Jumaat, 23 September 2011

Bahagiakah anak kita?

Petang tadi saya tertengok pula satu dokumentari yang sangat menarik lagi berinformasi! Saya mengikut gerak hati untuk melihat channel #731 Astro BioChannel. Tajuknya saya lupa pula. Saya tengok pun sudah separuh jalan. Tapi saya tak sabar untuk berkongsi dengan ibubapa lain di luar sana apa yang saya peroleh.

Dalam rancangan tu, mereka menemubual beberapa jenis keluarga dengan masalah anak-anak serta pengurusan rumahtangga masing-masing. Mereka membuat penyelidikan untuk melihat sejauh mana kebahagiaan anak kecil itu dapat dilihat dan dikesan sejak awal. Saya kongsikan apa yang saya dapat.

Keluarga ini pada awalnya (semasa anak 2 dan sedang mengandung yang ke-3) sangat bahagia walaupun suaminya seorang disleksia dan kedua-duanya tidak bekerja. Semasa temubual si isteri baru saja mendapat pekerjaan. Selang beberapa bulan setelah bayi ketiga dilahirkan baby Charlotte, berusia 5 bulan, mereka melihat kembali kondisi keluarga ini.

Si ibu ini seorang yang suka bekerja di luar. Katanya, dengan keluar dari rumah dan berjumpa orang ramai membuatkan dirinya dapat melupakan seketika rengekan dan hiruk pikuk anak-anak yang sangat merimaskannya. Konflik antara dia dan suami pula menjadi semakin teruk kerana suaminya tidak dapat bekerja seperti orang lain dan akhirnya suaminya yang lebih selesa menjadi surirumah, menjaga anak-anak. Sehinggalah klimaks konflik ini pada satu hari si suami keluar minum bersama kawan-kawannya dan pulang lewat malam dan si ibu menjadi sangat berang apabila dia terpaksa menjaga anak-anak untuk sehari suntuk. Mereka bergaduh besar sehingga mengancam untuk membunuh suaminya. Sebelum itu pun mereka sentiasa bergaduh setiap hari hingga mereka tidak boleh berjumpa lagi dan tak boleh memandang antara satu sama lain! Anak-anak diletakkan di tepi jalan saja apabila masa penjagaan bertukar di antara mereka.

Lalu ujian pemerhatian di makmal dilakukan.

Percepatkan pernikahan anak.

Saya tak pasti ini bulan apa.. Dalam masa 24 jam saja saya menerima 3 emel dan 1 private message yg berkaitan mengandung luar nikah.. Alla...