رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Rabu, 25 Disember 2013

Anak manja?

Disember 25, 2013 0 Comments

Soalan :

As Salam Puan Khadijah.

Nak tanya. Saya sekarang bertunang dengan duda anak dua. Tapi yang tunang saya jaga cuma anak dia yang nombor dua. Perempuan.

Awal2 dulu okay. Tak ada masalah. Tapi sekarang bila dia dah terlampau manja dengan papa dia, tak pernah ditegur bila buat salah, tak pernah dipukul bila buat salah, dia jadi makin degil. Sampai apa yang saya cakap pun dia tak nak dengar sebab dia tau papa dia akan back up dia. Saya memang jenis yang kurang sabar bila tengok budak berlari-lari dekat kedai makan ni.

Makan pulak mesti nak ayam goreng atau telur goreng. Kadang-kadang saya belikan ikan goreng, dia tak makan pula. Mee goreng pun tak makan. Pendek kata setiap kali makan mesti nak nasi putih dengan ayam goreng/telur goreng sahaja. Berkuah pun tak nak. Sayur? Lagilah dia tak nak. Pernah tunang saya suruh juga dia cuba rasa carrot. Menangis-nangis tak nak makan.

Jawapan :

Anak perempuan no.2 memang ada perangai tertentu. Nak2 kalau atas dia abang dan dia lain jantina. Cuma, ada beberapa perkara yg perlu disemat dalam hati untuk berhadapan dengan anak kecil ni. Ia bukan isu manja atau tidak. Atau bukan juga isu perlu garang atau tidak.

1. Anak kecil akan sentiasa berasa keseorangan dan sunyi bila dia seorang diri samada terpisah dari adik beradik lain atau belum dapat adik lain. Ini kerana dia semakin membesar, dia perlukan teman bermain. Sama seperti kita juga yg dewasa. Itu lumrah manusia. Bila dia dah bosan, dia akan banyak buat perangai utk dapatkan perhatian. Inilah yg dia mahu ibubapanya tahu tapi dia tak pandai memberitahu.

Selasa, 3 Disember 2013

Sindrom anak kedua

Disember 03, 2013 0 Comments

Kebanyakan ibubapa sangat mempercayai sindrom anak nombor 2. Saya pernah membacanya, memang ada kebenarannya. Namun, saya tidak mahu terlalu mempercayainya. Sehinggalah saya bertemu cara / teknik yg baru ini.

Fathi (4 tahun) jika ditegah lebih senang mengikut.

Fatihah pula (3 tahun) apabila ditegah makin suka buat lagi. Tak boleh cakap 'jangan', itulah yg akan dibuatnya berulangkali dan kemudian menyegih, ketawa dan berlari menyelamatkan diri.

Satu hari, Fatihah mengetuk-ngetuk pintu bilik atoknya dengan sikat. Bising! Atok dan neneknya mahu tidur berehat. Adiknya, Fahmi yg demam pula baru saja terlena setelah lama saya berjalan-jalan dalam rumah menidurkannya. Kalau ikutkan hati, memanglah mahu rampas saja sikat itu dan suruhnya senyap. Atau menengking dan memarahinya jangan bermain dengan sikat atau dengan pintu.

Saya tarik nafas dalam-dalam. Berfikir sejenak.. Jika saya jadi Fatihah...

Anak kuat merajuk.

Disember 03, 2013 0 Comments
Dari peti soalan.

Soalan : salam khadijah..apa kaba?dl mula2 ingt khadijah kakak,upanya sy yg akak.mentaliti ni,kalo org lbh 1 ank,ingt lbh tua dr akak.pngl je k.emy.sbnrnya nk minta tips dr khadijah nk atasi hal ank yg cpt merajuk dn kck ati..bole share?


Jawapan : Sebenarnya, saya pun tak tahu nak tulis bagaimana. Anak-anak saya juga boleh tahan juga merajuknya. Hmm, saya pun baru perasan, dulu memang kuat merajuk. Sekarang, sudah kurang sikit.

Si abang Fathi (4 tahun) kalau merajuk dulu suka masuk bilik. Sikit-sikit masuk bilik. Kalah anak perempuan saya Fatihah (3 tahun). Tiap kali dia masuk bilik saya tepuk dahi sekuat mungkin! Aduhaiii, apa nak jadi anak laki aku ni..Dalam hati.hehe..

Fatihah pula kalau merajuk akan diam sekejap. Diam daripada biasa. Lepas tu, dia akan mengamuk! Habis semua barang dibaling dan dilemparnya ke lantai sambil menjerit. Makin dekat, makin dipujuk makin kuat jeritannya sambil menghentak-hentak kaki..hehe..

Label

#jdtblogger #teambloggerjohor