رَبِّ هَبْ لِي حُكْمًا وَأَلْحِقْنِي بِالصَّالِحِينَ

Wahai Tuhanku, berikanlah daku ilmu pengetahuan ugama, dan hubungkanlah daku dengan orang-orang yang soleh

وَاجْعَلْ لِي لِسَانَ صِدْقٍ فِي الْآخِرِينَ

Dan jadikanlah bagiku sebutan yang baik (nama yang harum) dalam kalangan orang-orang yang datang kemudian

وَاجْعَلْنِي مِنْ وَرَثَةِ جَنَّةِ النَّعِيمِ

Dan jadikanlah daku dari orang-orang yang mewarisi Syurga Jannatun-Naiim

وَلَا تُخْزِنِي يَوْمَ يُبْعَثُونَ

Dan janganlah engkau hinakan daku pada hari makhluk-makhluk dibangkitkan hidup semula -

يَوْمَ لَا يَنْفَعُ مَالٌ وَلَا بَنُونَ

Hari yang padanya harta benda dan anak-pinak tidak dapat memberikan pertolongan sesuatu apapun

إِلَّا مَنْ أَتَى اللَّهَ بِقَلْبٍ سَلِيمٍ

Kecuali (harta benda dan anak-pinak) orang-orang yang datang mengadap Allah dengan hati yang selamat sejahtera

وَأُزْلِفَتِ الْجَنَّةُ لِلْمُتَّقِينَ

Dan (pada hari itu) didekatkan Syurga bagi orang-orang yang bertaqwa

(Surah ash-shua'ra)

Khamis, 30 Oktober 2008

Artikel terbaik ialah..

Oktober 30, 2008 0 Comments
Tengah bongkar balik artikel2 lama dalam blog fs tadi..terjumpa pulak artikel ni..lama betul! Tahun 2006 saya menulisnya..Dan hari ni dalam WHI TV3 tajuknya 'beban wanita bekerjaya'.Amat bertepatan skali dgn artikel yg dah lama saya tulis ni..Isu ni sudah agak lapuk!

Saya copy,paste balik tulisan saya.Boleh tgk juga di 'Khazanah Friendster' saya..

9 Ogos 2006

Dalam Utusan Malaysia hari ni,10 0gos,dalam ruangan "mengapa saya pilih Islam"..Aminah Assilmi..amat menarik perhatian saya..inilah yg dikatakan org bkn Islam yg nak masuk Islam buat penyelidikan terlebih dahulu lbh bijak dan berbaloi drpd org Islam yg keluar Islam secara membuta tuli..niat awalnya nak membawa smua org Islam dlm kelasnya utk menganut agama Kristian dan mahu membuktikan yg Islam ini palsu semata telah membawa beliau menjadi seorg hamba Allah yg sempurna.Kalah Sisters in Islam..

Apa yg plg menarik yg saya ingin kongsi di sini ialah pendapatnya....

" ...wanita Islam tidak mempunyai had tertentu untuk melibatkan diri dlm bidang profesional.Tetapi, profesion yg plg tinggi martabatnya ialah menjadi ibu kerana peranannya dlm membentuk generasi masa depan..."

Akhirnya....ada juga seorg manusia yg memahami dan menyokong pendapat saya selain mak..Org melayu kata,org prmpuan blaja tinggi2 pn akhirnya ke dapur..adakah ayat ini 1 penghinaan utk kaum wanita yg berpelajaran?

Semua org mesti akan mengatakan penat blaja tinggi2 last2 dok rumah jd surirumah sepenuh masa,tak bekerja.1 tindakan yg merugikan!klu mcm tu baik tak payah blaja..1 ayat yg amat2 cliche bunyinya..

Org melayu khasnya slalu shj berfikir begini..blaja sampai masuk U.dah pandai,klua,keje bgs2 dpt gaji besar,hidup mewah,dan anda pasti bahagia..

Soalan sy..kemewahan = bahagia? rumah besar + poket tebal = bahagia? keluarga + petik jari smua dpt = bahagia? yg plg penting.. suami isteri bekerja, anak hantar sekolah yg terbagus dlm M'sia + kewangan yg amat kukuh = bahagia? semestinya kah?

Apa itu kebahagiaan? Apa itu kejayaan? perlu didefinasikan skali lg BUKAN mengikut mentaliti yg dominan pd masa kini.kerana mentaliti masyarakat skrg seakan virus yg sdg merebak dan hanya akan membuatkan manusia hidup dlm jati diri yg salah dan naif.Hidup dlm 1 tatacara hidup yg menyeleweng dr unjuran Islam sebenar..sedar tak sedar,tapi itu hakikat mentaliti masyarakat skrg yg sdg merebak..

Saya berpendapat,takde slhnya jika setelah berkahwin kaum wanita duduk di rumah mendidik anak2..surirumah bkn lg perlu dilihat sbg kaum yg lemah dan kaum yg tidak berpelajaran..sudah tiba masanya kita melihat yg menjadi ibu itu adalah 1 profesion yg plg tinggi martabatnya..dan bkn maksud sy menjadi surirumah yg hanya pandai goyang kaki shj tetapi menjadi surirumah yg pandai mendidik anak2 serta berupaya menjana pendapatan sendiri hanya dr rumah tnpa bergantung harap sepenuhnya pd suami! itulah yg sebaiknya..end of 1 story..

1 lg isu yg ingin sy bangkitkan adalah soal status..adakah betul hanya org yg masuk U shj layak memegang status berpendidikan tinggi? dan org yg tak masuk U adalah org yg gagal dan bodoh? Apa ukuran yg kita gunakan skrg utk menilai kegagalan, kejayaan, kepandaian dan kebodohan?

Tak payah la kita perlu berbangga sgt dgn status graduan universiti..peratusan tertinggi anak luar nikah atau gugurkan bayi dipegang oleh para siswi..pandai kan?

kdg2 sy jd bosan dan jelak dgn org yg menjarakkan diri dgn manusia lain semata org itu tak setaraf dgn kita..atau secara terperincinya,org yg memilih jodoh dgn bergantung pd taraf yg sebegini..apa bezanya lepasan universiti yg amat ssh mendapat pekerjaan yg baik skrg dgn kontraktor yg blaja dr kehidupan yg hanya berpendidikan sijil semata? ada sesiapa yg blh beritahu sy bezanya?

org kata,pilih pasangan kita biarlah yg setaraf dan ada duit..mmg sy tak nafikan duit amat penting utk hidup..ditakdirkan kita berjumpa dgn org yg tak setaraf dan tak berduit sgt (tp masih ada simpanan lain) ttpi mempunyai sekeping hati yg tulus,ikhlas dan bersungguh2..adakah kita perlu menolaknya semata ukuran penilaian manusia yg sebegini?

saya perlukan pendapat anda..

29 Oktober 2008

Saya tetap berpandangan seperti dulu.Saya amat mengagumi kerjaya sebagai 'surirumah' = pendidik anak yg setia..kesannya ke atas anak pasti amat berlainan dgn anak yg ibunya bekerjaya..Semua org kalau boleh nak didik anak sendiri..Tapi, dalam perkembangan dunia sekarang kewangan adalah persoalan yg paling penting dalam hidup berumahtangga.

Kajian yg telah dibuat (perbincangan dlm WHI hari ni) 55% wanita bekerjaya dalam masa yg sama mempunyai penyakit.tanpa disedari.kalau tak sekarang pun akan datang pasti mereka akan 'berpenyakit'..bebannya amat besar.katanya..

Saya berpandangan kerjaya bukanlah 1 isu yg patut diperbesarkan samada seseorang itu boleh mendapat sakit atau tidak. Beban juga bukanlah isunya..Masa yg terhad, stress, pengurusan masa, tidak dapat bersosial kerana beban dan masa kerja yg terhad, cabaran pengurusan dalam rumahtangga, itu semua pasti dapat dirasai oleh kaum wanita tak kira yg bekerjaya mahupun tidak.cuma ianya berlainan dari segi tempat dan masa.

Isunya di sini sebenarnya adalah apakah definisi kita yg sebenar tentang kehidupan,kemewahan (kesenangan) & kebahagiaan..Itu sahaja..

Ahad, 26 Oktober 2008

4 bulan lamanya...

Oktober 26, 2008 0 Comments
Lamanya tak buat apa2 dengan site nih..Dari Julai sampai sekarang Oktober baru boleh online. Tak tau la sejak mengandung ni terpaksa berkompromi dgn si anak dalam perut ni. Orang mengandung biasanya alah dengan benda2 macam bau2an ke, makanan ke, tempat ke tapi saya amat pelik sebab diri saya sendiri alah pada internet?!

Tiap kali online je dalam 5 minit mesti kepala dah pusing mcm nampak bintang2 walaupun di pagi hari..haha..sampai suami pun kena hadkan masa dia dpn komputer sebab saya yg dok belakang komputer ni akan mabok! Real maboknya mcm mabok laut!

Mabok pada bau2an pun ye juga! Amat pantanglah bila minyak berjumpa dengan bawang (aktiviti menumis dan seangkatan dengannya)..tiba2 terus muntah! Sepanjang Ramadhan memang saya tak memasak langsung..beli kat bazar je..Kesian pulak suami..Tapi nak buat macamana, azabnya tiap kali orang memasak mesti saya muntah. tak kiralah pagi petang siang malam..Suami kata nak buat camna, takkan nak halang orang lain memasak..hehehe...

Sepanjang tu jugak lah badan saya amat lemah disebabkan muntah tiap kali bau orang memasak..Bayangkanlah dok kat rumah flat 5 tingkat ni, orang atas bawah kiri kanan mestilah memasakkan? (eh,takde orang bawah sbb dok ground floor). Dengan selambanya saya pula memuntahkan..Atok nasihatkan jangan ikutkan sgt, nanti anak akan naik lemak! Atok cakap, lawan perasaan tu! Camna nak lawan, memang rasa nak muntah secara tiba2, tak boleh kawal lagi dah masa tu..tapi, hal2 lain ye saya lawan, macam kalau rasa malas atau rasa nak tidor je saya cuba lawan..Saya pun paksa diri mandi pagi..dengan doa mudah2an anak ni kelak janganlah malas mandi pagi!

Alhamdulillah sekarang kandungan dah nak masuk 5 bulan, hormon dah stabil, badan pun semakin selesa.. Apa yg penting saya dah jadi normal! Dah boleh memasak dengan bersenang-lenangnya! Siap menumis tu tarik nafas lagi dan berjoget2 kat dapor! haahaha..Saje buang tebiat..Memang ada benarnya cakap orang2 tua, kalau kita ikutkan sangat apa pembawakan anak dalam perut ni tak mustahillah dah besar nanti anak akan jadi macam tu jugak..Abah pulak nasihatkan, jangan keras hati/lawan cakap!Nanti anak lagi keras hati/suka lawan cakap..

Memang betullah orang kata, bila mengandung ni kadang-kadang kita tak jadi bukan diri kita..sebab pembawakan..barulah saya dapat rasa macamna emak 'membawak' keempat-empat anaknya nih dulu masa hidup susah..

Alkisah, rupanya saya ikut emak! Anak pertama tak boleh memasak..Makan je nak..hehe..

Label

#jdtblogger #teambloggerjohor