رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Jumaat, 19 September 2014

Mengajar mengaji anak kecil

September 19, 2014 0 Comments

Sebenarnya, inilah perkara utama yg mahu saya kongsikan kepada ibubapa/pengajar al-Quran yg lain. Namun, proses penerbitan buku "Mendorong anak suka membaca Al-Quran" ini memakan masa sejak dekat 1.5 tahun dan bakal mengambil masa agak lama lagi, saya tak pasti.

Pagi ini pula mendapat soalan dari peti emel.

Soalan :
As-salam puan ,

Untuk tahap umur anak saya 6 tahun ..perlukan saya tekan tajwid ketika mengajarnya. Saya dapat lihat anak saya semakin jauh hati untuk membacanya . Di tadika dia dimarahi ..saya kesian sangat...saat ini dia masih membaca qiraati 3 ...guru tadika mengatakan yang anak saya agak ketinggalan dalam qiraati .

Saya nak anak saya suka mengaji dan tidak bosan ....saya taktau apa yang harus saya lakukan . Kalau suami ajar mengaji anak saya mmg menangis dan membaca dengan terpaksa kerana dirotan ...

Tolong puan ...bantu saya ...saya nak betulkan keadaan sebelum terlambat ...
TQ

Rabu, 10 September 2014

Anak kecil bermasalah?

September 10, 2014 0 Comments

Sudah lama soalan ini diperap. Maaf kerana ambil masa yg lama sebelum saya beroleh kekuatan dan buah fikiran untuk menjawab.

Ini adalah soalan daripada seorang sahabat saya. Kawan-kawan lama termasuk ahli keluarga saya memanggil saya "Kak dah".

Tanpa edit, moga perkongsian ini bermanfaat sesama kita. Juga diharapkan mereka yg lebih berpengalaman (sebagai ibu tunggal) juga boleh berkongsi tips dengan sahabat saya ini.





Soalan : Assalamualaikum kak dah....nk mintak tlg jasa baik kak dah...nk mintak khidmat nasihat psl ank2 ni.dh baca ayt suci sblm tdo,ya latif.surah toha n mcm2 lg setiap kali sblm tdo dh bisikkn perkara baik2 kt telinga mereka berdua.mcm ni kak dah.kte tw perkara mcm ni kne sabar dan lambat laun Allah makbulkn.cuma skrg ni perkara dh jd makin teruk pulak. Tw la perangai ank no 2 kn...mmg agk lain mcm tantrum n mcm2 lg..slalu menyakitkn ati si kakak ni.kakak umur 7.adek umur 3.dua2 pempuan. Mlm td kte baru pas iron bju, kakak nk try iron bju sdri jd die amek iron yg dh off tu die wt gosok2 kain alas td...mse tu kte kt dapur cuci botol susu lps iron bju.pastu ttibe si adek yg tgh tdo meraung die pgg tgn die ckp darah2 tp mata die x bkk...kte tgk tgn die xde pape pn...kte peluk2 die tnye npe...igt die mengigau ke. Dlm ati takut ada gangguan ke sbb sblm ni pnh ada org cuba nk anta2 bnda x elok n si adek sorg je yg bley nmpk,mungkin sbb die bdk kcik lg...tp pg ni,bila bgn tdo kte tgk tgn die melepuh.rupe2 nye si kakak mlm td iron tgn adek tu.kte tw luka tu disebbkn iron sbb kte pn pnh terkena iron mse skolah dlu.bile kte tnye,npe kakak iron tgn adek?akk x sengaja ke?die geleng...abes tu npe iron tgn adek.die diam je.pastu die ckp die xnk bgtw.adui pening jp.tp kte wt cool je.dlm ati nk tgu smpy die gtw sdri.tp sbnrnye x saba nk tw npe die iron tgn adek die.last2 kte ckp cmni kt kakak,kalau akk xnk gtw xpe.nnt malaikat gtw umi jgk...die trus diam.kte x tw nk wt cmne lg kak dah .x nk bg dorg asyk bertengkar jr..doa x putus utk dorg supaya syg menyayang.tlg kak dah bg kte jalan atau cara utk tlg kte.kte agk stress.dgn kje.ank2 yg asyk bercakar ari2.tmbhn pula,kte ibu tunggal.tlg ea kak dah bg cadangan.kte xnk mrh2 dorg kalau bley.tp kalau smpy tahap melampau tu kte marah n hanger jgk.


Label

#jdtblogger #teambloggerjohor