Khamis, 15 Mac 2012

Nilai menjadi ibu ayah.


Menjadi ibubapa yang baik seterusnya dapat membentuk satu keluarga yang penuh dengan kasih sayang dan mempunyai ketenangan merupakan impian semua ibubapa di dunia. Agak-agak ada tak orangtua yang berfikir, biarlah apapun nak jadi dengan anak aku ni. Asalkan dia cukup makan pakai dah memadai.

Persoalan utama. Bagaimana keluarga yang harmoni ini dapat dibentuk jika tunggak utamanya tidak terbentuk terlebih dahulu? Adakah ia boleh terbentuk dengan sendirinya tanpa berbuat apa-apa mahupun tanpa sebarang usaha? Ataukah harus berfikiran begini. 'Aku dulu pun bukan baik sangat nak didik anak jadi baik pulak hipokritnya aku!'. Hanya kerana masa silam kita yang tidak baik maka hari muka kita juga tetap akan menjadi seperti diri kita yang tak mampu berubah menjadi baik walaupun status sudah bertukar menjadi seorang ibu?

Benarlah apa yang Islam gariskan. Jika mahukan penyambung zuriat kita yang baik maka pilihlah ibunya yang baik terlebih dahulu.

Persoalan utama, adakah semestinya hanya yang baik sahaja yang akan melahirkan seterusnya dapat mendidik anak-anak dengan baik?

Percepatkan pernikahan anak.

Saya tak pasti ini bulan apa.. Dalam masa 24 jam saja saya menerima 3 emel dan 1 private message yg berkaitan mengandung luar nikah.. Alla...