Khamis, 5 September 2013

Anak bergaduh




Dari peti soalan :

Assalamaualaikum.. puan , bila baca kisah puan n anak-anak.. rasanya saya perlu bertanya dari pengalaman dan ilmu puan yg ada anak sampai 4 orang.... dulu saya suka menulis blog tentang kami anak beranak.. time tu dugaan menjadi ibu tak seteruk sekarang... saya ada sepasang anak... bila anak kedua lahir ( mulanya ok)... tapi bila yang kedua semakin membersar ( mereka kerap bergaduh ... kadang-kadang bila ada sedara datang pun mereka bergaduh teruk ( si adik  kacau abang)... kemuadian si abang naik marah n sebaliknya( sejak tu saya cepat naik marah... dulu tak seteruk sekarang rasanya.....ada saja benda yang mereka nak gaduhkan dan sama seperti puan saya tak suka nak marah ( sebb tau salah ).... saya tertekan sendiri.... macamana agaknya saya nak redakan pergaduhan mereka dgn cara yang betul? harap puan dapat memberi sedikit tunjuk ajar dari pgalaman puan.


Jawapan :

Waalaikumussalam puan yg dirahmati Allah.

Anak-anak memang begitu. Jika berdua memang mereka akan bergaduh berdua. Jika merempat atau berenam, mereka akan bergaduh dengan semua sekali adik beradiknya..hehe.. Namun, saya tak nafikan cubaannya memang lebih banyak dan mencabar lagi-lagi pada anak nombor dua. Kebanyakannya memang begitulah lumrahnya.

Saya bukanlah arif dalam bidang ini. Pengalaman pun baru 3 orang anak. Dan anak saya yg dua orang itu pun kerap bergaduh juga. Yang kecil ni pun hanya menunggu 'masa' mahu join sama hehe..

Apa yg saya buat ketika anak saya bergaduh?

1. Biarkan mereka bergaduh. Perhatikan dari jauh bagaimana mereka menyelesaikan sendiri masalah mereka.

Percepatkan pernikahan anak.

Saya tak pasti ini bulan apa.. Dalam masa 24 jam saja saya menerima 3 emel dan 1 private message yg berkaitan mengandung luar nikah.. Alla...