Isnin, 12 September 2011

Istighfar dan teruskan berdoa.

Petang tadi secara tidak sengaja saya terbuka Astro Oasis rancangan Ar-Rayyan bersama Dr. Fatma El-Zahra. Sudah bertukar wajah. Sudah musim ke-3. Saya tahu itulah yang terbaharu.

Saya ni bukanlah punya masa yang banyak sangat untuk menonton tv walaupun saya bekerja di rumah. Namun, tiap kali saya punya kemusykilan atau ada ketika saya perlukan 'refreshment' untuk diri saya tiap kali tu jugak bagai ada seru untuk bertindak atau berbuat sesuatu ke arah apa yang saya perlukan.

Jadi, saya tertengok Ar-Rayyan tu pun sudah separuh jalan barangkali. Saya tak pasti. Ayat pertama yang menangkap saya untuk terus khusyuk mendengar baris ayat seterusnya ialah (sila baca ikut intonasi Dr. Fatma bercakap ye) ;

"Kalau ada benda yang kita mahu tapi tak dapat, bermakna kita ada dosa dengan Allah yang kita tak selesaikan lagi. Atau kita ada dosa dengan makbapak kita. Kerana itu Nabi Muhammad s.a.w. ajarkan kita istighfar untuk kita amalkan iaitu dipanggil Penghulu Istighfar.


Kena tahu maksud : 
Allahumma, Engkau adalah Tuhanku, tidak ada Tuhan selain Engkau, Engkau yang menciptakan dan aku abdiMu dan aku berada dalam perjanjian denganMu, ikrar kepadaMu (yang akan kulaksanakan dengan) segala kemampuanku, dan aku berlindung padaMu dari kejahatan apa-apa yang telah aku lakukan, aku mengakui dosaku, maka ampunilah aku kerana tidak ada yang boleh mengampuni dosa-dosa kecuali Engkau.
Kalau kita faham maksudnya MasyaAllah, kita akan selalu mengakui dosa-dosa kita dan mintak ampun dari Allah. Kita manusia, mustahil kalau kita tak ada buat dosa. Cuma kita sadar atau tak saja. Kadan-kadan, kita buat dosa dengan mak bapak, kita tak sadar, sebab tu kita susah dapat apa yang kita mahu! 

Percepatkan pernikahan anak.

Saya tak pasti ini bulan apa.. Dalam masa 24 jam saja saya menerima 3 emel dan 1 private message yg berkaitan mengandung luar nikah.. Alla...