabila anak-anak dan anak bergaduh, terus luluh hati dan seluruh jiwa mendengar perkataannya.

Daripada kita terasa mahu 'panas' terus jadi 'sejuk' lagi mendamaikan..!

Sejak itu, saya terus menangkap kata-kata tersebut sebagai moto kami anak beranak.

Jika ada anak yg mula merajuk atau marah, saya katakan,

"Janganlah marah Intan Payunggggg...."

"Janganlah merajuk Intan Payung fatihah.."

Mereka terus tertawa dan tersenyum. Tak jadi teruskan marahnya atau merajuknya.

Di lain hari, jika saya hanya meninggikan suara sedikitpun (baru rasa nak marah) Fatihah pula segera berkata,

"Janganlah marah Intan payung mak yg comelllll..."

Hihihi... Terasa sungguh comel!


Kini, saya dan anak-anak ada panggilan khas yg tersendiri.

Sabtu, 1 November 2014

Cabaran Fokus bagi Surirumah (Anak mengganggu ketika bersolat)

November 01, 2014 1 Comments

Dari peti soalan :

Assalamualaikum sis, mohon bantu saya boleh? Saya suri rumah sepenuh masa menjaga 3 org anak umur 6, 3.5 & 1.4 tahun... sejak saya berhenti kerja, saya byk mbace di blog sis ttg kehidupan rumah tgga dgn mengurus serta mdidik anak2 kecik dsbg.. saya seronok mengikutinya.. terima kasih.. cume saya ade masalah ttg solat saya.. saya sukar mendpt solat yg tenang dgn keadaan anak2 kecil yg bermain dn adakala merengek2 menarik kain telekung.. berbaring di sejadah.. bergaduh.. bimbang anak kecil memanjat tangga.. kdg2 saya was was dgn solat sy diterima atau tidak? Menunaikan dlm keadaan tergesa2.. adakala terpaksa berhenti lama bila anak mengganggu pergerakan solat.. saya jd risau sia sia saya solat kalau x diterima..dn kdg2 geram n marah dgn anak2.. biasenye solat zohor dn asar sy sering terganggu dn terlewat.. dn azam saya utk menunaikan dhuha pun x tercapai dek mengenangkan perangai dn kerenah anak2.. anak yg umur 6 tahun slalu ikut saya solat.. tp yg si 3.5 pula sering ganggu si kakak solat.. lalu bergaduh waktu sy sedang solat.. si kecik lagi.. aduiii.. kdg2 rase down sgt2 dn berdoa biarla anak2 ni cpt besar.. hihi mohon bg pandangan dn nasihat sis... hmm saya minta persoalan sy ini tak perlulah di sharekan memandgkan adakala saya pula terfikir soalan saye ni yg mcm keanak2an.. hihi thanks sis..

Ok xpela puan.. nak share pun x kesah la sbb puan rase soalan ni x la nampak 'pelik' dn mmg biase terjadi pada org lain.. sy ingatkan sy je yg alami masalah mcm ni sbb sy ni 'pelik' sket.. x blh tinggal anak lama sbb sy slalu mmbayangkan bende2 yg buruk blaku.. sy slalu was was.. risau.. mcm tu la.. hehe bile saye ceritakan pada suami sy dia kate sembahyang je.. biarkan anak2 sekejap.. sy buat juga tp hati x tenang.. risau..2 hari lepas saya belikan telekung utk anak saye yg 3.5 tahun.. jadinye tak la dia ganggu kakak dia ikut solat ngan saye sbb dia pun ikut skali solat.. yg si kecik pulak buat hal.. haishh.. pening kpala.. hihi ingatkan jd suri rumah ni senang.. rupenye susah juga ye.. xde mase utk diri sendiri.. waktu bekerja dulu mase makan, buang air, solat x diganggu pun.. bile dah x keje kene pulak berdepan situasi camni..


#jdtblogger #teambloggerjohor

Follow @khadijah_gani